Full version: Krikon
Milex
Skulle gärna få tag på självfert. krikon. Har letat på nätet utan att hitta någon annan plantskola än Blomqvist som har krikon. Men det ser inte ut som om de har blå krikon. Är det någon som vet om det finns någon annan som säljer krikon på nätet?
Fenja
Jag har en kompis som har rödgula krikon om du inte hittar någonannanstans så går det kanske att ta en stickling därifrån.
Mvh
Fenja
KURT
Kontakta en välsorterad plantskola, så skall de kunna ta hem. Jag gissar att de inte säljer speciellt många krikonträd/år så de har dem inte hemma.
Hannele
CITAT (Fenja @ 11-04-2005, 22:18)
Jag har en kompis som har rödgula krikon om du inte hittar någonannanstans
så går det kanske att ta en stickling därifrån.

Krikon gör ganska mycket rotskott, lätt att föröka.
Men moderna människor vill inte ha sura krikon, som kan föröka sej själv...
En gammeldags växt, som försvunnit från plantskolorna.
Jag har fått mina krikon från min pappa i Finland.
Big Gardener
Se bara till att få äkta krikon (Prunus domestica var. insititia) och inte körsbärsplommon (Prunus cerasifera).
mulle
Mina krikon är inte alls sura, tvärtom.
Här en bra krikonlänk
Mulle
Hannele
CITAT (mulle @ 12-04-2005, 13:32)
Mina krikon är inte alls sura, tvärtom.

Då kanske du kar körsbärsplommon, jag har ett träd; små röda.
mulle
Nej, de är blå.
Mina krikon är kanske inte lika söta som plommonen men de kan inte med bästa vilja i världen kallas sura.
Mulle
Anna200
Jag har hela baksida full av krikonträd och skott. De är blå och verkar ha funnits där jämt. Om du inte bodde så långt bort vore du välkommen att komma och ta några skott. Vi gör jättegod krikonlikör av bären varje år.
Vi bor i zon 5.
smile.gif
Eva i Skåne
Min man är uppvuxen med krikon i trädgården och tycker det är gott.

Jag vill helst slippa ha sådana i trädgården unsure.gif
Mjöliga, smaklösa saker blink.gif (blå)

Möjligen kan jag tänka mig att de kan duga till likör rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon