Full version: Undervärme?
Christoffer
Varför behöver vissa frön undervärme för att gro, och varför fungerar det så? Ska groddarna dras åt det kyligare hållet då, alltså uppåt?
Om man behöver undervärme i en lägenhet, var ställen man frösådden
då?
Farbro-Barbro
Bra fråga, Christoffer. Har nyligt sått spikklubba och denna ska tydligen ha undervärme läste jag, men jag vet inte hur jag ska ordna det så jag hoppas bara på tur biggrin.gif

Mvh Farbro-Barbro
Magdis
Jag bor i och för sig inte i lägenhet, men på en fönsterbräda ovanför ett varmt element funkar väl överallt. Där har jag haft mina miniväxthus. Det största problemet för mig är istället att det inte ska bli _för_ varmt.
Susanna
Det finns en värmekabel att köpa på Classicum. Jag tycker den fungerar jättebra. Den ger en värme på runt 25 grader. Jag lägger ut den på en bricka och ställer en låda med sådden ovanpå. Tycker att frön gror betydligt fortare när de får undervärme. Men varför, det vet jag inte.
Milex
Värme stiger..... smile.gif
sirugo
Det är rötterna som behöver värme, inte nödvändigtvis grodden själv.
Eftersom värme stiger lönar det sig då att tillföra den underifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon