åhlin
Gjorde lite research på hästkastanj. På senare tid har en ny skadeinsekt spridit sig som bara angriper hästkastanj. Är detta något att oroa sig för? Någon som har erfarenhet av det?

http://www.sjv.se/startsida/amnesomraden/v...0c7fff5252.html
Cilla
Jag vet att man i Malmö stad tagit ned några kastanjer pga detta och parkchefer i södra Sverige spanar oroligt på sitt hästkastanjbestånd.

Hur man idag ser på riskerna för spridning i övriga landet vet jag inte, men man kan alltid ringa eller maila sin kommuns parkchef om frågor som dessa. Får du svar är det roligt att få höra om det här!
Big Gardener
Denna skadegörare är en relativt ny företeelse, men i dagsläget har jag svårt att se att den skulle få någon större betydelse annat än väldigt lokalt. De flesta minerarmalarna är skadegörare med begränsad åverkan på träd om de endast angriper bladen. Så fort det börjar röra sig om skadegörare som går in i veden är det värre.

Cilla- Är du säker på att det är pga just denna minerarmal man har tagit ned hästkastanjerna och att det inte är pga av i kombination med något annat? Blad eller kastanjer som faller ned på parkerade bilar, ålder eller rötskador eller något annat?
Cilla
Birger - jag kan inte svära på det eftersom det var ett par år sedan jag var i Malmö, men att det handlade om en relativt ny insekt och inte kombinationsproblem minns jag tydligt. Radions P1 avhandlade det också i något program för en tid sedan. Problemet är störst på Balkan minns jag det som och man var för ett par år inte säker på hur den skulle kunna sprida sig i Sverige.

Själv skulle jag inte låta mig hindras av plantering, men bodde jag i Skåne och ville sätta vårdträd eller en hel allé med hästkastanj skulle jag åtminstone kolla med Växtskyddsinspektionen och Malmö parkchef.
Big Gardener
Livar upp denna tråden eftersom jag har noterat en hel del angrepp av minerarmal på hästkastanj inom mina verksamhetsområden:





Jordbruksverket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon