Posse
Citerat från http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,620210,00.html
CITAT
I samband med ett lägenhetsbråk utanför Örebro på söndagsförmiddagen sköt en polisman mot en 22-årig man.
/---/
22-åringen avled på platsen till följd av skottskadorna.
/---/
Händelsen inträffade utomhus. Carlson säger att återupplivningsförsök gjordes på mannen, som avled på platsen.


Förmodligen har polisen återigen använt sin nya ammunition som "anses vara så inhuman att den är förbjuden i krig. ", citatet från Polisens förbjudna kula. sad.gif
Sia
Tja inte vet jag vad de använt för ammunition men vad jag förstod hade killen gått till attack med kniv och då måste polisen ju iallafall få försvara sig på något sätt. Det tycker jag iallafall.
Ina
Anledningen till att de "inhumana" kulorna är förbjudna i krig är att det inte är meningen att folk ska dö när de blir påskjutna. Det innebär mer besvär för fienden att ta hand om en person som är skottskadad än att ta hand om en dödsbricka. OM det är mer humant att resonera så vet jag inte...

Kulorna som bara går rakt igenom kroppen är förbjudna vid jakt då dom ökar skadskjutningsrisken.
Annlo
Ja, hu så hemskt det måste vara att behöva skjuta någon! sad.gif
Men jag tycker nog att de måste ha rätt att försvara sig när de blir attackerade av knivbeväpnade män!

Detta skedde någon kilometer härifrån... unsure.gif såvitt jag förstått...

Annlouice
TeliaNet
var det inte 2 poliser varav en använde sitt vapen?
de får väl skjuta i benet eller? man avlider inte av ett skott i benet.
skottet måste träffat på annat ställe. kan man inte använda sitt vapen så ska man inte ha ett.
Annlo
Det var fyra poliser tror jag...

Kommer det en kille rusande mot sig och det handlar om sekunder/hundradelar innan man själv blir knivhuggen, så hinner man nog inte sikta så bra, och även ett skott som riktas mot tex benet kan leda till döden om det träffar fel!

Annlouice
fruberglund
Ingen idé att spekulera i det när man inte var där och inte vet vad som hände.

Det tidningarna skriver är inte alltid sant, tänk på det.

Polisen sköt han nog inte för att det var roligt utan för att de försvarade sig.
Eva i Skåne
Dessutom har det väl inte stått någonstans att killen stod rakt upp och väntade på ett skott i benet wink.gif . Troligare är väl att han gjorde ett utfall och kanske kastade sig mot en polisman och då kan även ett lågt skott ta i kroppen...
... och kanske hade det redan avlossats ett varningsskott mot benen.


Kvällstidningarna skapar alltid stora rubriker utan att sanningen kommer fram.



Dessutom har poliserna regelbundna skjutövningar med prestationskrav Telianet.
Posse
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2005, 20:20)
... och kanske hade det redan avlossats ett varningsskott mot benen.

SVT text:

CITAT
Något varningsskott sköts aldrig,      
 bara ett skott avlossades, enligt      
 Kalle Wallin, polismästare i Örebro.  
*Felix matte*
Oavsett hur det gått till så kan nog ingen av oss föreställa sig hur det är eller hur man skulle reagera om man blev attackerad av en knivbeväpnad.

Ärligt talat...Hur många av oss skulle vilja jobba som polis? Inte jag!

Jag har systerson som har det yrket och deras arbetdag är inte alltid så trevlig...mycket spott och spe får de stå ut med trots att de bara gör sin plikt.
Hur många skulle t.ex jobba som lärare om de nästan dagligen blev hotade, spottades på osv.
Så är en stor del av poliskårens vardag...kanske inte lika ofta på mindre orter som i storstäderna men ändå...


sad.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 20-03-2005, 21:37)
Oavsett hur det gått till så kan nog ingen av oss föreställa sig hur det är eller hur man skulle reagera om man blev attackerad av en knivbeväpnad.

Ärligt talat...Hur många av oss skulle vilja jobba som polis? Inte jag!

Nej, jag skulle inte heller vilja ha ett sånt jobb.

Men om man som polis åker ut för att försöka reda upp en situation med en knivbeväpnad person är det väl inte meningen att man ska skjuta ihjäl den.

Jag läste en del om ett fall i Katrineholm som också slutade med att en polis som kände sig hotad - utomhus det med - sköt ihjäl angriparen; och jag tror att poliserna är för stöddiga på något sätt. Fastän de rimligen bara kunde retirera för ögonblicket, så står de istället kvar och försöker betvinga angriparna med sina skjutvapen.

Och så länge poliserna alltid går fria efter sina dödsskjutningar kommer sådana säkerligen att fortsätta. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 20-03-2005, 22:43)
CITAT (Felix matte @ 20-03-2005, 21:37)
Oavsett hur det gått till så kan nog ingen av oss föreställa sig hur det är eller hur man skulle reagera om man blev attackerad av en knivbeväpnad.

Ärligt talat...Hur många av oss skulle vilja jobba som polis? Inte jag!

Nej, jag skulle inte heller vilja ha ett sånt jobb.

Men om man som polis åker ut för att försöka reda upp en situation med en knivbeväpnad person är det väl inte meningen att man ska skjuta ihjäl den.

Jag läste en del om ett fall i Katrineholm som också slutade med att en polis som kände sig hotad - utomhus det med - sköt ihjäl angriparen; och jag tror att poliserna är för stöddiga på något sätt. Fastän de rimligen bara kunde retirera för ögonblicket, så står de istället kvar och försöker betvinga angriparna med sina skjutvapen.

Och så länge poliserna alltid går fria efter sina dödsskjutningar kommer sådana säkerligen att fortsätta. sad.gif

Ja men då tycker jag att du ska "ta värvning" hos polisen.
Att tro och påstå att poliser är "stöddiga på något sätt"..
det visar på okunnighet om polisers vardag.

Min familj var för många år sedan helt oförskyllt hotad av en narkoman/alkoholist som bodde granne med oss (han fick plötsligt för sig att vi var elaka)...jag önskar nästan att du Posse hade varit här då.
Narkomanen/alkisen satt med grogglas i handen och hånflinade åt polisen när de knackade på hans köksfönster och bad han öppna dörren.
Han visste minsann att "snuten" inte fick komma in utan husrannsakringsorder.
Han gapade och pekade finger åt poliserna...- Kom an grabbar om ni törs... har ni husrannsakan eller tror ni att ni är i Amerika.

Att polisen alltid skulle gå fri... det tror jag inte. Många är de poliser som blivit dömda för olika regelbrott och också har en del fått "sparken"... detta alldeles riktigt...
Anki på Öland
CITAT (Posse @ 20-03-2005, 22:43)
Men om man som polis åker ut för att försöka reda upp en situation med en knivbeväpnad person är det väl inte meningen att man ska skjuta ihjäl den.

Ja, inte 17 åker polisen runt och skjuter ihäl folk för att dom tycker det är roligt.
Bara för att man är polis skall man väl inte behöva stå och ta emot och riskera att bli nerstucken.
Anki
Fenja
Tänk bara på hur det måste kännas efteråt: Först att ha blivit utsatt för en knivattack och sedan efter att ha skjutit en människa. Även om man gör det i självförsvar så tror jag inte att det är något man ruskar av sig hur lätt som helst... och den här polisen måste leva med det hela sitt liv.

Jag tycker också att det är absurt att tro att polisen far runt och skjuter folk bara för att "de vet att de kommer undan med det". Det är en riktigt gräslig människosyn att ens antyda det...

Mvh
Fenja
yla
jo de e inte lätt o va polis
o självklart skjuter dom inte för att de e kul
dom e nog alldeles väldigt medvetna om pressen dom får efteråt
så man får nog räkna med att de är olycksfall i arbetet då det händer
klart att man vill försvara sej om man blir påhoppad
o jag tror inte de e lättare för en polis att bevara sitt lugn i alla väder för dom e ju trots allt bara människor dom me o utsätts såpass ofta för adrenalinhöjande situationer att de nog e konstigt att de inte händer olyckor oftare
så e man bov o går till attac så får man skylla sej själv
sådetså
sleep.gif

fast visst vore de underbat om man kunde få leva i en värld där det inte behövdes poliser va wub.gif
men sålänge vi inte gör det så måste dom som tar ett sånt jobb få försvara sej annars kan vi lägga ner o låta buset ta över helt o då lär fler dö fast då e de oskyldiga som går åt
basta smile.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 21-03-2005, 08:24)
fast visst vore de underbat om man kunde få leva i en värld där det inte behövdes poliser va wub.gif
men sålänge vi inte gör det så måste dom som tar ett sånt jobb få försvara sej annars kan vi lägga ner o låta buset ta över helt o då lär fler dö fast då e de oskyldiga som går åt
basta smile.gif

Basta!


wub.gif wub.gif wub.gif

Jag vill också ha möjlighet till "polis" mellan "busarna" och "mig själv" och mina nära och kära.

Tack gode gud för polisen!
Posse
CITAT (oldwolfie @ 21-03-2005, 08:24)
jo  de e  inte   lätt o va  polis
o självklart skjuter  dom inte  för att de e  kul
dom e  nog alldeles  väldigt medvetna om pressen  dom får  efteråt
så man får  nog räkna med att de är olycksfall i arbetet  då det händer
klart  att man  vill försvara sej om man blir påhoppad
o jag tror inte de e lättare för en polis att  bevara  sitt lugn i alla  väder för  dom e  ju trots allt bara  människor  dom me  o utsätts  såpass ofta  för adrenalinhöjande situationer att de  nog e konstigt att de inte händer olyckor oftare
så e man bov o går till attac  så får man skylla sej själv
sådetså
sleep.gif

fast visst vore de underbat  om man kunde få leva i en värld där det inte behövdes  poliser va wub.gif
men sålänge  vi inte gör det så måste dom som  tar ett sånt jobb  få försvara sej annars kan vi lägga  ner o låta buset ta över helt o då lär fler dö fast  då e de  oskyldiga som går åt
basta smile.gif

Självklart ska polisen ingripa mot t.ex. människor som utövar eller hotar med våld, men att "ingripa" med skjutvapen och som dessutom är laddade med ammunition konstruerad att orsaka maximal skada på människokroppen, tycker jag är en rå och omänsklig strategi.
Illustrationerna nedan försöker visa skillnaden i skadeeffekt mellan normal ammunition, och den vedervärdiga som polisen nu använder.



Människor, som dessa fall handlar om, viftar nog inte inte med knivar mot andra för att "de e kul" heller, utan istället för att de mår mycket dåligt och/eller är desperata, och det borde ju strängt taget kunna hända vem som helst av oss.

Jag anser att poliser måste utbildas och tränas för att kunna omhänderta människor på annat sätt än att förvänta sig att alla ska hörsamma tillsägelser under skjutvapenhot, typ som om skjutvapnet vore en fjärkontroll som man bekvämt på avstånd kan "stänga av" hotfulla personer med.

Om uppdraget gällde att rätt och slätt avliva, kunde de ju lika gärna skicka dit soldater eller jägare.

Främst bör man ju förstås testa med psykologi och försöka "prata av" hotfulla personer knivarna.

Att polisen försöker "lösa" en situation med hjälp av sina skjutvapen bör vara absolut sista utvägen, anser jag, och då ska man använda skjutvapnen först efter varningsskott i luften och som nästa steg försöka oskadliggöra genom något skott - med normal ammunition - mot ben eller arm.

Så länge som inte dödstraff är tillåtet i Sverige, bör ej heller poliser få agera bödlar mot medborgarna, tycker jag.
Copycat
..
Eva i Skåne
Posse.
Har du i något sammanhang känt dig kränkt av något polisingripande eftersom du verkar ha sån misstro och hat mot poliser? unsure.gif


Vad gäller typen av ammunition så är det åtminstone inte den enskilde polismannen som kan klandras. Där har han ingen valmöjlighet.
carol
I Göteborgsposten stod det idag:

"22-åringen var den andra person som polisen dödat med den nya kritiserade halvmantlade ammunitionen."

Dessutom stod det:
"Jouråklagare Lars Göransson var förundersökningsledare under söndagen."..."Enligt TT har Göransson inte fått besked om att något varningsskott först skjutits, men allt har gått mycket snabbt. Åklagaren utreder i dagsläget dramat som tjänstefel.
- Det finns anledning att anta att brott har förövats, säger han."

Om det är sant eller inte får ni fråga han som skrev artikeln.
(gp-artikel idag)
netaave
Förmodligen hade inte polismannen en chans, det var han eller 22-åringen. Jag tror inte någon av oss kan sätta oss in i vad polisyrket innebär men ingen människa ska riskera sitt liv vid sitt yrkesutövande.
Eva i Skåne
CITAT (carol @ 21-03-2005, 17:30)
"Jouråklagare Lars Göransson var förundersökningsledare under söndagen."..."Enligt TT har Göransson inte fått besked om att något varningsskott först skjutits, men allt har gått mycket snabbt. Åklagaren utreder i dagsläget dramat som tjänstefel.
- Det finns anledning att anta att brott har förövats, säger han."

Jovisst, det är ju åklagarens jobb. ohmy.gif
kerstin z5-6
Men nog är det lite underligt .. att 4 poliser inte kan klara en ensam psykiskt sjuk 22 åring utan att skjuta ihjäl honom med pistol ....
Men två ensamma personer (naturligtvis utan pistol,eller batonger varför skulle de ha det .. )ska klara en hel avdelning nattetid inom psykiatrin huh.gif
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2005, 19:12)
Men nog är det lite underligt .. att 4 poliser inte kan klara en ensam psykiskt sjuk 22 åring utan att skjuta ihjäl honom med pistol ....
Men två ensamma personer (naturligtvis utan pistol,eller batonger varför skulle de ha det .. )ska klara en hel avdelning nattetid inom psykiatrin huh.gif

Det är ju likadant inom kriminalvården, men varken på psyk eller kåken förmodas ju de intagna att var beväpnade med knivar.... Uppstår dessutom en situation där en intagen ÄR beväpnad på något vis så finns det rätt utförliga instruktioner om hur man ska går tillväga. Det vill säga kalla på beväpnad polis. Det är uttryckligen "förbjudet" att försätta sig i livsfarliga situationer eller att leka hjälte.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
jaså .. jag tillkallade aldrig polis under mina år i det yrket . och det var mer än 15 ..
Någon sådan instruktion minns jag inte heller att det fanns ....
däremot slängde Polisen in en hel del icke avvisiterade personer som hade diverse prylar på sig ..
Posse
CITAT (netaave @ 21-03-2005, 17:34)
Förmodligen hade inte polismannen en chans, det var han eller 22-åringen. Jag tror inte någon av oss kan sätta oss in i vad polisyrket innebär men ingen människa ska riskera sitt liv vid sitt yrkesutövande.

Från "Skottet mot vår son obefogat":
CITAT
Mamman berättar för NA att hennes son närmat sig poliserna och att han då bar på två knivar.
  - Plötsligt skjuter en av poliserna ett skott som träffar vår pojke i magen, berättar mamman. Från tre meters håll, rakt i magen. De hade bara behövt ta något steg bakåt och skjuta ett varningsskott eller skjuta mot fötterna. De stod ju bakom en stängd grind.
Copycat
..
Fenja
Ja, det är väl inte omöjligt att det känns för mamman som om hon orsakade alltihopa. Och om nu föräldrarna var så rädda för sonen att de tillkallade polis, så är det kanske inte så underligt om det kom till användning av vapen heller....
Mvh
Fenja
Skatmor
Hålspetskulan har skördat sitt andra offer i lagens namn i Sverige.
Nu kommer ny kritik mot polisens nya ammunition
Kulorna fläker upp sår som en köttkvarn, säger Erwin Woldemar, ordförande i Sveriges vapenägares förbund.

Aftonbladet
pejori
vilken tur att ni finns copycat och fenja smile.gif smile.gif
självklart skyller föräldrarna på polisen unsure.gif unsure.gif
vem vill ställa sig upp och säga att jag ringde efter polisen för att jag var rädd för min son? huh.gif
om han nu var så ofarlig, varför tog dom inte ifrån honom knivarna och skickade honom isäng? sleep.gif sleep.gif
han var ju enligt föräldrarna ofarlig wink.gif

kul att se dej, skatmor..det var längesedan sleep.gif
mollys_matte
Jag vet ju vem den här killen var, och hans familj, gick i skola med honom (inte så jag känner honom, men gick i skolan samtidigt som han)
Som jag vet så har både han och hans lillesyrra varit fosterhemsplacerade periodvis, och han sålde hembrännt redan i 8:e klass i skolan.
Var redan då mycket mycket stökig!
Ingen av oss var ju där, och självklart skyller föräldrarna på polisen, Vad skulle man själv göra?

Vet ju inte vad som hände alls, och liknelsen med en psykavdelning, är ju att där blir man ju av med i princip allt som kan vara minsta farligt för sig själv eller nån annan, så där är det ju ett annat läge än med en beväpnad ung grabb. Vi vet ju inte nåt om va som hände, vad han sa, vad poliserna sa!
Men jag måste säga att efter att ha sett test med de nya kulorna på Tvärsnytt, så tycker jag nog att de bör bytas mot nåt annat, men det är ju inte polismannen som sköt ansvarig för!

Nu blev det bara svammel, de springer här och pratar med mig... kan inte koncentrera mig då... blink.gif
*Eko*
Citat från Mollys mattes inlägg: (PS: hur lägger ni in citat så där fint med vitt bakgrund???huh.gif )

Jag vet ju vem den här killen var, och hans familj, gick i skola med honom (inte så jag känner honom, men gick i skolan samtidigt som han)
Som jag vet så har både han och hans lillesyrra varit fosterhemsplacerade periodvis, och han sålde hembrännt redan i 8:e klass i skolan.
Var redan då mycket mycket stökig!
Ingen av oss var ju där, och självklart skyller föräldrarna på polisen, Vad skulle man själv göra?

FÖr mig tycks det att någonting har gått fel väldigt tidigt i grabbens - dvs. han som sköts - liv.
Ta till exempel frågan: Varför blir man fosterhemsplacerad? wink.gif

Enligt mitt tycke (vilket bara är ett tycke! bland alla de bra inlägg jag nyss läst) ligger orsakerna till denna sorgerliga historia i en kedja av "olyckliga omständigheter", vilken börjar kanske redan med grabbens mor och far föräldrar som inte hade möjlighet/förmåga/kunskap osv. att vara mogna vuxna att ta hand om sina barn, som i sin tur förde arvet vidare och misslyckades totalt i sitt föräldraskap (jag syftar på fosterhemsplacering av sonen). Nu vill jag dock inte påstå att riktigt allt beror på taskig barndom! Vi har maskrosbarnen som exempel på detta. Men knappast någon av oss kan undkomma opåverkad våra tidiga upplevelser. Dessutom spelar saker som fattigdom och social utslagning roll, dvs. vi har ett problem både på individuell och samhällelig nivå. Polisen inte att glömma (vilka oftast gör ett fantastiskt jobb- men som överallt, finns även där "rötägg".)

Tänk om världen vore så vacker som vi önskade!

rolleyes.gif
adrian
Det har varit flera dödskjutningar i sverige som jag tycker j-t konstiga.
För några år sedan tror jag en kille sköts ihjäl av en polis när han satt i en bil(?). Denna kille tror jag var under 18 år.
(Om jag inte minns fel gick kulan in i ryggen på honom. försökte han smita eller?)

En annan gång sköts en kille till döds i ryggen samt att en kula förlöp rakt in i en lägenhet där en baby låg och sov. (siktar de dåligt?)

Det finns TÅRGAS och elpistoler som funkar bra, men vill man döda så är det nog lättare med en välriktad kula.

Det finns poliser som INTE borde vara poliser, jag vet inte vad som hände men min bror som jobbat som vakt under flera år i både örebro, linde och Nora har stött på alla sorters människor som velat slåss och ÄVEN varit beväpnade.

Han har ALLTID kunnat närma sig personer med munnen och huvudet istället för en pistol.

De kunde kanske gjort detta på ett bättre sätt än ett åka dit och skjuta honom.

(jag tänker på Monty Pythons flygande cirkus när de ska testa en skottäker väst. Efter ett tag går en sodat med på att skjuta honom, men fattar inte rätt, för han skjuter honom rakt i pannan.)
mulle
Jag håller helt med dig, Adrian.
Jag kan inte acceptera att poliser skjuter i dylika situationer.
Mulle
Kakaduan
Jag arbetade på polisförbundet när man diskuterade införandet av ny typ av vapen och kulor. Det fanns/finns en anledning till att man ansåg sig behöva kraftigare vapen. Polisen skall ju skjuta varningsskott och sikta mot benen.

Det som hände var att tex påtända narkomaner blev skjutna i benet men fortsatte springa med yxa eller kniv i högsta hugg - de känner ingen smärta! Man ville hellre kunna skjuta av benet med en kraftigare kula så att de inte kunde fortsätta springa - istället för att behöva skjuta på värre ställen på kroppen. Hellre benet än bålen, skulle man kunna säga.

Jag tror att det gick så fort att polisen i det här fallet inte hann tänka. Jag har också sett hur dåligt de mår efteråt (naturligtvis är det ingen tröst för den som skjutits eller hans anhöriga), men jag vill bara få fram att det finns två sidor av allting.

Kakaduan
Posse
CITAT (Eko @ 22-03-2005, 15:50)
PS: hur lägger ni in citat så där fint med vitt bakgrund???huh.gif )

Det finns två citatfunktioner.

Först den som jag använt ovan där man vill citera någon tidigare skribent, och automatiskt får med namnet och tidpunkten. Man klickar på "Citera" längst uppe till höger vid respektive inlägg. Då kommer det upp en vanlig skriva-inläggsruta, plus under den en originalinlägg-att-citera-ruta där man om man vill kan redigera bort det man ev tycker är ovidkommande i sammanhanget.

Den andra citatfunktionen aktiveras genom att ovanför skriva-inläggsrutan klicka på knappen "Citat" ...
CITAT
...och så skriver man eller eller klistrar in det man vill ha i en citatruta. Och man måste då sedan komma ihåg att "stänga taggen" som det kallas på fackspråk, det gör man genom att klicka på knappen "Stäng taggen".


Har man missat klicka in citattaggarna, kan man skriva in dem "manuellt" i efterhand. Lycka till ! smile.gif
Bettson
Polisens vardag och arbetsmetoder har nog ändrats i och med Malexandermorden. Rädsla är vardagsmat numera.

Jag skulle inte vilja att någon av mona söner blev polis även om jag tycker att den minsta vore klippt och skuren för jobbet.
Eva i Skåne
Vad gäller tårgas och elpistoler så är elpistol inte godkänd av användas av svensk polis och tårgas kanske inte funkar så bra på tre meters avstånd utomhus... blink.gif Har ingen erfarenhet själv förstås, men jag kan tänka mig att det är så.





Visst är det så att det finns icke lämpliga poliser precis som inom alla yrkeskårer.
Det finns poliser som är för glada för att ta i med hårdhandskarna, precis som det finns väktare, plåtslagare och kontorsnissar som hamnar i slagsmål. Det är beklagligt när en sån person lyckas dölja detta och klara antagningen till polishögskolan.
Samtidigt tänker jag att de poliser som tycker om att slåss wacko.gif är onödigt brutala vid ingripanden, men jag tror inte att det ligger för någon av dem att kallblodigt skjuta ihjäl folk.


Det är tufft att vara polis i dagens samhälle. Att busarna är beväpnade med knivar och annat är vardagsmat idag.

Jag skulle inte heller vilja att någon av mina söner valde polisyrket, och tack och lov så har de vuxit ifrån dom tankarna idag. rolleyes.gif
Skatmor
CITAT
"Pappan säger till TV4 att sonen inte gjorde något utfall mot polisen utan bara tog ett steg framåt. Det fanns också en hög järngrind som skilde 22-åringen och poliserna åt.

- Fyra stora starka poliser mot en 22-åring som är helt förbi, det är en ren avrättning, ett mord och inget försök till omhändertagande. Man försöker ju inte ens om man bara pratar fem minuter med honom, säger pappan till Nyheterna i TV4."


DN
Annlo
Jag tror att man inte alltid kan lita på vad medierna skriver... unsure.gif
Klart att föräldrarna är förtvivlade, då vill man få utlopp för sin frustration på något eller någon!
Förhoppningsvis kommer utredningen att via hur det gick till.

Annlouice
Skatmor
Polis sköt ung biltjuv
CITAT
Vittnen som GP pratat med hävdar dock att pojken över huvud taget inte rörde sig i samband med att de tre polismännen ryckte fram. De menar att han satt passiv och följaktligen inte utgjorde någon fara för den patrull som omringade det stulna fordonet.
Exotic
Undrar lite när man läser ,,,vad skall poliserna göra när det vet att personen ifråga har ett vapen?

Och dem har inget lätt jobb...

Sen är det lätt för oss hemma i stugvärmen att tycka att dem skulle göra si eller så.

Jag blir bara arg att höra att det är så mycket vapen överallt idag

mad.gif
*Felix matte*
Läste i min morrontidning (NSD) om hittills värsta krogslagsmål i Luleås historia.
Polisen är med all rätt rädd för vad som kommer härnäst.. Vem av oss vill byta med dem "när det gäller"? Inte jag!

Det är så lätt att uttala sig när man inte har en hum om polisers vardag.
Exotic
CITAT (Felix matte @ 30-03-2005, 23:45)
Läste i min morrontidning (NSD) om hittills värsta krogslagsmål i Luleås historia.
Polisen är med all rätt rädd för vad som kommer härnäst.. Vem av oss vill byta med dem "när det gäller"? Inte jag!

Det är så lätt att uttala sig när man inte har en hum om polisers vardag.

Mitt i Prick Felix..
*Felix matte*
CITAT (Exotic @ 30-03-2005, 23:49)
CITAT (Felix matte @ 30-03-2005, 23:45)
Läste i min morrontidning (NSD) om hittills värsta krogslagsmål i Luleås historia.
Polisen är med all rätt rädd för vad som kommer härnäst.. Vem av oss vill byta med dem "när det gäller"? Inte jag!

Det är så lätt att uttala sig när man inte har en hum om polisers vardag.

Mitt i Prick Felix..

Tack Exotic wub.gif
KURT
Polisen som sköt 22-åring i Lindesberg har delgivits misstanke om vållande till annans död.
adrian
CITAT (KURT @ 31-03-2005, 06:39)
Polisen som sköt 22-åring i Lindesberg har delgivits misstanke om vållande till annans död.

Formuleringen låter rätt kul, misstänker polisen att han som sköt ihjäl killen KAN ha vållat hans död?

Öööhh.... Vem var det annars?

Pistolen kanske, eller kanske den farliga kulan...???

Vem vet, det finns ju inga vittnen eller???

Kan ingen stå för sina handlingar?

Idag verkar det som om alla ska skylla på varandra.wacko.gif

All sån där byråkrati leder säkert till att det som vanligt inte sker någon förbättring...

Politiker som beter sig dåligt, tex. SSU idiotförbund med sina påhittade "medlemmar" hur länge har INTE det pågått?

Jag försökte gå ur dem i ca: 2 år innan jag lyckades, och jag har ALDRIG velat gå med dem.

Det enda jag gjorde var att följa med en tjej för att se vad hon gjorde där, sen blev jag s.k medlem där mot min vilja i 2 år...

Det finns annat än pistoler som de kan använda, vad är gummikulor till för?

Det används väl vid kravaller?

Får poliser skjuta människor de upplever som ett hot, så kan det ju sluta med vad som helst.

-Ja, han såg ju farlig ut och han kunde ju haft en pistol i sin ficka, han kunde ju ha dödat mig...

-Det måste väl ändå kunna klassas som självförsvar...

Jag var TVUNGEN att skjuta honom så att han dog...

(lite ironiskt)

Alla fall får man inte läsa om, allt som sker känner vi inte till, jag vet rätt mycket om detta för jag har bekanta inom Polisen och jag tycker att det är ibland som en dokusåpa hur de tänker och agerar.

Är man så nervös för att bli dödad så kan man ju börja jobba på dagis eller liknande.

(fast då börjar en del kanske hota barnen...biggrin.gif )

Detta riktar jag till DE som borde byta jobb, för det finns gott om FEL personer på helt FEL poster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon