Full version: Pluggbox
bikiv
Har köpt en s k pluggbox och sått bl a Physlis och Daggsalvia den 9/3
Med Physalisen har absolut ingenting hänt! Salvian har grott men bara ca 5%.

Har sått annan Salvia på "vanligt" sätt vid samma datum och den har kommit upptill ca 2 cm

Har nu satt nya Physalis i konventionella sålådor, ska bli intresssant att se om de kommer upp lika bra som 2004 då jag fick en överdådig skörd.

Någon som försökt sig på pluggbox? Resultat?
susan.e
Jag har köpt en pluggbox men har inte sått i den utan använt den till första omplanteringen sedan plantorna blivit möjliga att sätta i planteringsjord. Det har fungerat jättebra! Jag vattnar i "underredet" och låter plantorna dra i sig tills jordytan blivit funktig och sedan klarar de sig länge innan de behöver påfyllning. Nästa steg blir att dela med sig av alla plantor som kommit till för att jag velat gardera mig och att plantera de jag ska ha kvar i större krukor. Har sått Heliotrop, Tobaksblommor, Palettblad, Tagetes, Chili och Basilika. Det är så himla roligt!
onlyirishbiddy
Jag undrar vart ni har köpt era pluggboxar?

rolleyes.gif
titti49zon6
Jag har sett att dom finns på Gardencenters och Handelsträdgården rolleyes.gif kolla hos din egen trägårdbutik
susan.e
Jag köpte min på Plantagen i Västerås. 79;-
Lady Hamilton
www.willabtradgard.se
TeliaNet
pluggboxar är för hobbyodlare, proffsen kör med brätte likaså jag. laugh.gif laugh.gif
åk till närmsta kyrkogård så kan ni oftast få mer än ni kan räkna till.
Lady Hamilton
CITAT (TeliaNet @ 23-03-2005, 19:14)
pluggboxar är för hobbyodlare, proffsen kör med brätte likaså jag. laugh.gif laugh.gif

Åja...................... sleep.gif
Pluggboxar kan vara nog så bra ( men i bland onödigt dyra )
De är näst intill "oslagbara" när det gäller sticklingar.
bikiv
Lurad??? Jag köpte min box via Internet på Willab Trädgård för 195:- !!!

Mina Physalis har pyttesmå groddar i dag! Kanske blir något iaf?

Men jag tror, som susan.e att det är bättre att sätta sina omskolningar i boxen. Får försöka "poppa" upp mina, plantera om dem på "vanligt" sätt och börja om med nya "omskolningar"
Sulawesii
Såg pluggboxar i miniatyr hos min lokala handelsträdgård när jag var där sist. Tyvärr inte till försäljning, för de skulle passa utmärkt till vissa av mina sådder. Nån som vet var man får tag på dessa?
Lady Hamilton
CITAT (bikiv @ 23-03-2005, 19:25)
Lurad??? Jag köpte min box via Internet på Willab Trädgård för 195:- !!!

unsure.gif Det behöver du inte vara..............
Det är ju lite olika på det här med "kvalite" rolleyes.gif
Tesa
Jag köpte stora gröna pluggbrätt på granngården för flera år sedan för en liten penning...fast nu är dom helt "slut".... men jag har fått krukbrätten från en kyrkogård som jag skall använda istället
bikiv
Vad är krukbrätten? Har aldrig hört talas om det? Skogskyrkogården (Sthlm) som jag har som nära granne kanske kan tillhandahålla??? Men jag måste ju veta vad jag ska fråga efter :-)
TeliaNet
CITAT (bikiv @ 23-03-2005, 21:05)
Vad är krukbrätten? Har aldrig hört talas om det? Skogskyrkogården (Sthlm) som jag har som nära granne kanske kan tillhandahålla??? Men jag måste ju veta vad jag ska fråga efter :-)

en svart rektangulär bricka med hål för växter, tex 7 x 5 eller 6 x 4.
bikiv
Tack för informationen!
Får jag tag på sådana infinner sig ett annat problem. nämligen: Var ska jag placera alla mina sådder? Bor i lägenhet där ett fönster har en anordning med fem hyllplan.Men jag vill ju pröva på att så MYCKET!
Åh, vad jag längtar till vår/sommar och vår kolonistuga!
titti49zon6
Jag har skickat efter pluggbrätten från Lindbloms frö (katalog) för två år sedan svarta brätten med plats för 60 plantor eller sådder, vilket man vill
mina heter QuickPot Qp 60 45mm vid,55mm djup format på hela brättet är 310mm x 530mm 32:-/st. Cellerna är åttakantiga ,det ger en bra rotbildning
det finns en bricka att köpa till den kostar 25:-/st
Jag kan lova att den är jättebra till att skola om plantor i och sparar mycket utrymme den första tiden rolleyes.gif sedan får man ju förståss sätta om i större krukor vartefter plantorna växer biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon