ninnisky
Jaha, där ryker 300:-?? Parkerade på Kungstorget i Göteborg idag kl 12.06. Där är alltid en massa p-vakter (så även idag - minst 5) så jag köpte biljett i vanlig ordning och la den synlig i framrutan. Kom tillbaka 13.20 - biljetten gick ut 13.21. Och vad fann jag då, jo en p-bot med motivering : biljett giltig, ej väl synlig, mörk wacko.gif wacko.gif P-boten hade lagts dit 12.12-12.22. Snabba ryck!
Alla som har en bil av nyare modell vet att det nertill på framrutan är en svarttonad kant.... 1-2 cm av biljetten hade hamnat där??

Så i morgon ska jag inlämna klagomål. Dessa ska helst göras personligen
alltså en tur in till stan i morgon igen alldeles i onödan! Fy ..................
Tala om att P-vakterna och hela systemet får dåligt rykte mad.gif sad.gif sad.gif sad.gif wacko.gif wacko.gif

För mig går det inte ihop - giltig biljett- och p-bot. Inflexibelt så det knakar!
*Molly*
Det här med att få böter trots att man betalat avgift och lagt kvittot i framrutan, togs upp av Sverker i konsumentprogrammet PLUS på tv för ett tag sen.
De som råkat ut för detta hade ett himla sjå med parkeringsbolagen för att få rättelse.
Hoppas det ordnar sig snabbare för din del.
TeliaNet
ring parkeringsvaktsbolaget och klaga, säg att du har giltig biljett, kan styrka det och tänker inte betala. låt arg!

lycka till!
ninnisky
CITAT (Molly @ 11-04-2005, 16:41)
Det här med att få böter trots att man betalat avgift och lagt kvittot i framrutan, togs upp av Sverker i konsumentprogrammet PLUS på tv för ett tag sen.
De som råkat ut för detta hade ett himla sjå med parkeringsbolagen för att få rättelse.
Hoppas det ordnar sig snabbare för din del.

Tyvärr, det såg jag inte. Men jag har bestämt mig för att inte betala. Envis som synden rolleyes.gif rolleyes.gif
Posse
CITAT (ninnisky @ 11-04-2005, 16:53)
CITAT (Molly @ 11-04-2005, 16:41)
Det här med att få böter trots att man betalat avgift och lagt kvittot i framrutan, togs upp av Sverker i konsumentprogrammet PLUS på tv för ett tag sen.
De som råkat ut för detta hade ett himla sjå med parkeringsbolagen för att få rättelse.
Hoppas det ordnar sig snabbare för din del.

Tyvärr, det såg jag inte. Men jag har bestämt mig för att inte betala. Envis som synden rolleyes.gif rolleyes.gif

FELAKTIGA BÖTER FRÅN CARPARK


Rekordantal parkeringsböter förra året
evarina
Usch vad irriterande!!
Har också råkat ut för att bli felaktigt lappad. Hjälpte inte att överklaga den gången. Orkade inte gå till tingsrätten.
Verkar som om parkeringsbolagen får göra hur som helst!

Lycka till med överklagandet! Hoppas du får rätt!!
Sulawesii
Låter ju helt sjukt! Stå på dig!!
Betty
CITAT (ninnisky @ 11-04-2005, 16:20)
Och vad fann jag då, jo en p-bot med motivering : biljett giltig, ej väl synlig, mörk wacko.gif  :wacko:  P-boten hade lagts dit 12.12-12.22. Snabba ryck!

Jag är rädd att du inte kommer att få rätt mot p-bolaget för det står ju på boten att biljetten visserligen är giltig men ej väl synlig. Det räcker alltså inte med att den är giltig den ska vara väl synlig med.
CITAT
Alla som har en bil av nyare modell vet att det nertill på framrutan är en svarttonad kant....  1-2 cm av biljetten hade hamnat där??

De kommer nog att tycka att du borde ha kollat att biljetten inte hamnade så långt ner. huh.gif

Men jag håller att de är på bra humör när du kommer dit och klagar så att du kommer undan med en förmaning den här gången.
Skyll på att bilen är så ny så du inte hunnit vänja dig med den tonade nederkanten... rolleyes.gif
Var trevlig, att bli arg kommer inte att hjälpa dig, speciellt inte om du inte har rätt i sak. Lycka till!:)
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 11-04-2005, 16:20)
en p-bot med motivering : biljett giltig, ej väl synlig,

Enbart den motiveringen bör vara bevis nog för att du inte ska betala böterna.

Om dessa bolag kräver att bilens vindruta ska vara ofärgad för att biljetten skall vara lättare att avläsa så måste det uttryckligen anges i parkeringsföreskrifterna som skall vara lätt överskådliga på parkeringsplatsen och där bör anges var biljetten ska anbringas i händelse av tonad ruta.

Eftersom park.vakten nu sett och skriftligen bekräftat att du haft giltig, betald biljett så finns väl ingen anledning att betala böter.
Stå på dig! Betala inte!
ninnisky
På baksidan av p-boten står under punkt 30, som jag tydligen har överträtt:
på plats med biljettautomat utan att giltig biljett finns väl synlig i fordonet .

Hur i h.... kan en biljett vara giltig och samtidigt inte gälla?
wacko.gif wacko.gif wacko.gif
ah56
CITAT (ninnisky @ 11-04-2005, 23:13)
På baksidan av p-boten står under punkt 30, som jag tydligen har överträtt:
på plats med biljettautomat utan att giltig biljett finns väl synlig i fordonet .

Hur i h.... kan en biljett vara giltig och samtidigt inte gälla?
wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Min fd chef råkade ut för samma sak. (i Göteborg) Han gav sig inte utan fallet gick till tingsrätten. Han hade en granne som var åklagare och som hjälpte till med de skriftliga inlagorna. Han hade kamera med sig så han tog foto på parkeringsbiljetten i bilen som bevis.

Gissa hur det gick!!

PARKERINGSBOLAGET VANN I ALLA INSTANSER

Så det var bara att betala 1500 kr istället för de ursprungliga 500.
Betty
Jag tolkar det som att biljetten är giltig - inom tidsramen för parkeringen, men gäller inte p.g.a. att den inte var väl synlig.

CITAT
Enl. 11§ mom. 1 i de lokala trafikföreskrifterna för Stockholms stad skall parkeringsbiljett eller annat bevis om betalning placeras på insidan av fordonets vindruta så att beviset lätt kan avläsas  utifrån under hela uppställningstiden

Citatet är från "Vägledande avgöranden" i Högsta Domstolen 3/2 -05.
Skulle gissa att det samma gäller i Göteborg.

Svenska Parkeringsföreningen
Virgo
Hände ungefär samma sak för mig. Biljetten var väl synlig, men låg på bilsätet istället för på instrumentbrädan, den hade tydligen ramlat ner när bildörren stängdes. Hade tom vittne, som såg biljetten väl synligt på sätet. Men icke.
Det går inte att diskutera med tröga "kärringar" på dessa p-bolagen.
Det värsta var ju att hon var normal när jag pratade med henne per telefon och förklarade allt och hon bad mig att skicka biljetten med skriftlig förklaring.
Jag skickade en fotokopia på biljetten, sen var helvetet lös. Nån dummare människa har jag knappast pratat med.
KURT
Parkeringsbolagen skall tydligen själva börja använda kamera för att bevisa att biljetten inte går att läsa av. Som det är nu stå står ju ord mot ord. Många parkeringsbolag verkar också bara tjäna pengar på själva bötesfällningen, så deras enda jobb är att fälla så många som möjligt.
Blomstertanten
Man kan ju undra hur dom kan skriva att parkeringsbiljetten var giltig om dom inte kunde se den ordentligt unsure.gif
För att veta att biljetten är giltig måste man ju kunna läsa tid och datum wacko.gif
Då är den ju väl synlig blink.gif Och då kan de ju inte ge böter !
unsure.gif Eller ???????
Copycat
..
Posse
Jag tycker det enda raka vore att alla bilar utrustades med en speciell ficka för parkeringsbiljetten på en väl synlig, standardiserad plats innanför vindrutan. En genomskinlig ficka där biljetten garanterat är lätt avläsbar i sin helhet.
ninnisky
Är det någon som vet vad man behöver för utbilding för att bli p-vakt???
Som jag känner det efter dagens telefonsamtal med parkeringskontoret kan det högst vara oavslutat grundskola???

Svaret jag fick idag: jaaaa , duuu fååår riiiinga deeeraaas cheefeeer?
viiii kaaan innnnte gööööra nååågot. Skulllleeee vi haaaa bryyyyt ooooss
oomm alllaaaa ssooom riiinnnger sååååå skuullllee Fattighusån (ligger utanför deras fönster) vaaarrraaa fuuuuuullllll aaaav paapppper!
Varpå jag frågade damen vad de hade för uppgift? Veeet iiiinte! Men då behövs ni ju inte heller? neeeeee, viiii haaar iiinnnget eeeeemot aaattt bbblii arbeeetslöösa - allaaaa aaaandraaa äääär juuuu?


Brevet skriver jag ikväll!

mad.gif sad.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif mad.gif sad.gif
Betty
CITAT (Blomstertanten @ 12-04-2005, 08:25)
Man kan ju undra hur dom kan skriva att parkeringsbiljetten var giltig om dom inte kunde se den ordentligt   unsure.gif
För att veta att biljetten är giltig måste man ju kunna läsa tid och datum  wacko.gif  
Då är den ju väl synlig blink.gif Och då kan de ju inte ge böter !
unsure.gif Eller ???????

CITAT
Copycat Skickat den 12-04-2005, 08:36
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan ! Jag förstår inte hur dom kan skriva att den är giltig men inte tillräckligt synlig  Om parkeringsvakten sett att den var giltig så har den ju uppenbarligen synts tillräckligt  


Anledningen till att det är de som vinner i slutänden är förmodligen formuleringen i HD-domen, alltså att parkeringsbiljetten skall placeras på insidan av fordonets vindruta så att beviset lätt kan avläsas utifrån under hela uppställningstiden.
De nöjer sig tydligen inte med att de kan avläsa biljetten, det ska tydligen vara lätt att läsa av den också. wink.gif

Lycka till med överklagandet!
Caprice
Sååå otroligt korkat systemet är...! mad.gif

Inte kan det väl vara så att p-lisorna har provision...? wink.gif

Dessvärre tror jag dina chanser att vinna vid ett överklagande är väldigt små, men självklart ska du göra det..!

Man hoppas ju att det sunda förnuftet får segra ibland..


Caprice
Virgo
CITAT
Inte kan det väl vara så att p-lisorna har provision...?  

Det är precis vad en del har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon