Full version: Flyttkarusellen
Skatmor
CITAT
Riksutställningars hela verksamhet flyttas till Gotland, tillsammans med 140 av Riksantikvarieämbetets totalt 260 tjänster, som en kompensation för det nedlagda regementet P18.


Att flytta jobb från Stockholm till Gotland är ett urbota dumt förslag...



sad.gif SvD
Ralf
CITAT (Skatmor @ 10-04-2005, 10:53)
CITAT
Riksutställningars hela verksamhet flyttas till Gotland, tillsammans med 140 av Riksantikvarieämbetets totalt 260 tjänster, som en kompensation för det nedlagda regementet P18.


Att flytta jobb från Stockholm till Gotland är ett urbota dumt förslag...



sad.gif SvD

Kan du förklara varför det är dumt?
Jag tycker att det är bra att man flyttar ca halva verksamheten. Det kommer att bli en välbehövlig vitamininjektion för Gotlands näringsliv och dess arbetstagare som kommer att komma alla invånarna till godo.
*solis*
Jag tycker att det är bra att det flyttas så att det rör sig i samhället och det blir förändringar och det till det bästa hoppas jag så klart!
Skatmor
CITAT (Ralf @ 10-04-2005, 11:46)
CITAT (Skatmor @ 10-04-2005, 10:53)
CITAT
Riksutställningars hela verksamhet flyttas till Gotland, tillsammans med 140 av Riksantikvarieämbetets totalt 260 tjänster, som en kompensation för det nedlagda regementet P18.


Att flytta jobb från Stockholm till Gotland är ett urbota dumt förslag...



sad.gif SvD

Kan du förklara varför det är dumt?
Jag tycker att det är bra att man flyttar ca halva verksamheten. Det kommer att bli en välbehövlig vitamininjektion för Gotlands näringsliv och dess arbetstagare som kommer att komma alla invånarna till godo.

CITAT
Kan du förklara varför det är dumt?
Jag tycker att det är bra att man flyttar ca halva verksamheten. Det kommer att bli en välbehövlig vitamininjektion för Gotlands näringsliv och dess arbetstagare som kommer att komma alla invånarna till godo.


Flytten från Stockholm till Gotland innebär ju att man skapar arbetslöshet i Stockholm istället.

SvD
Posse
CITAT (Skatmor @ 10-04-2005, 14:14)
CITAT (Ralf @ 10-04-2005, 11:46)
CITAT (Skatmor @ 10-04-2005, 10:53)
CITAT
Riksutställningars hela verksamhet flyttas till Gotland, tillsammans med 140 av Riksantikvarieämbetets totalt 260 tjänster, som en kompensation för det nedlagda regementet P18.


Att flytta jobb från Stockholm till Gotland är ett urbota dumt förslag...



sad.gif SvD

Kan du förklara varför det är dumt?
Jag tycker att det är bra att man flyttar ca halva verksamheten. Det kommer att bli en välbehövlig vitamininjektion för Gotlands näringsliv och dess arbetstagare som kommer att komma alla invånarna till godo.

CITAT
Kan du förklara varför det är dumt?
Jag tycker att det är bra att man flyttar ca halva verksamheten. Det kommer att bli en välbehövlig vitamininjektion för Gotlands näringsliv och dess arbetstagare som kommer att komma alla invånarna till godo.
Flytten från Stockholm till Gotland innebär ju att man skapar arbetslöshet i Stockholm istället.

SvD

Kanske tycker politikerna att Stockholm behöver lite högre arbetslöshet än förut?

Personligen anser jag att det bästa vore en lagstadgad arbetstidsförkortning så att alla nödgades dela solidariskt på det underskott av arbetstillfällen som ändå existerar.
Ralf
CITAT (Skatmor @ 10-04-2005, 14:14)
Flytten från Stockholm till Gotland innebär ju att man skapar arbetslöshet i Stockholm istället.

Den eventuella arbetslösheten i sthlm går knappast att mäta annat än i direkta siffror. Däremot kan man säkert mäta en uppgång i övriga näringslivet på gotland om man får ditt ca 200 nya arbetsplatser. Dessutom är det betydligt svårare att hitta nya jobb på Gotland än i StorStockholm.
pejori
så sant ralf.. smile.gif
tror det är så dom resonerat också wub.gif
farbror B
Nu äntligen kanske Stockholmare förstår hur det är att trivas på sitt jobb för att sedan plötsligt bli arbetslös utan nån som helst chans till annan anställning!!

Förstår de inte att det är precis så här som de försvarsanställda känt sej när dom har fått gå?

Sveriges landsbygd är det som driver landet, det är där elförsörjning, råvaror mm finns och det är viktigt att den får fortsätta leva!! Vem vill egentligen på sikt bo i en storstad när barnen växer upp?

Jag gratulerar de orter som nu får sysselsättning, men också regeringen till att ha uträttat nåt viktigt för en gångs skull!!!
GoSatta
"Nu äntligen kanske Stockholmare förstår hur det är att trivas på sitt jobb för att sedan plötsligt bli arbetslös utan nån som helst chans till annan anställning!! "

Jisses det är ju så man vill spy!

Så det är "rätt åt" Stockholmare nu som blir av med sina jobb och kommer hamna i arbetslöshet? Så efter som staten lägger ner regementen som inte behövs så ska Stockholmare straffas?

"Får jag det dåligt ska minnsan alla andra också ha det!"

Tyck vad man vill om utflytten av statliga myndigheter men att säga "rätt åt er" eller "nu kanske ni fattar". Nej den svenska avensjukan är så äcklig så man vill spy!
farbror B
Jaså det retade någon??

Hade inte väntat mej annat heller.
Att regementena var överflödiga håller jag inte med om.
Nu när inte de flesta killarna längre gör lumpen, slungas de i stället ut i arbetslösheten ett halvår tidigare. Många läser naturligtvis på högskolor, men dom som hamnar i statens "sökajobbkurser" kostar i längden säkert mer än försvaret.

Tycker inte vi ska ha ett så starkt försvar, men med alla översvämningar, stormar och annat skulle vi kunna ha en beredskapsstyrka på många många tusen att sätta in om vi utbildade dom i civilförsvar.

Det som jag tycker är den springande punketn i mitt resonemang och som Gosatta retat sej på är följande:

När tusentals blir arbetslösa för att staten lägger ner deras arbetsplatser är det knappt någon som bryr sej.
När nedläggningen/flytten drabbar en storstadsregion, då blir det plötsligt ett j-a liv..

Varför är det så?
GoSatta
nejdå som jag skrev:

"Tyck vad man vill om utflytten av statliga myndigheter men att säga "rätt åt er" eller "nu kanske ni fattar". Nej den svenska avensjukan är så äcklig så man vill spy!"

Det var din skadeglädje jag irriterade mig på. Sen vad jag tycker om utflyttningen skrev jag ingenting om.
farbror B
Förlåt, det var inte meningen att låta skadeglad över att människor blev arbetslösa, det känns hemskt egentligen, för jag vet vad det innebär...

kritiken var helt ägnad åt statens sysselsättningspolitik, som jag tycker lämnar mycket övrigt att önska...

Go-satta eller Gos-Atta? smile.gif sad.gif
Skatmor
CITAT
kritiken var helt ägnad åt statens sysselsättningspolitik, som jag tycker lämnar mycket övrigt att önska...


Det är kvinnorna som är de stora förlorarna när det gäller jobbflytten från Stockholm...

Stockholm City
Posse
CITAT (Skatmor @ 15-04-2005, 13:07)
CITAT
kritiken var helt ägnad åt statens sysselsättningspolitik, som jag tycker lämnar mycket övrigt att önska...


Det är kvinnorna som är de stora förlorarna när det gäller jobbflytten från Stockholm...

Stockholm City

Roten till arbetsplatsutflyttningarna är väl alla förvarsnedläggelser som (enligt artikeln du länkat till) "...regeringen med stödpartier själv har beslutat om."

Personligen anser jag att det måtte väl vara bra mycket bättre att bibehålla ett starkt försvar med mängder trygga arbetstillfällen, än att tvinga ut tusentals människor ytterligare i massarbetslösheten med allt det lidande och de kostnader det medför. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon