Full version: slån
Cajo
Jag har hittat en slånbuske som växer lite annorlunda än vanligt och dessutom har en gulaktig jättevacker färg på grenarna. Nu undrar jag om det går att föröka den med sticklingar, eller om man måste så frön? Om man sår fröna så blir det kanske en vanlig slån?
KURT
Man kan prova att böja ner en gren under jorden (så att mitten av grenen är under jorden) så att den kan bilda rötter. Man kan också leta efter rotskott. Men det kan nog fungera med sticklingar också, men då bör man prova under flera årstider (försommar och höst är vanligast) och sätta dem i sandblandad jord, gärna i nergrävda krukor som man ev täcker med plast/PET flaska för att behålla fuktigheten.
Cajo
Tack för ditt svar!
Jag har tittat efter rotskott men inte hittat några, får försöka med sticklingar.
KURT
Prova gärna med sticklingar, men är säkrare med avläggare (se illustration nedan), även om det kan ta några månader.

Cajo
Jag vet inte om jag kan göra en avläggare eftersom grenarna sitter rätt högt på stammarna, men jag får gå dit och kika och se vad jag kan hitta på. Den växer precis vid vägen och folk kommer nog börja undra vad jag håller på med! :-)
KURT
Annars brukar man ju se folk i kommunala planteringar slå på slånbuskar med krattor efter första frosten på hösten. Då är det dags att ordna julsnapsen!
Cajo
Ja du.........jag har faktiskt gjort julsnaps på slånbär och det blev fantastiskt gott, nästan som likör med den vackra röda färgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon