Rebecka
Planterade en jättefin röd ginst förra året intill en trollhassel (även den nyplanterad)

Tyckte att jag hade ett rätt bra avstånd mellan dessa 2 men nu har ginsten tredubblat sin storlek på bara en sässong och jag måste flytta den i år om den fortsätter i samma stil.

Så till min fråga Hur hög och bred blir en ginst på ett ungefär?

Kanske kan jag använda den som fortsättning på årsgamla syrenhäcken för att skapa lite insynsskydd och avgränsning mot grannen?
Cilla
Ginstar som trivs blir manshöga, men de brukar inte sprida sig i bredd särskilt mycket även om de blir lite yvigare med åren. Man kan binda ihop dem om de lägger sig ned eller spretar ut. Eller yta ut mot krypginst och andra sorter som blir mindre.

Jag hade ginstfnatt något år och satte 10 olika sorter i min egen trägård. Alla fick inte optimal plats, och av de fem som överlevde är nu nästan alla lika höga som jag själv. Som tur är skuggar de inte andra växter så mycket med sina små blad, och de är inte särskilt näringsslukande heller, så de går iallafall hos mig att ha nära andra växter.
Rebecka
Så bra, då kanske jag skall ta och införskaffa ett par till i år och fortsätta på "häcken"....det plir ju perfekt höjd i alla fall :-)

Tack för svaret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon