Full version: Tomater?!
Chrihanna
Jag sådde några tomatfrön (körsbärstomat) i förra veckan och idag har de tittat fram! =)

De är vita, lite ludna! Ska det vara så? Det är första gången för mig så jag vet inte om det ser "rätt" ut...
maissan
Jodå, det ser nog ut som det ska, och alldeles snart kan du också se att de sticker upp en ögleliknande sak, som är själva stjälken. Den rättar upp nacken när den kommit upp ur jorden helt. Lycka till!!
Chrihanna
Tack Maissan! Då är det bara att vänta då! =) Åh vad spännande!
Chrihanna
Nu har tomaterna kommit upp ca fem cm, men det känns som att de är väldigt tunna och sköra. De har samtliga ett bladpar längst upp men stjälkarna är så klena. Finns det något att göra för att få lite stabilare stjälk? Kanske har det varit lite för lite solljus för de små?
KURT
Mycket ljus och sval temperatur (ca 15 grader) är det bästa för att få kraftiga plantor. Tyvärr har de flesta alltför varmt och alltför lite ljus inomhus, då blir plantorna klena och sträcker på sig för att få mera solljus! När man planterar om dem så kan man begrava större delen av stjälken (det kommer att bildas rötter där) så på så sätt kan man "korta" ned dem.
Chrihanna
Nu har mina tomatplantor fått ytterligare ett bladpar. Dessa nya bladpar ser inte likadana ut som de första som kom upp. De första var avlånga blad och dessa nya har tre spetsar.

Nu till min fråga; När skall planterna tjuvas? Vilket bladpar ska jag då ta bort? (De ursprungliga eller de nya?)
Ingrid på Västkusten
Rör dem inte!

Tomater skall inte toppas när man drar upp dem - tjuva tomater = ta bort extra skott i bladvecken när de är vuxna plantor.

Toppa kan man göra i t ex slutet av Augusti starten av September i växthuset när man vill att de klasar som inte är mogna skall påskynda sin mognad och man inte vill / hinner få mera tomater mogna för hösten är på gång.

När Du planterar om dem nästa gång, sätt plantorna djupare i krukorna, ner till första bladparet, tomater har den egenskapen att de sätter rötter längs hela stjälken.
Chrihanna
Tack så mycket för tipset, Ingrid på Västkusten!

Då ska jag låta mina tomater vara och plantera om dem, kanske slutet av denna veckan.

Nu måste det ju bara bli massa fina tomater så mycket proffshjälp som jag fått här! Jag är så glad över att detta forum finns! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon