Full version: VIDRIGT
Sidor: 1, 2
Azeman
Ni som inte klarar avv att se på djurfilm, så kolla inte på denna.. men ni andra, kan juh kolla;

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=fur_farm

Och det görs pga sånt hära: http://www.jlodown.com/

VIDRIGT! mad.gif *hata*
Ralf
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose
Azeman
CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

inte jag heller, tycker inte änns om låtsas päls. så vidrigt.
TeliaNet
det förekommer varenda dag och vi blir först uppmärksamma när vi ser det, tyvärr.
Azeman
CITAT (TeliaNet @ 27-03-2005, 22:07)
det förekommer varenda dag och vi blir först uppmärksamma när vi ser det, tyvärr.

jodå, vet att det händer varje dag. men jag mår så dåligt utav att tänka på det, som jag gör ändå för mycket, men tänker gärna inte så mycket på det... men vad kan man göra? =/
lisselbo
Klarade inte ens av att se hela filmen
Snöflinga
Orkar bara inte av att se, inte heller läsa om alla vidrigheter som djur utsätts för sad.gif Det är bra att det uppmärksammas så att det kanske blir en förändring ...........
zaaritha
Det gör ont ini mej!
När ska människan inse vad hon gör mot djuren??!!
Kathy
CITAT (TeliaNet @ 27-03-2005, 22:07)
det förekommer varenda dag och vi blir först uppmärksamma när vi ser det, tyvärr.

Fruktansvärt vidrigt!!
Det grymmaste djuret är människan. sad.gif mad.gif sad.gif mad.gif sad.gif mad.gif
amaira
Oooääääwwwäää - det var för mycket för mig med.
Dom borde åtminstone kunna avliva djuren innan de drar skinnen av dem...
*får kräk-känslor*

Fy FAAN!
Vidrigt!

Att människor kan vara såna...

(jag vet det redan, men i alla fall)

*hjälplös*
Christoffer
Ibland undrar jag vad som får vissa människor att göra sådana saker.
Kan det verkligen vara så enkelt som arv och miljö?
cic
Klarade inte av at se hela filmen. sad.gif

Mår DÅLIGT av pälsindustrin! Fattar inte hur man kan vara så in i h-vete "fåfäng".. mad.gif
Caprice
Usch, vill inte ens klicka på programmet...

Gjorde misstaget att se filmen som visades på tv för ngr år sedan, handlade om päls ifrån bla hundar...
De föddes upp och levde under vidriga förhållanden...
Dessutom ansågs det bättre av någon anledning om djuren flåddes levande... ohmy.gif mad.gif

Hur är man egentligen skapt om man kan hänga upp en hund i bakbenen och flå den levande...???



Caprice
Kathy
CITAT (Caprice @ 28-03-2005, 14:38)
Hur är man egentligen skapt om man kan hänga upp en hund i bakbenen och flå den levande...???

Pengar? wacko.gif blink.gif sad.gif
cic
Finns det efterfrågan, finns det tillgång.
Kathy
CITAT (cic @ 28-03-2005, 21:08)
Finns det efterfrågan, finns det tillgång.

Precis. sad.gif
adrian
Fy fan vilka j-a idioter...!
Jag ville inte se klart den, jag hatar människor som är av den sorten... mad.gif
Och det gäller inte bara de som plågar djur utan idioter i allmänhet som inte kan bete sig på ett bättre sätt och skilja på rätt eller fel... mad.gif
Elanah
Klarade inte ens av att se mer än ett par sekunder.... Det är så man skäms över att vara människa mad.gif
Kathy
CITAT (adrian @ 28-03-2005, 22:00)
Fy fan vilka j-a idioter...!
Jag ville inte se klart den, jag hatar människor som är av den sorten... mad.gif
Och det gäller inte bara de som plågar djur utan idioter i allmänhet som inte kan bete sig på ett bättre sätt och skilja på rätt eller fel... mad.gif

Inte undra på att det finns terrorism, krig och våld i vår värld.
Det behövs den här kategorin av människor för att sånt ska gro.
amaira
CITAT (Christoffer @ 28-03-2005, 12:48)
Ibland undrar jag vad som får vissa människor att göra sådana saker.
Kan det verkligen vara så enkelt som arv och miljö?

Ja, hur ligger det till, egentligen?

Är det verkligen "speciella människor" som gör såhär? Jag menar, är det en "annan ras" eller ... är det så att ...
omständigheterna kan göra en människa till vad som helst?

Det finns så många platser i världen, där inte ens ett människoliv har något värde.

Skulle en människa som är uppfödd i fred och frihet - och kärleksfullhet - kunna göra en sådan här sak? Oavsett var i världen?
Jag tror inte det.

Möjligtvis i undantagsfall och då handlar det nog om grava psykiska eller neurologiska störningar.


Jag tror inte på, att en människa som "har fått komma till sin rätt", kan göra en sådan här sak.
Men människor kan göra så mycket mer, och så mycket värre, än vad som visades på den här filmen.

Det är hemskt, och det är tragiskt, från början till slut.
Det är också hemskt och tragiskt - att människor ska behöva leva under sådana omständigheter, att det "blir" såhär.

Det borde vara varje människas RÄTT - att få leva i kontakt med sin egen inre kärleksfullhet. Men det är få människor förunnat.
Sulawesii
Jag tänker inte kolla! Har sett så många filmer och artiklar om djurplågeri, och har bestämt mig för att jag inte orkar se mer sånt! Går inte alltid att undvika, men, jag gör så gott jag kan. (Gäller iofs även människoplågeri).
Som medlem i Djurens rätt är man ju rätt medveten om hur det står till i djurvärlden ändå. Och det är sorgligt! Ofta så ses djur som varelser utan känslor och förmåga att känna smärta. ??? Kan inte förstå det.
Att vi med vår välutvecklade hjärna kan hålla på med sådant är mer än jag kan förstå!
Eva i Norrköping
Det var något av det värsta jag sett, och då har jag ändå sett en del filmer och bilder... Jag måste göra något!!! Var någonstans har detta filmats? Man borde bombardera det landets ambassad och regering med mail och brev, och bojkotta deras varor och jag vet inte vad...
Är det någon som vet var det var?
*Felix matte*
Efter att ha sett progr. på TV där de flådde hundar levande så tänker jag aldrig mer se slikt....kanske är jag feg men det står jag för isf.
Allt plågeri är vidrigt tycker jag så klart...men jag klarar inte med att se mer och inte vet jag heller vad jag kan göra mer än att själv föregå med gott exempel och ta hand om min hund på bästa sätt....
sedan hoppas jag förståss att regeringar i alla länder går samman och kräver ett förbud för allt djurplågeri och att vi alla...om vi ser att djur far illa...anmäler detta.
kristerh
CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

Man kan ju inte jämföra pälsindustrin i civiliserade länder med det som förekommer på den här filmen, jag tycker det ser ut som den är filmad i kina och i de asiatiska länderna verkar ju inte djuren vara mycket värda,
fruktansvärt att behandla djuren på det här sättet mad.gif
Det minsta man kan begära är att de avlivas på ett humant sätt,
att ta upp canada goose i det här sammanhanget är ju bara löjligt, de jackorna har ju bara en liten pälskant, den stora marknaden för dessa skinnbanditerna är plånböcker, skinnleksaker tex små möss till katter,
skinnjackor från de asiatiska länderna, allt detta görs av bla katt o hundskinn, djur som plågas nåt fruktansvärt för att tillverka tex leksaksmöss. Jag kommer att fortsätta att köpa skinn men från seriösa uppfödare och absolut inte skinn från asien.
krister
amaira
CITAT (Eva i Norrköping @ 29-03-2005, 19:51)
Var någonstans har detta filmats? Man borde bombardera det landets ambassad och regering med mail och brev, och bojkotta deras varor och jag vet inte vad...
Är det någon som vet var det var?

Instämmer!!

Nog borde det finnas någon "protest-rörelse" att ansluta sig till.
Finns denna film, så tror jag nog också att det redan finns en opposition.
Men var och vem?


Felix matte! Det finns absolut inte en enda anledning till att tvinga sig själv att "titta på" när sådana här vidrigheter utspelar sig.

Ingen mår bättre av att ännu fler mår sämre.

"Världen" är i mångt och mycket vidrig.
Livet i sig är också i mångt och mycket vidrigt.
Inte heller naturen är någon snäll skådeplats.


Det är allt som oftast utanför "medelsvenssons" förmåga och möjligheter att vare sig förändra eller engagera sig.
Livet är ofta stort och tufft bara i sig, och kan ge fullständigt fullt upp, utan att man dessutom ska behöva ha "dåligt samvete" för att man inte är med och "räddar världen".

Dessutom finns det så oerhört många olika områden där man kan göra sin egen personliga insats. Oftast genom att "bara" leva i engagemang och närhet med sina närmaste kära, och ta tag i de problem som livet alltid bjuder på, "stora" eller s.k. "små".

Vad jag vill säga med det, vet jag inte. "Till var och en efter var och ens förmåga", kanske?
Eller kanske bara min egen vanmakt inför att det står utanför min förmåga att
...rädda världen...
mekare
Kristerh - är kattleksaker gjorda av katt/hundskinn?

jag vill absolut inte stödja det så nu får mina katter vara utan pälsmöss i så fall..
kristerh
CITAT (mekare @ 30-03-2005, 14:35)
Kristerh - är kattleksaker gjorda av katt/hundskinn?

jag vill absolut inte stödja det så nu får mina katter vara utan pälsmöss i så fall..

Det var stora skriverier om det för nåt år sedan, att bla kattleksakerna var gjorda av katter från kina, korea mfl länder i asien, och dessutom alla små skinndetaljer som finns på div saker var oxså gjorda av hund o kattskinn
och de flesta billiga skinnjackor o plånböcker med, och för att inte kunderna skall ta illa vid sig döper de skinnet till nåt djur som inte ens finns unsure.gif
krister
mekare
Tack för svaret. Nu kommer jag inte köpa sånt mer - fy vad vidrigt.
kattleksaker gjorda av kattskinn, det är som om man skulle göra leksaker till människobarn av människohud...... mad.gif
Sulawesii
I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.
Eaglewood
Oerhört vidrigt. Det är sjuka människor som gör något sådant.
Dessvärre skule jag tro att det är en ren propagandfilm gjord för att motverka pälsindustrin. Ingen pälsuppfödare är så korkad att han skulle filma ett avpälsat djur som fortfarande lever. Däremot spelar det ju deras motståndare i händerna...
Sulawesii
Skulle en djurvän göra så, menar du? Att målen helgar medlen? Kan jag aldrig tänka mig.
Personer som filmar sånt där är väl såna som på något sätt tänder på det. En sjuk människa.
amaira
CITAT (Eaglewood @ 30-03-2005, 19:48)
Dessvärre skule jag tro att det är en ren propagandfilm gjord för att motverka pälsindustrin.

"Propagandafilm" ????
Hur menar du?

Det är klart det är filmat i "smyg" (!!!) och att filmen är till för ett syfte!

Det är klart att om någon eller några önskar göra något för att få ett stopp på sådana här hanteringar, så är detta ett BRA sätt att få ut information, OCH att få människor berörda, och väcka människors vilja att både protestera och göra något!

För HUR kan sånt här annars någonsin få ett slut?????

För mig har "propaganda" en negativ ton, som en smula syftar till "manipulation". I bemärkelsen "framställa VERKLIGHETEN på ett icke sanningsenligt vis".


Skulle denna sortens "propaganda" vara fel menar du?
Var går gränsen? Och hur gör man då i stället?

*förstår inte vad du menar* ???

Än en gång, det är klart det är filmat i smyg (eller för privat bruk) för övergrepp sker i "mörker"!!! och alla sorters förövare avskyr "ljuset"!

I mina ögon är detta inte "propaganda" utan att dra bort ett mörkläggande skynke.
Azeman
tjejem hittade filmen och villa att jag skulle titta . men kollade 2 sec sen kunde jag inte se mer då jag kände tårarna komma . så äckligt , att hantera djur på detta vis är sjukt och omänskligt . är så man blir förbannad . men men människor = bara pengar = döda allt för pengar . vissa ser bara pengar i allt och alla

såg ögonen på den där stackarn , såg tomheten , såg rädda mig , såg vad händer . å blir upprörd nu när jag skriver (suck) människan är värsta sortens rovdjur och älskar att förstöra naturen . här hemma ska vi försöka satsa mer o mer på själv hushållning i den mån det går

Mvh Peter och en kram till alla här
peterinas
jaha ja där ser man , var tjejen som var inloggad . var iaf jag (peterinas) som skrev det
Kathy
CITAT (amaira @ 30-03-2005, 21:01)
CITAT (Eaglewood @ 30-03-2005, 19:48)

Dessvärre skule jag tro att det är en ren propagandfilm gjord för att motverka pälsindustrin.

"Propagandafilm" ????
Hur menar du?

Det är klart det är filmat i "smyg" (!!!) och att filmen är till för ett syfte!

Det är klart att om någon eller några önskar göra något för att få ett stopp på sådana här hanteringar, så är detta ett BRA sätt att få ut information, OCH att få människor berörda, och väcka människors vilja att både protestera och göra något!

För HUR kan sånt här annars någonsin få ett slut?????

För mig har "propaganda" en negativ ton, som en smula syftar till "manipulation". I bemärkelsen "framställa VERKLIGHETEN på ett icke sanningsenligt vis".


Skulle denna sortens "propaganda" vara fel menar du?
Var går gränsen? Och hur gör man då i stället?

*förstår inte vad du menar* ???

Än en gång, det är klart det är filmat i smyg (eller för privat bruk) för övergrepp sker i "mörker"!!! och alla sorters förövare avskyr "ljuset"!

I mina ögon är detta inte "propaganda" utan att dra bort ett mörkläggande skynke.

Det gick en dokumentär på TV, för något år sen, där några filmfotografer och journalister hade nästlat sig in till "djurpälsuppfödare" och jag har för mig att den här filmen var med i den dokumentären.

Hela pälsindustrin blev i alla fall uppmärksammad och många amerikanska kändisar tog avstånd ifrån att klä sig i päls.

Det finns ju vissa modekreatörer och kläddesigners som tagit avstånd ifrån allt vad skinn och päls är och istället syr upp kollektioner i imitation - heder åt dem! wub.gif
Eva i Norrköping
Sulawesi, inte tror jag att den som filmat detta "tänder på" det, om det inte fanns de som dokumenterar de övergrepp och hemskheter som sker runtom i världen, hur skulle då vi som aldrig ser sånt omkring oss få veta något? Sanningen måste ju fram, och så länge som folk inte vet vad som händer kan man ju låtsas som inget händer och gå och köpa sig en päls eller vad man nu vill....
Hur som helst, jag gick in på www.peta.org och har läst på lite mer om den organisationen, jag kommer nog gå med som stödmedlem, och jag har även mailat dem för att fråga om de vet vilket land de flådde hundarna i, bara jag får veta det som kommer jag gå till aktion!
Anki på Öland
En sak man kan göra är att alltid fråga i affären vad det är för pälskant på jackan eller stövlarna eller skorna eller vad det nu kan vara. Oäkta päls står alltid vad det är - hundpäls från asien och öststaterna står ofta som päls från andra djur, kommer just nu inte ihåg vilket, men är det pälskrage på jackan och du är osäker KÖP INTE jackan då. Det är det bästa sättet vi gräsrötter kan bekämpa grymheterna mot djuren eftersom pengar är det språk som dom som tillverkar plaggen pratar. Ingen köper - affärerna köper inte in - tillverkarna köper inga skinn - finns ingen orsak att slå ihjäl djuren.
Anki
*Felix matte*
Skulle aldrig falla mig in att köpa jacka med pälskant mad.gif
en skinnjacka har jag hängandes i garderoben.. På lappen står Tillvärkad i Korea
(jo det är skrivet med ä) ]... tror säkert det kan vara skinn av vilket djur som helst.
har inte använt den sen 1998.
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 30-03-2005, 23:40)
En sak man kan göra är att alltid fråga i affären vad det är för pälskant på jackan eller stövlarna eller skorna eller vad det nu kan vara. Oäkta päls står alltid vad det är - hundpäls från asien och öststaterna står ofta som päls från andra djur, kommer just nu inte ihåg vilket, men är det pälskrage på jackan och du är osäker KÖP INTE jackan då. Det är det bästa sättet vi gräsrötter kan bekämpa grymheterna mot djuren eftersom pengar är det språk som dom som tillverkar plaggen pratar. Ingen köper - affärerna köper inte in - tillverkarna köper inga skinn - finns ingen orsak att slå ihjäl djuren.
Anki

Precis! wub.gif
Boxer
CITAT (Elanah @ 28-03-2005, 22:11)
Klarade inte ens av att se mer än ett par sekunder.... Det är så man skäms över att vara människa mad.gif

Vill bara hålla med. *mår illa* sad.gif
kristerh
CITAT (Sulawesii @ 30-03-2005, 19:32)
I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.

jag tycker inte heller det är så farligt, men då skall man veta att de är uppfödda o "slaktade" på ett bra sätt, inte som det är, att de stackars katterna o hundarna flås levande i åsynen av sina kompisar som vet att det är deras tur nästa gång sad.gif
krister
amaira
CITAT (Eva i Norrköping @ 30-03-2005, 22:41)
Hur som helst, jag gick in på www.peta.org och har läst på lite mer om den organisationen, jag kommer nog gå med som stödmedlem, och jag har även mailat dem för att fråga om de vet vilket land de flådde hundarna i, bara jag får veta det som kommer jag gå till aktion!

Berätta mera när du fått svar!!! *intresserad*

Jag är med i Djurens Rätt. De jobbar också hårt och oftast seriöst för djurs villkor. Och de har genom åren åstadkommit många förbättringar på många olika områden.

Tillsammans är vi starka, ensam är vi intet.
*Laika*
CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun! tongue.gif
Taxus
Du som vet att du är känslig, titta inte på filmen, det var fruktansvärt. Mår verkligen illa.
Har sett lite av andra filmer på TV skildrande djurplågeri men en sån här film har de aldrig kunnat visa där, det skulle ge för många psykiska besvär.
Zitrus
CITAT (kristerh @ 31-03-2005, 10:42)
CITAT (Sulawesii @ 30-03-2005, 19:32)
I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.

jag tycker inte heller det är så farligt, men då skall man veta att de är uppfödda o "slaktade" på ett bra sätt, inte som det är, att de stackars katterna o hundarna flås levande i åsynen av sina kompisar som vet att det är deras tur nästa gång sad.gif
krister

Hmm... Allt beror väl på hur man själv tycker men jag har otroligt svårt att kunna tänka mig att ha på mig päls från hund eller katt... kan ju bero på att jag umgås med dessa varelser varje dag, tänk om min lilla Soleroo skulle sitta som pälskant på en jacka!!!
Och att föda upp djur på pälsfarmar är enligt mitt tycke så otroligt egoistiskt! Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska döda ett djur bara för päls och skinn! (eller elfenben heller för den delen)
De djur som föds upp för köttindustrin, slaktas ju för att vi människor vill äta kött och så länge detta sker på humant sätt (vilket det inte alltid gör) så är det okej för min del OCH då tycker jag att man ska använda så mycket som möjligt från varje djur och inte låta något som går att använda gå till spillo! Detsamma gäller för de vilda djuren som jagas!
Ingen varelse ska iaf inte behöva utstå att flås levande!


CITAT
CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun!  


En fundering bara trots att det inte handlar om päls, gäss är ju djur det med! : Hur får man av dunnen från gässen?

MÅSTE OCKSÅ TILLÄGGA ATT JAG INTE ENS ÖPPNADE LÄNKEN MED FILMEN!
Jag klarar helt enkelt inte av att se sådant, råkade se det på TV en gång och då blev min drömmar hemska... unsure.gif Trots att jag bara sett någon minut!
Sulawesii
CITAT (Eva i Norrköping @ 30-03-2005, 22:41)
Sulawesi, inte tror jag att den som filmat detta "tänder på" det, om det inte fanns de som dokumenterar de övergrepp och hemskheter som sker runtom i världen, hur skulle då vi som aldrig ser sånt omkring oss få veta något? Sanningen måste ju fram, och så länge som folk inte vet vad som händer kan man ju låtsas som inget händer och gå och köpa sig en päls eller vad man nu vill....
Hur som helst, jag gick in på www.peta.org och har läst på lite mer om den organisationen, jag kommer nog gå med som stödmedlem, och jag har även mailat dem för att fråga om de vet vilket land de flådde hundarna i, bara jag får veta det som kommer jag gå till aktion!

CITAT
Dessvärre skule jag tro att det är en ren propagandfilm gjord för att motverka pälsindustrin. Ingen pälsuppfödare är så korkad att han skulle filma ett avpälsat djur som fortfarande lever. Däremot spelar det ju deras motståndare i händerna...


Tolkade detta som om någon "djurvän" skulle iscensätta detta för att gynna de som är emot pälsindustrin.
Sulawesii
CITAT (kristerh @ 31-03-2005, 10:42)
CITAT (Sulawesii @ 30-03-2005, 19:32)
I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.

jag tycker inte heller det är så farligt, men då skall man veta att de är uppfödda o "slaktade" på ett bra sätt, inte som det är, att de stackars katterna o hundarna flås levande i åsynen av sina kompisar som vet att det är deras tur nästa gång sad.gif
krister

Ojojoj! Så menade jag inte!!!!! Stopp!!!! Tycker tvärtom: jag är emot all typ av päls! Tycker bara inte att det är någon skillnad på djur och djur. Det är för jävligt (rent utsagt) att djurs enda uppgift här i livet ska vara som nån äcklig flådig päls eller vad det nu skulle kunna vara.
Eva i Norrköping
Nu har jag lite information till Amaira m fl som är intresserade!

Jag skrev ett mail till PETA (som står för People for the Ethical Treatment of Animals en organisation som grundats 1980 i USA), och jag har fått svar.

DEn hemska filmen som vi hade länk till här är filmad i Kina, och filmen är gjord av CFTWI (Care For The Wild International).
På deras hemsida http://www.careforthewild.org/appeal.asp?apid=31 kan man läsa mer om hur detta sker, och hur man kan agera. OBS det är OK att gå in på den sidan, det är ingen sådan där film som rullar igång( själv skulle jag inte klara av att se det en gång till).

Men som sagt, man kan läsa en del, och framför allt - agera! Skriva e-mail, sända brev till Kina eller sin ansvarige riksdagsman/EU-parlamentsledamot, skriva på en "online petition". Så - det finns mycket man kan göra bara genom att sitta vid datorn en stund...! Det finns hjälp på sidan hur man går tillväga.
amaira
TACK Eva!!!!! wub.gif
kristerh
CITAT (Laika @ 31-03-2005, 14:17)
CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag....  tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun! tongue.gif

Fast de har ju en pälskant på kragen/luvan wink.gif unsure.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon