Full version: Dialektala uttryck!
Sidor: 1, 2
farbror B
Skû shtäda i ûthusä å shlängd än hel del rämmil ättä moffa
Gûbevars va mytjä bös hä köm ûr takä
Betty
Är du dalmas farbror B?
farbror B
Antingen är man dalkarl eller mas, inte dalmas wink.gif
Å dalkarl är jag inte, utan mer rumpmas..

själv då?
Betty
Norrbottning, men född österbottning. (har bott ett år i Sågmyra som barn) biggrin.gif

Vad är en rumpmas???
Betty
HÄR kan man lyssna på olika dialekter.
Bettson
Skulle möjligtvis var då.... som används flitigt vid varje in och utandning där jag kommer ifrån. Bruket var inte så vanligt när jag var liten utan har utvecklats de senaste trettio åren.

Så var vi då lediga då, och då ville vi göra nåt särskilt..då. Så vi tog bilen och for iväg ...då, vi tänkte åka nästan vart som helst... då.

Inget jag själv käner igen men myckjet tydligt. tongue.gif
Ciczi
Meu gou tro o stoura skeur kan man gå pou vann

Ciczi
Airamya
CITAT (farbror B @ 04-04-2005, 13:52)
Skû shtäda i ûthusä å shlängd än hel del rämmil ättä moffa
Gûbevars va mytjä bös hä köm ûr takä

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jo du, dalmålet får man ju dras med. Här i Marks Kommun, där de har nån skum dialekt som kallas marbo gör jag ständigt bort mig...

Men kul är det tongue.gif
Betty
CITAT (ciczi @ 04-04-2005, 16:42)
Meu gou tro o stoura skeur kan man gå pou vann

Ciczi

Och det där ska man väl läsa med mer eller mindre skorriga R antar jag... tongue.gif
Sulawesii
Trääääligt. Är det närkingska? Det brukar sägas att det är det här, men ibland hör jag det på riksteve, så jag vet inte....
fruberglund
Har vissa ord som mina kära vänner här i småland inte vet vad det är (jag är dalatös från början), t.ex. ett "slo". Det hade de aldrig hört talas om smile.gif

De har vissa uttryck här i Jönköping som ofta återkommer men just nu kommer jag inte på några.
TeliaNet
jag pratar utpräglad småländska. laugh.gif

skeuningen eugte byss.
norrlänningen gick på "bussn" vid "hållplatsn"
belle
"nöst å skota", gissa ni vad det betyder..! (Malungsmål)
netaave
Endes vägen, alltså någonting som ligger efter/vid vägen, ex. järnvägen går endes landsvägen, är ett typiskt uppländskt uttryck enligt mina småländska kompisar som har mycket roligt åt det.
kerstin z5-6
I flätte oppa isn -se då var he gocke-he tog se illt att I for skrååål
lotta_
CITAT (belle @ 04-04-2005, 18:26)
"nöst å skota", gissa ni vad det betyder..! (Malungsmål)

Måste skotta ----- kanske?
lotta_
kLöTeren oPa treIra. tongue.gif
Milex
Å i åa e e ö.

smile.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2005, 18:59)
I flätte oppa isn -se då var he gocke-he tog se illt att I for skrååål

Stackars, *blåser på det onda*, här får du en näsduk... rolleyes.gif
Betty
CITAT (lotta_ @ 04-04-2005, 19:14)
kLöTeren oPa treIra. tongue.gif

Klättrar i träden...?
Kathy
Håla gent ar du, å ha kleft deg?
(det här uttrycket fick jag lära mig i Skellefteå för en del år sen. Dialekten kallas för "bondska" - översatt: "Vem är du och vem har klippt dig?" - vilket betyder ungefär: "Vem är du och vart kommer du ifrån?").

Annars använder jag mig av uttryck såsom "sånt därnt" och "sånt härnt" ("sånt där" och "sånt här"), reker (räkor) osv.
Många eee:n istället för äää:n. biggrin.gif
anna_rispan
karta i trän gör vi här. o så stoppar vi varorna i kaschen när vi handlat.
Latmask
He e såo nåo schåo å ha kåo. - Det är mycket jobb med att ha ko.

Råskis - sopkorg
Tallot - knasig
Torot - galen
Ho int så? - varför inte det?

he e nåo å pissa i eigen ficka - göra sig själv en otjänst.
Castea
Å här i västmanland jobbar många på bruuuuuuuuuuket! tongue.gif
Milex
CITAT (Scrollan @ 04-04-2005, 21:21)
Annars använder jag mig av uttryck såsom "sånt därnt" och "sånt härnt" ("sånt där" och "sånt här"), reker (räkor) osv.

Sölles å räger heder a jo.

(Sådant där och räkor heter det ju) smile.gif
anna_rispan
ooo nu får jag bortalängtan till bohuslän igen...
Latmask
CITAT (Castea @ 04-04-2005, 21:36)
Å här i västmanland jobbar många på bruuuuuuuuuuket! tongue.gif

Det kan väl aldrig vara Virsbo? wub.gif
Tesa
Å hôrre pa lau é du vurpen?

Egrann ulianes e de allt när det är durmeväär...en blir så dôvven i huut..akkurat sôm ôm de va fullt tå sauveull
lotta_
CITAT (Betty @ 04-04-2005, 20:18)
CITAT (lotta_ @ 04-04-2005, 19:14)
kLöTeren oPa treIra.  :P

Klättrar i träden...?

Ja, det kan man faktiskt tro MEN det betyder --- håll i er nu --- Korna på ängen. rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Milex @ 04-04-2005, 21:37)
CITAT (Scrollan @ 04-04-2005, 21:21)
Annars använder jag mig av uttryck såsom "sånt därnt" och "sånt härnt" ("sånt där" och "sånt här"), reker (räkor) osv.

Sölles å räger heder a jo.

(Sådant där och räkor heter det ju) smile.gif

Nää....göré?
Säger ru de?
Å ja som trodde du snacka´om krefter.
biggrin.gif

Sen finns det ju många dialektala skillnader i Sthlm beroende på vart man bor; Söder, Danderyd, Rinkeby.
Rinkebysvenskan är ju nästan som ett eget språk.
mulle
Och jag glömmer ju aldrig då jag beställde en skinksemla på café i Stockholm och fick en FASTLAGSBULLE MED SKINKA.... sad.gif

Eller då jag frågade efter DJUUS i matbutiken och skickades till hyllan med stearinljus. Jag skulle ha juice som av någon konstig anledning uttalas jos i ert land... tongue.gif

På väggen hänger inte element utan batterier och i bilen sköter en ackumulator om strömmen.
Vi har stöpslar, inte stickkontakter, och vi simmar i sjöar och hav iklädda simkostymer. Badar gör vi bara i badkar.... Och blixtlåset är definitivt en dragked.
En soptunna är en roskis och råddigt, ja, det har vi hemma då det är ostädat...

Och mycket mera...
Det är roligt med språk!

Mulle
Lars-Olof Arvids
Sattra dig! Var inte så hôven! biggrin.gif

Olle
belle
Nöst o skota=snubbla
belle
Ä e I ö= Det är jag också
Kathy
CITAT (mulle @ 05-04-2005, 08:18)
Och jag glömmer ju aldrig då jag beställde en skinksemla på café i Stockholm och fick en FASTLAGSBULLE MED SKINKA.... sad.gif

Eller då jag frågade efter DJUUS i matbutiken och skickades till hyllan med stearinljus. Jag skulle ha juice som av någon konstig anledning uttalas jos i ert land... tongue.gif

Klart, säger du "djuus" så hamnar du på ljus-avdelningen. rolleyes.gif
Annars får du fråga efter "jooooos". tongue.gif wink.gif

Men skinksemla har jag aldrig hört talas om? unsure.gif
mulle
Våra småfranskor - frallor? - heter semlor. Ostsemla, korvsemla, skinksemla... Som i Tyskland.
De med grädde och marsipan i heter fastlagsbullar...
biggrin.gif
Mulle
Hannele
CITAT (mulle @ 05-04-2005, 08:51)
Våra småfranskor - frallor? - heter semlor.

"En semla på Åland eller i Finland är en småfranska eller liknande bulle av matbröd.
Det man i Sverige kallar semla – d v s vetebullen med grädde – kallas på Åland fastlagsbulle."


Du hade det bra, jag visste bara vad grillkorv brtydde i matsedeln och var tvungen att äta det varje dag. tongue.gif
Betty
laugh.gif Skrattar högt när jag läser era inlägg Mulle och stackars Hannele med grillkorven, HÄR finns fler finlandssvenska uttryck.
/Betty med rötterna i Jakobstad
farbror B
tokût hä kan bi då.. int lätt te förstå ânat fölk hällä
Pia-Maria
Här på gotland så har vi många olika former av vår dialekt. Ju äldre man är ju mer gutamål pratar man. sen pratar man inte lika på norra och på södra gotland. På sudret är det mera flatt och på norr lite mer enkelt, där är det ä i trääd men på sudret är det tred. Vi har en underbar visa som vi alla börjar gnola på nu när vi närmar oss sommaren, den börjar så här:
Summarn kummar me sol, kummar yvar hällmark o stain, yvar förfäidas bain yvar martall yvar ain.... osv, kan ni gissa vad detta var? den som vill kan få resten oxå
Castea
CITAT (Latmask @ 04-04-2005, 21:50)
CITAT (Castea @ 04-04-2005, 21:36)
Å här i västmanland jobbar många på bruuuuuuuuuuket!  :P

Det kan väl aldrig vara Virsbo? wub.gif

laugh.gif

Jo!

wub.gif
Kathy
CITAT (Pia-Maria @ 05-04-2005, 11:26)
Här på gotland så har vi många olika former av vår dialekt. Ju äldre man är ju mer gutamål pratar man. sen pratar man inte lika på norra och på södra gotland. På sudret är det mera flatt och på norr lite mer enkelt, där är det ä i trääd men på sudret är det tred. Vi har en underbar visa som vi alla börjar gnola på nu när vi närmar oss sommaren, den börjar så här:
Summarn kummar me sol, kummar yvar hällmark o stain, yvar förfäidas bain yvar martall yvar ain.... osv, kan ni gissa vad detta var? den som vill kan få resten oxå

Jaa... wub.gif
"Summarn kummar" - en kompis till mig är ifrån Slite och hon har en härlig gotländska. wub.gif
Har du hela texten på "Summarn kummar"?
Latmask
Det var som ...

Där har jag växt upp, bodde 8 år av min barndom där. Kul! Det är ju inget stort ställe direkt, halva min släkt bor kvar där och alla (typ) jobbar på bruuuuket. biggrin.gif

Var där för ett par veckor sen bara.
Tesa
CITAT (Pia-Maria @ 05-04-2005, 11:26)
Här på gotland så har vi många olika former av vår dialekt. Ju äldre man är ju mer gutamål pratar man. sen pratar man inte lika på norra och på södra gotland. På sudret är det mera flatt och på norr lite mer enkelt, där är det ä i trääd men på sudret är det tred. Vi har en underbar visa som vi alla börjar gnola på nu när vi närmar oss sommaren, den börjar så här:
Summarn kummar me sol, kummar yvar hällmark o stain, yvar förfäidas bain yvar martall yvar ain.... osv, kan ni gissa vad detta var? den som vill kan få resten oxå

Är det nån omgjord annan eller? För så svårt var det ju inte att förstå...
farbror B
precis! Nästan som rikssvenska jämfört med en del andra dialekter..

åsså har vi ju hört summarn kummar med vad dom nu heter.. Lassieflickorna ... Ainbusk
Wargen
Jag har lagt mig till med det utmärkta ordet "Kôvna". Kvävas, storkna alltså. Om det t.ex. blir för varmt i bilen.."Öppna fönstret, annars kôvnar jag!" laugh.gif
farbror B
värmlänning?
Castea
CITAT (Latmask @ 05-04-2005, 15:03)
Det var som ...

Där har jag växt upp, bodde 8 år av min barndom där. Kul! Det är ju inget stort ställe direkt, halva min släkt bor kvar där och alla (typ) jobbar på bruuuuket. biggrin.gif

Var där för ett par veckor sen bara.

smile.gif

Jag är inte därifrån, dock. Bor i Västerås. Men har vänner som bott och jobbat på orten och bruuuuket.
Keya
jag växte upp i Västerås. När vi barn blev glada utropade vi ordet VAJERT!( ung. som TOPPEN!)
Minns en lärare som retade sig på det ordet och sa att det ordet" finns inte" Men för oss fanns det och det kan t.om slinka ur en numera 55-årig stockholmare när hon blir tillräckligt upplivad!!
anna_rispan
o här kan man lyssna på dem också...
Sida med dialekter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon