Skatmor
Jag har börjat använda en gammal Siemensdiskmaskin typ från 80-talet, och i bruksanvisningen står det att man ska fylla "regenereringssalt"/"avhärdningssalt" i en särskild behållare.
Men jag har aldrig hört talas om eller sett dylikt salt - är det något som är helt passé? unsure.gif
Eva i Skåne
Nej, jag tror det är tvärtom med saltet. Förr hade bara dyrare maskiner avhärdare, men nu verkar det finnas i alla.

Kanske jag är helt fel på det, men det är min erfarenhet.


Salt finns antingen i närheten av maskindiskmedelshyllan i dyra småförpackningar eller i tablettform i stora säckar, 25kg gissar jag, i billiga affärer, typ Eko-hallen.
Jag tror en sån säck kostar runt 60kr och räcker i en evighet ungefär biggrin.gif
Sollan
Kan det vara samma som man ska köra genom kaffebryggaren med? Avkalkning?? Ättoka kanske funkar.
evarina
Vi använder avhärdningssalt till vår diskmaskin. Bor i Uppsala och här kalkar maskinen igen om man inte gör det. Plus att disken ser trist ut.
Eva i Skåne
Saltet fyller man bara på nån gång då och då. Det varar några månader, beroende på hur ofta man köra maskinen förstås.

Man slipper så mycket kalkfläckar och gråa glas, så jag tycker absolut du ska köpa salt.
*Felix matte*
Kolla med din Kommun om ni har hårt vatten...då behövs salt.

I min maskin finns också saltbehållare men jag behöver aldrig ha i salt för vi har mjukt vatten.
Skatmor
CITAT (Felix matte @ 30-03-2005, 20:18)
Kolla med din Kommun om ni har hårt vatten...då behövs salt.

I min maskin finns också saltbehållare men jag behöver aldrig ha i salt för vi har mjukt vatten.

Fann info på webben att mitt vattenverk försöker hålla pH 8,5.... ska jag salta då? unsure.gif
renate
det är inte PH du ska kollar,det är hårtheten(DH)det är frågan om.Kalkhalten i vattnet,vi har förhållandevis mjukt vatten här.
*Felix matte*
CITAT (Skatmor @ 30-03-2005, 22:35)
CITAT (Felix matte @ 30-03-2005, 20:18)
Kolla med din Kommun om ni har hårt vatten...då behövs salt.

I min maskin finns också saltbehållare men jag behöver aldrig ha i salt för vi har mjukt vatten.

Fann info på webben att mitt vattenverk försöker hålla pH 8,5.... ska jag salta då? unsure.gif

Vet inte hur det betecknas...men enklast är väl att du ringer kommunen imorgon och ber att få reda på om ni har hårt vatten som kräver salt.
Kanske har du kaffebryggare... har den hållit för bryggning i mer än ett par månader utan att slamma igen... ja då tror jag att ni har mjukt vatten som inte kräver salt.
Skatmor
CITAT (renate @ 30-03-2005, 22:41)
det är inte PH du ska kollar,det är hårtheten(DH)det är frågan om.

Ojdå, totalhårdheten anges till °dH 5,4. Och det betyder? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Skatmor @ 30-03-2005, 23:03)
CITAT (renate @ 30-03-2005, 22:41)
det är inte PH du ska kollar,det är hårtheten(DH)det är frågan om.

Ojdå, totalhårdheten anges till °dH 5,4. Och det betyder? unsure.gif

Ingen aning faktiskt tongue.gif
säkrast är väl att du kontaktar kommunen imorgon och frågar ifall det behövs salt i diskmaskin...så gjorde jag 1978 då vi köpte vår första diskmaskin...som också hade saltbehållare. biggrin.gif
kristerh
Det finns ju maskindiskmedel som har "allt" köpte precis någon nyhet från yes, tabletter inbakade i plast som löser upp sig av vatten, innehåller dessutom salt, och sköljmedel förutom själva rengöringsmedlet.
krister
Ewa L
Jag har också förhållandevis mjukt vatten, men glas etc blir mjölkiga om jag inte har salt.

Köper i enkilos-påsar på Konsum för ett par kronor.
Gossen Ruda
Lite tekniska förklaringar. dH betyder deutsche Härtegrader eller tyska hårdhetsgrader. 1 dH innebär att det finns 10 mg kalcium och/eller magnesiumoxid per liter vatten. Egentligen är det krångligare än så men det duger här. tongue.gif 0-8 dH betecknas som mjukt vatten och över 12 som hårt. Över 30 som mycket hårt.
Ciczi
Jag har en diskmaskin vars saltbehov kostar mig ca 4-5 kr i månaden. Det är helt OK
Den jag använder heter Diskmaskinssalt och finns i en fasligt behändig portionsförpackning.

Appropå hårt vatten. Innan det byttes vatten och sådant i den delen av Malmö jag växte upp i hade vi 23dH. Vad vi har i Trelleborg vet jag inte men det är ganska hårt.

Ciczi
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2005, 12:23)
0-8 dH betecknas som mjukt vatten och över 12 som hårt. Över 30 som mycket hårt.

Ska det tolkas som att ingen med vatten under dh 8 behöver sånt där salt?
*Felix matte*
Mjukt vatten 0-6 dH Ca 80% av Sverige
Medelhårt 7-13 dH Ex Nyköping, Mjölby, Gävle, Hedemora
Hårt 14-20 dH Ex delar av Skåne, Öland, Gotland

Står att läsa på tvättmedelspaket.

Har man mjukt vatten så behövs inget salt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon