Full version: VÅRDAGJÄMNING
Smekajsa
Nu SKA det vara vår !!!!!!
amaira
CITAT (Smekajsa @ 20-03-2005, 09:21)
Nu SKA det vara vår !!!!!!

Va!?? ohmy.gif Vardå??? unsure.gif
Dzad
Hehe.

De hade en karta i tidningen där de visade hur långt våren kommit i europa 18.3.
Förra året 18.3 var den redan i alla kustregioner i Bottenviken och nu var den inte ens i Danmark!

Förresten, är det nån som kan det där med hur jorden snurrar så kan ni väl förklara det! smile.gif
Alltså, jorden lutar väl en 23 grader, snurrar runt sin axel en gång per dygn. Anledningen till att det är vinter här i december är den att nordpolen är bortlutad från solen. På sommaren är det varmt för att nordpolen lutar mot solen.
Idag, på vårdagjämningen, är polerna lika långt från solen...
Men på vilket sätt roterar jorden så att det är olika poler som är vända mot solen?

Måste vara en bit som jag missade i grundskolan... biggrin.gif
Smekajsa
Ja du, Amaira inte vet jag men enligt almanackan så............

Men visst känns det när man är ute i naturen att det är på G

-solen sticker vasst i ögonen
-dagsmeja på alla grusvägar
-fåglarna har börjat kvittra på ett alldeles särskilt sätt
-krokus och alla andra lökväxter är på väg upp i rabatterna

Har precis gått vår 5 km skogsrunda .... mmmmmmmm
Zamba vår hund var sååå in i nordens skitig
men vad gör det .......det finns ju dusch

så visst är det vååår


wub.gif wub.gif wub.gif
Dzad
En annan sak... borde inte natt och dag vara lika långa överallt idag?
Här är dagen 12 timmar och 11 minuter och i Malmö är den 12 timmar och 8 minuter.
Nåja, kanske det är nåt mer avancerat som bestämmer det som personer som inte studerar astronomi kan veta. smile.gif
amaira
CITAT (Dzad @ 20-03-2005, 11:51)
Förresten, är det nån som kan det där med hur jorden snurrar så kan ni väl förklara det! smile.gif
Alltså, jorden lutar väl en 23 grader, snurrar runt sin axel en gång per dygn. Anledningen till att det är vinter här i december är den att nordpolen är bortlutad från solen. På sommaren är det varmt för att nordpolen lutar mot solen.
Idag, på vårdagjämningen, är polerna lika långt från solen...
Men på vilket sätt roterar jorden så att det är olika poler som är vända mot solen?

Måste vara en bit som jag missade i grundskolan...    :D

biggrin.gif biggrin.gif Här kommer amaira som älskar att förklara wub.gif

Jorden roterar - och så snurrar den. Snurrigt va!

Roterar, det gör den runt sin egen axel.
Men sedan så "snurrar" den runt solen! En resa som tar den ett år rolleyes.gif .

Eftersom jordaxeln som den roterar runt, lutar, precis som du säger,
så hamnar polerna olika långt bort från solen, beroende på om jorden befinner sig "till höger" om solen, eller "till vänster".

Nu ritar jag som en kratta, men det får du stå ut med laugh.gif .

Skillnaden i avstånd räcker, för att det ska vara sommar eller vinter, varmare eller kallare.

Dessutom så når ju inte solstrålarna fram riktigt, när axeln lutar bort från solen.

Så då får Felix matte midvinter utan sol.

Och midsommarsol på sommaren, när det inte hjälper hur mycket jorden vrider sig på natten. Solstrålarna kommer år hela "polen" i alla fall!

Hoppas du blev nåt klokare.
Dzad
Okej... tack för förklaringen... tror jag förstår det... smile.gif
Alltså, jorden lutar inte 23 grader mot solen alltid, utan den lutar 23 grader åt samma håll hela tiden... tänkte inte riktigt på det. laugh.gif
gammelnalle
Hörde i natt på radion att den meterologiska definitionen på VÅR är att
DYGNSMEDELTEMPERATUREN skall vara mer än 0 grader under minst 7dygn (tidigare 5 dygn)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon