svanqvistj
Hej!
Vi har en vit- och en gulbrokig kornell planterade hösten 2002 samplanterat med djävulsspirea. Fick tips av en kollega att radikalt klippa ned kornellerna för att de skulle bli täta och fina. Detta gjordes våren 2003 (för snabbt???). Under 2003 såg de för bedrövliga ut, kom bara några blad. Under 2004 kom det några tunna små stackare till nya grenar med lite mer blad. Är dessa korneller förstörda eller kommer de att ta sig och bli så där härligt "mulliga" och grönskande som jag önskar. Gödslar dem varje vår med kogödsel. Bor i zon 3, de växer i ganska lucker lerjord.
Nettan
Big Gardener
Gissar att det handlar om Vitbrokig kornell (Cornus alba 'Elegantissima') och Gulbrokig kornell (Cornus alba 'Gouchaultii').

Min gissning är att du skar ner dessa lite väl snabbt innan de hunnit etablera sig. Skär man ned buskar direkt efter planteringen riskerar man att få en mycket svag etablering och utveckling, speciellt om man planterat barrotade plantor eller klippt in rötterna vid plantering.

När en planta kommer på plats söker den i första hand oftast att utveckla sina rötter för att klara vattenförsörjningen eftersom det ofta är obalans mellan rot och bladverk. Energin till denna tillväxt står befintliga grenar för. Tas dessa bort har plantan väldigt lite reservenergi att tillgå. Därav den svaga utvecklingen. Att du tillfört kogödsel är i sig inte negativt, men i kombination med att roten står torrt kan detta vara negativt.

Men hav förtröstan. Korneller är tuffa och de kommer igen! smile.gif

Det viktigaste nu är att rottillväxten kommer igång och det gör du enklast med att se till att marken intill plantan och roten är fuktig och inte utsätts för ogräs- eller gräskonkurrens. Vattna plantan varje till varannan vecka om nederbörden inte blir så stor kommande sommar. Vänta med gödsling tills du ser att plantan har kommit igång.
svanqvistj
Hej!

Tack så jättemycket för det uttömmande svaret. Jag skall genast börja förbättra deras miljö enligt dina rekommendationer.

Nettan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon