Orchid
Hejsan hej allesammans!

Det är så underbart med alla vårblommor som sticker fram här o där, men tyvärr så kan jag inte namnen på alla blommor jag ser. Så, jag undrar om det är någon som kan rekommendera någon bra bok som handlar om vårblommor ute i naturen, eller någon bra hemsida ???

Jättetacksam för svar!

Mvh

Orchid
vickeva
Den virtuella floran är bra, men då måste man ju ha ett namn att söka på.
amaira
Eftersom jag är en "vänlig själ" så tittar jag hit .

Har för mig att jag sett nån bok på biblioteket, om just vårblommorna. Men jag vet inte, varken om böcker eller länkar.
Jag provar med att starta en egen tråd med bilder på våra vårblommor, så får vi se hur det går.

Du får en länk här, att hålla till godo med tills vidare.
tio vårblommor
Orchid
Tack för svaren!

Men, amaira jag fattar inte vad du menar med "Jag provar med att starta en egen tråd med bilder på våra vårblommor, så får vi se hur det går." ..
Du menar att du har större tur än mig eller tongue.gif tongue.gif
amaira
CITAT (Orchid @ 18-04-2005, 12:05)
Tack för svaren!

Men, amaira jag fattar inte vad du menar med "Jag provar med att starta en egen tråd med bilder på våra vårblommor, så får vi se hur det går." ..
Du menar att du har större tur än mig eller tongue.gif tongue.gif

Ja tydligen menar jag att jag har större tur ... biggrin.gif ??

Jag återkommer senare. Är inte så snabb i vändningarna alla gånger, därav snigeln i min signatur.

Nu ska jag ut i det vackra vårvädret. wub.gif
amaira
Den här boken kanske du kan hitta på biblioteket:
Våra vackra vilda vårblommor 1 (1969) av Nils Dahlbeck.

Annars tänkte jag att vi kan skapa en egen tråd här på Odla, med namn och bilder på vårblommorna.

Det finns inte så oerhört många olika vårblommor att välja mellan, så det blir nog inte en oöverskådlig tråd.

Du har ju kamera (i alla fall album), så fota de blommor du inte vet namnet på, så får du alla gånger svar här!
*Felix matte*
Vet inte om det är vad du söker.... men jag har en bok Naturguiden En praktisk vägvisare till vårt lands växter och djur. Köpte den på bokrean 2004 159kr (normalpris 514kr) ... där har jag hittat många för mig okända växter och djur (fåglar, småkryp) biggrin.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 19-04-2005, 20:38)
Vet inte om det är vad du söker.... men jag har en bok Naturguiden En praktisk vägvisare till vårt lands växter och djur.  Köpte den på bokrean 2004 159kr (normalpris 514kr) ... där har jag hittat många för mig okända växter och djur (fåglar, småkryp) biggrin.gif

Har också boken.


En riktigt charmig och trevlig bok - om man inte vill använda den som tillförlitlig faktabok.

Den skulle vunnit på att korrekturläsas innan den gavs ut mad.gif .

Det jag läser, lär jag mig. Och det jag lär mig vill jag ska vara tillförlitligt.
Jag kan inte allt, men har stött på rena misstag och fel, utifrån det jag kan. Då vill jag inte längre läsa det jag inte kan, för risken är att jag lär mig fel.
Vill ha tillförlitligt "källmaterial", även när det är populärvetenskapligt och förenklat skrivet

Tummen ner för Det Bästa som gjort en annars sådan trevlig bok så slarvigt mad.gif .
Orchid
Toppen, jättebra.. tack för hjälpen.

Jo, jag skulle egentligen kunna fota de blommor jag vill veta namnet på, bara att kameran har lagt av =(

Men, nu har ni ju tipsat mig och så hittade jag en jättebra bok på egen hand. Jag tycker det är så himmla trist att inte veta namnet på vårblommorna, men det blir ändring på det snart =))
Gossen Ruda
Det Bästa har aldrig varit kända för att ge ut vederhäftiga publikationer, ofta är det taskiga översättningar från USA som är bristfälligt anpassade till svenska förhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon