Full version: Badäsongen
Sidor: 1, 2
farbror B
JAg som är en riktig badmänniska på sommarn, undrar när ni brukar inviga säsongen och när ni slutar bada ute?

För det finns väl nåågon som trotsar det svenska klimatet och badar?


Själv har jag två rätt stora badsjöar inom fem minuters avstånd och badar gärna, både som uppfriskande simstund och på kvällen efter hårt hus/trädgårdsarbete..

smile.gif
Milex
Första doppet aldrig senare än 1 maj. Sista i slutet av september. smile.gif
Rossi
Gränsen för mig går vid ca. 12 graders vattentemperatur.
gammelnalle
UTOMHUS???

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Caprice
CITAT (gammelnalle @ 13-04-2005, 12:37)
UTOMHUS???

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif


Caprice
Zitrus
Åhhh! Jag tycker om att bada! wub.gif Helst i en sjö med berg och skog runt omkring åch då gärna på eftermiddagen eller i kvällsolen! Men en heldag vid havet är inte heller fel särkilt inte om man har picnic och gott sällskap med sig!

Jag brukar börja när det blir tillräkligt varmt på land och i vattnet! laugh.gif

När brukar du själv börja bada farbror B?
gammelnalle
ett litet citat..... (håller på att av-vänja mig....men suget är FÖR starkt... biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif )

Ingenting i världen kan ersätta de moderna baddräkterna.
Bara ingenting.

K.K
Castea
Det får allt vara 30 + i luften och 17-18 + i vattnet innan jag får badlust.
Zitrus
CITAT (gammelnalle @ 13-04-2005, 12:45)
ett litet citat..... (håller på att av-vänja mig....men suget är FÖR starkt... biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif )

Ingenting i världen kan ersätta de moderna baddräkterna.
Bara ingenting.

K.K

smile.gif biggrin.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 13-04-2005, 12:45)
Ingenting i världen kan ersätta de moderna baddräkterna.
Bara ingenting

Menar du hajdräkterna?!
stina
Älskar att bada, men vill ha ca 25 grader i vattnet innan jag går i. Därför åker jag till varmare breddgrader 1 g/år. rolleyes.gif
fruberglund
Är inte så förtjust i vatten överhuvudtaget. Badar ALDRIG i badhus och om jag nån gång badar ute så ska det vara ordentligt varmt.

Höll på att drunkna när jag var liten och det har väl satt sina spår sad.gif Håller mig helst ifrån vatten.
farbror B
Själv kan jag bli något senare i vattnet, men runt Kristi himmelsfärd händer det att jag provar badandet, även om det då handlar om snabbdopp och att skyndsamt söka värme efteråt.
På hösten brukar "spelhelgen" med grabbarna bli det sista tillfället för dopp. (bor 5 grabbar i en stuga över ehn helg, lagar god mat, spelar trevliga spel och badar i sjön). Mitten av september brukar det kunna bli, men förra året blev det i slutet av september i kraftig blåst..

Jag trotsade vädret och vågade mej långsamt nerför badstegen, bara för att konstatera att det var hemskt kallt och att fingrarna blev helt stela så jag hade svårt att ta mej upp igen...

Normalt gillar jag inte stegar å sånt, utan brukar hoppa från brygan, så man får det gjort nån gång


Ser fram mot årets badsäsong, då man åter får knyta på sej badbyxorna ( pumashorts) och njuta av ljuset en sen kväll vid sjön..
pejori
bada!!!! utomhus!!! aldrig!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif rolleyes.gif
amaira
Det beror helt på lust och humör. Faller båda på samtidigt, så badar jag. Fast jag har aldrig badat mitt i vintern sleep.gif .

Är det kallt i vattnet, så vill jag gärna ha sprungit först, så jag är varm. Sedan går själva doppet fort vill jag lova, men OJ så skönt det är efteråt!!! Frisk-fräsch i hela kroppen, fryser inte ett dugg.

När det är varmt så är det underbart att bada wub.gif . Utom när det börjar bli för varmt, då börjar jag "lida" istället. Har svårt för riktig värme en längre tid. Ett par dagar går bra, sen räcker det.

Gissa varför Hjärtevän får åka ensam till Thailand! Fyrtio grader i skuggan *pppffffuuuuhhhh wacko.gif *.
Caprice
Vi har en gammal Waxholmsbåtsbrygga nere vid fjärden, perfekt att hoppa ifrån..
Det är riktigt mysigt faktiskt...

Fast egentligen är jag en riktig badkruka... Under 25 grader i vattnet är kallt... tongue.gif


Caprice
Grönblomman
ni var ena riktiga kräsna ena!!

jag badar så fort isen försvunnit!, nästan... wink.gif
Sulawesii
Nu för tiden är jag en badkruka. Men, jag måste erkänna att det är skönt när man väl kommit i.
Berit
Här badas det när vattnet börjar bli c:a 15 grader och utan baddräktsfjoll. tongue.gif
snofsan
CITAT (Sulawesii @ 13-04-2005, 19:35)
Nu för tiden är jag en badkruka. Men, jag måste erkänna att det är skönt när man väl kommit i.

[QUOTE]

Håller med. Här på sydkusten har vi ju fina badstränder men man måste inte bada förrän vattnet är rejält varmt vad än familjen tycker....
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Snofsan
susan.e
När mina barn var små började de att tjata om att bada så fort snön smälte bort; vi sa att först måste man höra göken gala, innan det kan man inte bada.
Sedan dess har det blivit en tradition ~ när man hör göken MÅSTE man så fort det bara går kasta sig i!

Sen håller vi på långt in på hösten..
Gossen Ruda
Är det mycket varmt i luften går gränsen vid 15 grader, annars ungefär vid 18. Jag är inte fakirutbildad.
netaave
Jag har fördelen att bo nära en sjö både hemma och vid sommarvistet.
Hemma brukar vi faktiskt bada från slutet av maj, vi är några tappra grannfruar som går ner och doppar oss före frukost vid lämplig temperatur i luften.
Vid sommarvistet tvättar man sig i sjön morgon och kväll vilket väder det än är, och simmar en stump 2-3 ggr/dag. Härligast är det naturligtvis när vattentempen närmar sig 23-24 gr, annars har jag ingen lägsta temp. bara det är varmt på land så badar jag men olika länge beroende på hur kallt det är.
lotta_
Absolut inte förrän i juli månad! Innan dess har vi, i mitt tycke, för kallt vatten här. Bad ska vara en njutning. wub.gif
farbror B
CITAT
Här badas det när vattnet börjar bli c:a 15 grader och utan baddräktsfjoll.


Ska erkänna att jag inte heller har badisarna på om jag är ensam vid sjön..
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 10:24)
Ska erkänna att jag inte heller har badisarna på om jag är ensam vid sjön..[/i][/b]

Har farbror B möjligtvis hört talas om teleobjektiv? smile.gif
farbror B
Klart jag har... nu blev jag plötsligt lite osäker...

tongue.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 10:47)
Klart jag har... nu blev jag plötsligt lite osäker...

tongue.gif

Nä, jag menade bara att man kanske inte alltid är ensam när man står där i Adamsdräkten .... biggrin.gif

Vad är det det står på backspegeln i amerikanska bilar? Objects in the rearview mirror may appear closer than they are.

Jag försöker bara skoja med dig farbror B!
Och så har jag precis köpt en ny kamera med både tele- och vidvinkel och makro och allt möjligt lull-lull. Jättekul! Jag har terroriserat mina arbetskamrater med redigerade bilder m.m.!
farbror B
Hehe förstod nog att du skämtade Rossi, men kanske slänger oroliga blickar omkring mej när det blir dags för nästa Adamsbad då... biggrin.gif

Kameror är kul tycker jag, tar gärna fina bilder, men är lite lat med framkallning/redigering...
Då får du ta fler bilder på dej då, gymmarn
wink.gif
Gossen Ruda
Baddräkt? Vad är det för något? tongue.gif Har egen badvik på tomten. Tele? Tja, det blir långskott då på minst 700 meter. Skall man kunna urskilja det maskformiga bihanget på det avståndet efter ett kallbad får man använda ett jättetele. biggrin.gif
farbror B
Något för Hubbleteleskopet kanske? tongue.gif


- Hur kallt var det i vattnet?
-två-tre centimeter.....



laugh.gif biggrin.gif tongue.gif smile.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 13:18)
Hehe förstod nog att du skämtade Rossi, men kanske slänger oroliga blickar omkring mej när det blir dags för nästa Adamsbad då... biggrin.gif

Kameror är kul tycker jag, tar gärna fina bilder, men är lite lat med framkallning/redigering...
Då får du ta fler bilder på dej då, gymmarn
wink.gif

Ja, ser du, jag kör med digitalt så jag slipper framkallning!

Jo, det blir en del bilder både på blommor och bin .... *ler*

Skämt åsido - trädgården blir väl dokumenterad och det blir en hel del personbilder också!

Man mår bra av att röra på sig och inte bara på gymmet! Ikväll ska vi på vinprovning och det får bli cykeln även om det blir två mil drygt .... Så är det när man bor på landet!
farbror B
Digitalt är bra och snabbt! Min digitalare är dock av enklare modell, så kvaliten är inte den bästa, varför närbilder på blommor dröjer..

ser fram mot fler bilder i dina album då
Ciczi
Badar gärna och mycket. Men är livrädd för maneter sedan jag dök i och kom upp med en öronmanet över ansiktet.... wacko.gif blink.gif ohmy.gif
Badar därför gärna i sjöar av den anledningen. Men klart att havet är häftigast.
Badar även i Helge Å eftersom sambons föräldrar bor precis vid utloppet. Brukar där bada med flytväst, detta av två anledningar. Båtar (det är en ganska vältrafikerad å) ser lättare oranga saker i vattnet och den andra anledningen är att om man skulle råka bli överkörd av en båt så har man en chans att klara sig genom att man har flytväst.

Sedan är det skitkul att bada med flytväst... Faktiskt!


Ciczi
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 14:03)
ser fram mot fler bilder i dina album då

Min Epiphyllum (bladkaktus) har knoppar och är på väg att slå ut och då kommer jag att ta en del bilder och lägga ut. Du får hålla utkik under Krukväxt-sidan.

Jag är väldigt nöjd med min kamera (Canon Powershot A95 -
5 megapixlar). Den tar jättebra bilder! Vi har även en digital systemkamera - Nikon D70 - 6 megapixlar - och den har määääängder med funktioner och är en riktig proffskamera så den håller jag mig ifrån ....

De tuggar fasligt mycket batterier så jag var tvungen att köpa laddningsbara med 2400 mAh, d.v.s. med lite kräm i !!!

Vi hörs!
farbror B
CITAT
så jag var tvungen att köpa laddningsbara med 2400 mAh, d.v.s. med lite kräm i !!!


SOLkräm då kanske? nu på våren såhär menar jag tongue.gif

Ska titta på krukväxter sedan då. Inga nya på dej?
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 14:40)
Ska titta på krukväxter sedan då. Inga nya på dej?[/color][/b]

Aha, var det det du var ute och fiskade efter .... ;-) Fler foton på mig .... Ja, man vet aldrig, rätt vad det är så kanske det dyker upp något! Fast först får jag ju få lite färg på kroppen ...

Ska vi göra en deal farbror B? Lägg du ut ett foto på dig så ska jag lägga ut ett till på mig!
farbror B
CITAT
Fast först får jag ju få lite färg på kroppen ...


[B]Hehe vad tänkte du ta för bilder
tongue.gif
okej ska fixa en bild på mej, men har ingen i badbyxor *skrattar*
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 14:51)
okej ska fixa en bild på mej, men har ingen i badbyxor *skrattar*[/i]

Nä, jag har förstått att det gärna är Adamsdräkten som gäller .... *blink*

Jag ser fram emot bilden! Och använd nu inte teleobjektiv - jag vill ta mig en rejäl titt!
farbror B
*rodnar*
blink.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 14:54)
*rodnar*
blink.gif

Ja, mån tro du gör!

Tack för trevlig konversation idag farbror B. Det piggar alltid upp!
farbror B
Tack själv Rossi! Nu menade jag inte bilder i bara fikonlöv, bara så du vet.. man ska väl inte skrämma ihjäl hela forumet.... unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2005, 13:50)
Baddräkt? Vad är det för något?  :P  Har egen badvik på tomten. Tele? Tja, det blir långskott då på minst 700 meter. Skall man kunna urskilja det maskformiga bihanget på det avståndet efter ett kallbad får man använda ett jättetele.  :D

ohmy.gif
Men blindtarmen sitter väl på insidan unsure.gif

Då hjälper det väl inte med teleobjektiv ? tongue.gif
farbror B
*skrattar åt blomstertantens skämt
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 15:04)
Tack själv Rossi! Nu menade jag inte bilder i bara fikonlöv, bara så du vet.. man ska väl inte skrämma ihjäl hela forumet.... unsure.gif

Nä, i så fall får du maila bilden till mig istället! *blink*

Det är ingen fara farbror B! Jag vet vad som är skämt och vad som är allvar och jag tycker att det är jättekul att tetas lite. Lite roligt får man ju ha!

Nu ska jag strax bege mig hemåt och äta kyckling i apelsinsås! Låter gott, eller hur? Sen blir det som sagt ut och cykla och dricka vin ikväll.

Vi hörs kanske imorgon igen!

Ha det bra!
farbror B
Ha det bra och cykla försiktigt då!

p.s Vart skickar jag bilden? laugh.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 15:10)
p.s Vart skickar jag bilden? laugh.gif

Ha, ha, ha! Du klickar på min signatur och trycker på skicka e-mail till Rossi!!!!

Nu får jag inte glömma att kolla mailen ikväll ..... *ler*

Ps. Glöm för all del inte fikonlövet!
farbror B

Letade hemma länge och väl efter ett fikonlöv, men kunde inte hitta något..


tror jag mjukstartar och lägger in en vanlig bild på mej på mitt album sleep.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 15:52)

Letade hemma länge och väl efter ett fikonlöv, men kunde inte hitta något..


tror jag mjukstartar och lägger in en vanlig bild på mej på mitt album sleep.gif

Ser man på! Trevligt! Då vet jag vem det är jag konverserar med framöver! Kul!

Har precis kommit hem och gått en runda i trädgården. Underbart! Hämtade kameran och tog några bilder (på blommor!!!!) som jag ska kolla på datorn nu.

Ps. Vi har en fikonplanta ute i växthuset så om du vill kan jag ju alltid skicka dig ett fikonlöv! *fniss*

Som sagt, trevlig bild!
Rossi
farbror B! Som utlovat har jag lagt ut ännu en bild på mig i albumet. OBS! Det ser helskumt ut så du måste trycka upp fotot i full storlek för att se någonting. Vet inte vad det beror på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon