AvalonC
Jättefräckt träd...

Vad tror ni den kostar, och hur lång tid tar det att få den så snygg???

kristerh
Det är ett sk spaljeträd, vanligast att göra så med är äppel o päronträd, det finns att köpa i plantskolorna påbörjade spalje träd, men för att få ett så här stort tar det några år, det verkar väldigt praktiskt med dessa träd, det tar så liten plats wink.gif
krister
Cilla
Det är en spaljéform som kallas verrierpalmett, och ser ut som det är päron. Man kan spaljera äpple likadant. Stenfrukter som persika, plommon och körsbär spaljerar man i friare former.

Spaljéträd finns att köpa i de flesta plantaffärer, och de brukar vara något billigare än kronträden.

Det går snabbare att få fram frukt på spaljérade träd än på kronträd. Dels för att man styr grenar att växa horisontellt tidigt, och dels för att de iallafall på äpple är ympade på grundstammar (rot) som gör att trädet sätter blomanlag tidigt. Det krävs att man beskär och pysslar lite, men sedan har man mängder av frukt på liten yta.

Redan efter 3 år har man fått ut de grenar som ska böjas i U-formen, och efter 10 år kan trädet se ut så här och ge rikligt med frukt. Det gäller med denna form att inte böja upp de lägst sittande grenarna för tidigt, då får de övriga inte plats.
AvalonC
jag vet ju vad jag ska önska mig i födelsedagspresent nästa gång jag fyller år i alla fall...


detta året fick jag ett bigaroträd

nästa blir det ett sådant här träd....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon