Full version: Gammalt äppelträd
Angelika
Jag tror att det stavas så, har ett gammalt träd står på tomten och skulle helst vilja ta bort det med gott samvete.
Får många reaktioner på att spara trädet " för att det är en gammal svensk äppelsort".
Problemet är att nu har det inte kommit några äpplen alls på 2 år, och innan dess var de helt malätna, så de åkte i komposten.
Kan man ympa in grenar på ett träd som är jätte-gammalt, stammen har en omkrets på ca 1 meter? Eller har det tjänat klart?
Jätte tacksam för svar Angelika
Cilla
Om det är ett träd som är planterat före 1960 har det genetiska förutsättningar att bli 500 år och ännu äldre. Efter 1960-talet började man sätt träd på en grudstam (rot) som håller endast 50 år.

Utebliven blom beror oftast på att man beskurit bort alla fruktanlag. Äpple bildar blom, dvs fruktanlag på ca 3 år gamla grenar. Har man beskurit dessa eller beskurit så att trädet nödgats försvara sig med vattenskott kommer blommen ännu senare på dessa grenar.

Näst vanligast är att det är en kall, regnig eller blåsig blompersiod. Då håller bina sig inne och pollinerar inte blommen. Utöver detta är de flesta svenska äppelsorter mer eller mindre vartannatårbärande, dvs de vilar sig vartannat år.

Skadade frukter kan vara rönnbärsmal, skrov, monilia etc. Dessa kan komma även på ett nyplanterat träd och de flesta är hyfsat enkla att åtgärda om man vet vilken av dem det är fråga om.

Man kan ympa in nya sorter på träd i alla möjliga åldrar. Har stammen en omkrets på ca 1 meter har det en enorm kapacitet att skjuta upp näring i kronan och därmed till ymparna också.

Om du vill lära dig att ympa - börja med enkla ympar på prsskott och fortsätt sedan att ympa på lite grövre grenar som kräver två ympar. Ympning är jättekul och man inte tar sig an det svåraste på en gång!
Alexandra
Nä! Nu känner jag mig lurad!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif

Jag trodde faktiskt att de äppelträd som jag planterar skulle bli RIKTIGT gamla....inte bara 50 år.....

Ur kommersiell synvinkel är det säkert bra - för de som säljer träden... mad.gif

Jag undrar om det här gäller alla ympade träd?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många som hävdar att äppelträd ympade på vanliga grundstammen A2 ska kunna leva 100år eller mer, jag tror inte någon kan säga med 100% säkerhet hurpass gammal A2 kan bli, så himla länge har den ju inte använts. +Dagens A2 grundstammar tror inte jag att man kan jämföra med A2 för 50år sedan, dagens grundstam är nog mer kontrollerad så att den inte innehåller virus och annat.

Åldern på äppelträd på olika grundstammar anges ofta med tanke på yrkesodling, odlar man intensivt så orkar inte träden leva hur länge som helst, +när träden börjar producera lite sämre tar man genast bort trädet i yrkesodling. I en villaträdgård pressar man ofta inte träden att ge maximalt varje år, så där brukar de leva längre ifall man inte misshandlar trädet genom felaktiga beskärningar, plantering i vattensjuk mark osv.

Likadant är det med de nya svagväxande grundstammarna de har en beräknad livslängd på 20år hos fruktodlarna men kan troligtvis leva dubbelt så länge i en villaträdgård eller mer.
Eva i Norrköping
Våra äppel- och päronträd är 75 år gamla, och de ger frukt så att vi DRUNKNAR i den...!!!
Angelika
Har jag förstått det rätt är det inget fel på trädet utan den behanling den fått av mig, ska låta trädet vila i år.
Hoppas att Signe återhämtar sig, hon är ganska gammal. rolleyes.gif Angelika
Cilla
Sant att många åldersbestämningar på växter är rättade efter deras högproduktiva period, dvs att den är slut när bästa fruktsättningen är äver. Men de som producerar A2 grundstammar lovar inte att trädet håller mer än 40-50 år. Jag tror dock att de kan hålla något längre, men är mycket tveksam till 100 år.

Äpple satta på A2 har många fördelar; växer jämnt särskilt i början, är härdig etc. Men träd satta på A2 verkar mer känsliga för kräfta än fröstammar. De enda stora, uppväxta Åkeröträd jag sett utan kräfta är satta på fröstam t ex.

Iallafall - har man ett äppelträd som är äldre än 40 år är det med stor sannolikhet satt på fröstam, och då kan det bli många hundra år. Var rädd om dessa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon