*Eko*
Hej! rolleyes.gif

Jag är inte speciellt van Forum-pratare... VIsserligen är jag datorvan men då beträffande helt andra uppgifter och specialinriktade sökningar....

Detta Forum är det första diskussionsforum jag skriver i sedan en månad eller två. Nu tänkte jag delge er andra något av mina nya upplevelser med undran om någon känner likadant?

Att titta in här var först i början en underbar upplevelse. Det var jättekul att läsa så många fina inlägg för att inte nämna alla bra tips man fick beträffande växtvärlden - frösådd, förkultivering, omskolning, speciella växter, etc. etc...

Det var kul att småprata- Och det är det än. Och läsa andras tankar och se underbara bilder, logon och massa annat kul...
men allt eftersom har en lurig känsla smugit på och täckt en del av glädjen...
Man kanske skulle kunna säga att nyhetens behag börjar ge sig, men det är något mer tror jag....något som handlar om sådant som går förlorad till skillnad från mänsklig kontakt öga mot öga..... Jag talar om tonfall, kroppsspråk...
Dessutom är ni så många att jag aldrig lär mig vem är vem...
Jag känner mig väldigt som ett dammkorn i vinden.

När jag sitter framför skärmen känns det som om jag tittar in i en mörk tunnel samtidigt som jag skärmas av från livet....

Tro detta är något övergående eller .... unsure.gif

MVH Eko
Sulawesii
Det får vi hoppas! Att det är övergående, alltså.
Känner inte alls igen mig i det du skriver.
Christoffer
Det är så med roligare saker... men man får kontrollera det om det utesluter andra roliga saker i ens liv.
gammelnalle
Hmmmm-..... jag både känner igen och inte känner igen....

Men jag vore tacksam för om du förklarade lite mer för en gammal senil vråg nallebjörn.....

VAD tror och VILL du ha ut av forumet???

I första hand är väl odla.nu till för just odling och närliggande ting... dvs ett frågeforum... (tror jag alltså..) men sen är ju livet så mycket mer som ibland (men inte nödvändigtvis) tangerar till dessa frågor....
Hmm jag kan knappast INTE se någon fråga som är HELT skild från odlandet (Shit.... nu lär jag få på moppo av alla som ogillar mitt totala ointresse för blommor... wacko.gif blink.gif wink.gif biggrin.gif )

Att sedan det allmäna forumet har blivit mer "allmänt" gör väl inget... som jag ser det har ju inte detta tagit någon plats AV odlandet... eller???

Sen att man har en ANNAN relation till de man smågnabbar med här... JA... men inte sämre.
Jag saknar också TONFALL, GESTER, KROPPSSPRÅK, DIALEKTER, DOFTER, BERÖRING, men jag får så mycket annat. Avsaknaden av de uppräknade sakerna anser jag vara en stor anledning till att det ibland blir missförstånd, det skrivna språket KAN vara svårare att formulera sig i, men visst blir det fel "LIVE" med???

Låt inte datorchattandet (eller vad det nu kallas) AVSKÄRMA dig från det LEVANDE livet utan låt datoriserandet bli en förlängning av livet och en krydda.

MEN AKTA DIG!!!!

Att skriva här är STARK BEROENDEFRAMKALLANDE och svaga personer bör helt undvika odla.nu.
Vissa av oss MÅSTE ha en dos odla varje dag..... (jag t.ex)
men jag tror bara att det berikar mitt andra sociala liv. Och jag har verkligen fått stöd och hjälp av mina nya vänner här på odla.nu
Sulawesii
smile.gif Jag undrar hur många gånger i veckan jag säger till någon "..... på odla.... där skrev.... bla bla...".

Just nu tar jag min förmiddagsfika (Bastognekakor och kaffe) ihop med datorn och odla bl a. Supertrevligt! Inga tunnlar här, inte!
pejori
inga tunnlar här heller laugh.gif laugh.gif
frukost framför datorn med odla istället för morgontidningen är toppen rolleyes.gif rolleyes.gif
sedan går jag stärkt till kropp och själ ut och praktiserar många av tipsen och ideérna jag får här wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Tar en liten paus efter lunchen och då passar det perfekt att logga in här biggrin.gif inga tunnlar här heller smile.gif
ninnisky
definitivt inga tunnlar här heller.

ska däremot snart ta mig igenom Tingstadstunneln - men det är en helt annan femma sad.gif sad.gif
Christoffer
Odla är som syre, man klarar sig inte utan det! wub.gif

Sidan är bäst helt enkelt, och det är så många kunniga här som
kan svara på frågor man undrar över.

På andra plats kommer den utländska forumsidan:

http://forums.gardenweb.com/forums/
amaira
Vill hålla med Gammelnallen.

Och tillägga, att du har någonting NYTT att lägga till ditt liv! wub.gif

Jag förstår och känner igen dina frågor och dina tankegånger. Och troligtvis får du "brottas" med dem ett tag till, innan de finner sin egen plats inom dig.

Ja, det är verkligen någonting annat med forumrelationer, jämfört med de gamla vanliga relationerna.
Många saker går förlorat - men andra saker VINNER man istället! Om det blir "bra" eller "dåligt" för dig, kan nog bara du veta på slutet.

Det som fascinerar mig mest med forumens värld, är att jag får lära känna människor från en helt annan sida än jag kan göra irl (in real life).

Jag får lära känna andra människor via DERAS ögon, inte via mina egna!! Om du förstår vad jag menar.
Man ser ju sig själv, så som man VILL se sig, eller som man är VAN att se sig. Och det är den bilden som förmedlas i första hand.

Nåt annat är att jag får lära känna andra människor "inifrån och ut" på ett vis. Inte "utifrån och in" som annars är fallet wub.gif .

Det blir andra relationer, på andra premisser. Och JAG tycker det är häftigt!

Det ger också en extra dimension till att komma närmare sig själv! I motsats till vad "internetmotståndarna" hävdar tongue.gif !

I mina ögon är det "en extra väg" - inte nån sorts återvändsgränd. För mig är det så i alla fall.
Fenja
För mig har det inneburit många nya och trevliga kontakter! Här på forumet, genom att byta växter och fröer. Vissa har jag fått så bra kontakt med att vi börjat att chatta och det har i sin tur lett till att vi velat träffas och det har vi gjort både hemma hos mig och på andra ställen. Inte bara träffat de som bor i närheten utan vi har rest både 30 och 40 mil för att få umgås irl!
Jag tror precis som Gammelnalle skriver att man får bestämma sig för vad man vill och vill ha ut besöken här på Odla.
Smekajsa här på forumet har öppnat en chat 'Gröna Fingrar' där ett 40 tal odlamedlemmar "träffas" dagligen och pratar lite mer direkt än vad man gör här forumet. Vi byter också växter, sticklingar, plantor och har det trevligt i största allmänhet. Om du vill är du välkommen att vara med du och alla andra också: GRÖNA FINGRAR
Mvh
Fenja
*solis*
Livet inom forumvärlden är spännande tycker jag.Själv har jag lärt känna många underbara människor just genom cybervärlden wub.gif

Och det är roligt att läsa vad andra skriver och roligt att skriva själv smile.gif Och det blir väldigt spännande när det blir livliga diskussioner.

Det går alldeles utmärkt att ha både cybervärlden med dess vänner och vänner ifrån det "verkliga livet" .
Allting tycks ändå på något vist flyta ihop till ett enda stort flod:L I V E T wub.gif
AvalonC
Odla.nu är beroendeframkallande...

Till och med min pojkvän börjar följa inläggen som jag läser för honom...
(Träffade min pojkävn genom nätet förresten... Så det kan komma bra saker ut av att sitta och ta kontakt med andra.)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon