Lilla Selma
Hej! Jag hostar, hostar, hostar, snorar, snorar, snorar och blöder näsblod. Jag vill snart inte vara med längre... sad.gif Har visserligen bara hållit på sedan igår, men jag står inte ut...)

Är det någon som haft denna illasinnade förkylning eller influensa och har något bra tjyvknep för att slippa hosta så förbaskat? Jag dricker varma drycker, tar Noskapin, Bromhexin, Echinacea och Aloe Vera. Dessutom petar jag i mig en och annan värktablett och så en massa Vick förståss...

Usch, snyft, bläh...

Hälsar Selma
Fenja
Stackars dig! Om du låter 3 msk timjan och 1 msk eukalyptus dra i två-tre dl 40 % vodka (5-14 dagar) och sedan silar av och sötar ca 1 dl med flytande honung så har du en jättebra hostmedicin. Men det kanske tar för lång tid nu, men du kan ha redo för framtida behov.
Honung som du rör ut i 40 gradigt timjante (ca 1 msk per kopp, låt dra tills honungen ska röras i) fungerar också bra, det är viktigt att det inte är varmare för då förstörs många av de effektiva ämnena i honungen.
Krya på dig!
Mvh
Fenja
Annie-72
Stackars Selma!!!

Värm upp en mugg vatten och blanda i en rejäl tesked honung. Renar gott i en irriterad och öm hals.. Varma sockar på fötterna och för övrigt dricka mycket vatten och bli ompysslad av övriga familjen. Krya på dig//

Kram Annie
farbror B
Äckligaste kuren hittills:

Skär en lök så att du får skivor (med lökringarna kvar).
Ta sen en stor klick (rågad matsked) honung, lägg på löken och låt stå en halvtimme.
Honungen reagerar med löken och lakar ut oljor ur den och resultatet blir en klar vätska som ska drickas.


Faktiskt mindre äckligt än det låter och tydligen en riktig vitaminbomb!
Lilla Selma
Tack alla snälla!

Men det där med löken - hu wacko.gif då hostar jag nästan hellre...

Hälsar Selma som skäms över att vara så otacksam...
cic
Man ska inte dricka varma drycker om man är hostig eller har ont i halsen. (Bakterier och virus ÄLSKAR värme) Ät glass drick kallt. OM du dricker alkohol kan en whiskey ha en lugnande effekt en stund.

Annars är det bara att försöka stå ut. Jag låg i soffan och kollade på TV..
farbror B
CITAT
Men det där med löken - hu  då hostar jag nästan hellre...


javisst låter det inget vidare.... men jag lovar att det är bra
Grönblomman
Hej! Jag är också sjuk, med feber, enormt ont i halsen och allmän värk... sad.gif

-Glöm inte att dricka MYCKET! Vatten ska det vara, kallt som varmt.
-Mjölk eller fil får slemmet i halsen att bli "tjockare" medans vatten drygar ut, och mjukar upp något.
-Honung mjukar upp mer, så te med honung brukar jag dricka.
-Vila mycket!
-Om du inte har feber och känner dig varm, eller liknande skadar det inte med lite frisk luft, kanske gå utanför dörren och ta några andetag (se till att det inte är för kallt). En bra kur mot förkylning är att faktiskt gå ut, och kanske ta en lugn promenad. Håll dig inne, om du dock känner att det inte är rätt.
-Ju mer du hostar, ju mer ont kommer du få. Hosta endast i "nödfall"..
-Hosta inte "hårt", snyt dig inte "hårt", det kan riva upp kärl i näsan vilket gör att du kan blöda näsblod, eller hosta upp lite blod.
-Vila mycket!, ta det lugnt, sov länge, ansträng dig lite. Prata lugnt och skrik inte...

Te med honung och en o annan halstablett har hjälpt mig väldigt mycket kan jag lova. Tills på Söndag är jag kanske frisk o kry
wub.gif ... Krya på dig!
ninnisky
Håll ut smile.gif smile.gif och krya på er! I morgon skiner solen och allt känns bättre då biggrin.gif
Virgo
här en bra kur, som jag fick av en bekannt.

Skall förberadas väl.

Fluffa till sängen
Ta fram nytvättade varma badrocken
Gott badsalt /olja /skum
½flaska god cognac *****
en bra bok
stillsam avslappnande musik

Tappa upp badvatten så hett som möjligt. Det ska ta lång tid innan man har krupit ner i badkaret och vant sig vid värmen.
Under tiden så börjar man dricka den goda cognacen
När man väl ligger i badet och lyssnar på musiken och läser nåt så blir man avslappnat och den goda cognacen gör att man mår som en kung eller drottning.
Cognacen ska drickas sakta. När den är slut så är badvattnet kallt (under 35º)
Då går man upp torkar sig med varma handukar och sveper in sig i badrocken och sedan så kryper man ner i sängen.
Man somnar snart och på morgonen när man vaknar så är man frisk.
Är man inte det, så var det för lite conjac eller badvattnet var för kallt.
prosit! tongue.gif
farbror B
Ett sånt bad tog jag igår, när jag var husvakt... Ingen cognac då, eftersom jag inte dricker, men annars... iste, varmt vatten och bra musik
Lilla Selma
Tack för alla goda råd! Jag har kunnat vilat en stund nu utan att hosta, har slumrat och läst en god bok om vartannat. Det känns gott. Har nog stressat runt lite för mycket på sistone - man måste få tid för sig själv också, det vet jag ju, men ibland snor det ihop sig för mig... wacko.gif

Åh, Virgo, vad skönt det lät - men jag tar nog hellre whisky...

wub.gif

Hälsar Selma
Virgo
Det går säkert bra det oxå! smile.gif
yenny
Jag är inte alls avundsjuk... har precis repat mej från influensan..
Skönt! tänkte jag i onsdags.. nu kan jag jobba igen!
Inte då.. då började jag kräkas i stället wacko.gif vinterkräksjukan sa läkaren när jag var där.. o jag mår fortfarande illa och har ont i magen efter 3 dagar..
Är det någon som har några bra kurer för illamående?

Mvh Jenny
Virgo
koltabletter
*solis*
Stackars dig!
Har själv varit ordentligt dålig efter influensan i över 2 månader men nu har det börjat bli bättre med mediciner.

Det är viktigt att just vila och dricka i massor och dämpa hostan så att det inte bli en långvarig retning i lungorna.

KRYA PÅ DIG wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon