Full version: Era nicnames
Sidor: 1, 2, 3
fiffigafrun
Jag kan inte låta bli att undra hur/varför folk här på forumet väljer sitt nicname (användarnamn). Alltså de som inte har Betty eller Kerstin eller nåt sånt och också heter så "på riktigt"...

Varför "heter" du just det du heter här på forumet? tongue.gif

Får väl börja m mig själv då.

Fiffigafrun (en lång historia)

Kommer ursprungligen från en pocketbok från 70-talet jag hittade hemma. "Fiffigafrun - med tips till tusen" (husmoderstips). Denna bok var liksom töntrolig och blev ett talesätt i min vänkrets. Hade man gjort nåt husligt eller fiffigt var man liksom "Fiffigafrun". Jag är väl inte så huslig direkt men kanske fiffig ibland. Sen fick min första företag heta just Fiffigafrun och sen är det bara ett "bra" namn för mig helt enkelt.

Ni andra då? TeliaNet, Airamya, Pyrola, Bonzor, Gåsis, Kakaduan etc?

Spelar givetvis ingen som helst roll men blev bara nyfiken!
lisselbo
Det fick bli lisselbo eftersom den lilla "by" jag bor i heter så.
mvh Marie
Gåsis
Jag har också tagit namn efter min by. För Åsa var upptaget. Dottern på 14 stönade högt när jag sa det laugh.gif man ska tydligen göra - eller_ eller nåt annat så går det bra blink.gif
Men bytt är bytt laugh.gif

/Åsa
pisanggoreng
"pisanggoreng" betyder 'friterade bananer' på indonesiska, och det tycker jag är gott. tongue.gif smile.gif

Dessutom har jag trevliga minnen kopplade till denna delikatess. smile.gif
amaira
amaira -a-maj-ra- var kort, bra och användbart som "internetnamn" i alla sammanhang jag hittills varit med i. (kanske inte så många sleep.gif jag är inte överdrivet "aktiv" på forum och sånt)

Jag ville ha något som både "kändes som jag", och som var anonymt när jag ville, om jag ville. Heter ju Anne-Marie men det, och varianter på det, är ofta upptaget. Och såna där _ och - befattar jag mig inte med sleep.gif . Jag vill vara unik i mitt slag unsure.gif .

Har aldrig någonsin kallats för det, och för mig är det "bara" en "internet-identitet" som jag gillar wub.gif .

Kul att höra era kopplingar till era internet-namn wub.gif .
amaira
Jo! Min snigel-signaturbild här bredvid, har också en "mening" för mig.

Jag är inte alltid så snabb på att svara, men förr eller senare brukar det dyka upp ett svar.
Och så älskar jag ju förstås sniglar också... (snäckor alltså, inte mördarsniglar och dom där typerna mad.gif )
Jejja
Jag har ett så vanligt namn och så brukar det alltid finnas minst tre personer till med samma förnamn som mig, så därför valde jag att ta ett annant nick än just mitt namn.

Hur det kom sig att det blev just Jejja vet jag faktiskt inte, det bara poppade upp i huvudet... laugh.gif
Kathy
Scrollan - ett användarnamn jag använt mig av tidigare.
Just stavningen hänvisar till "att scrolla" - man scrollar ner texten.
Det är alltså ingen felstavning av "Skrållan" som nån trodde tongue.gif och har heller ingen koppling till Skrållan på Saltkråkan.
Lilla Selma
Jag har valt Lilla Selma, för att våra kompisar ibland skämtsamt brukar kalla mig det - min gubbe får då också heta Fridolf. Ni kan ju kanske gissa vem som är den mest högröstade av oss två... rolleyes.gif wub.gif tongue.gif

"Lilla" får jag heta för att jag är längre än Fridolf!

Hälsar Lilla Selma glatt
Ewa L
Jag vet inte riktigt hur jag kom på mitt. biggrin.gif laugh.gif
Ewa smålänska höglandet
Det var ju ganska svårt smile.gif

/Ewa zon 4-5
*Felix matte*
Felix wub.gif
Bjäbban
Bjäbban är skånska (???) för en liten skällig hund, som låter mycket, men inte menar så mycket med det….
Tyckte det passar perfekt på mig! ( ni får själva räkna ut varför….) unsure.gif
Att det blev just en kanin, var däremot mera en ren slump….
Jag startade min ”dator karriär” på Bendro`s, och det fanns inte så mycket bilder att välja på, ingen hund för då hade jag tagit det…men det fanns en kanin! (På den tiden kunde man inte lägga in egen bild där, det kan man nu)
Så i brist på hund fick det bli en kanin! Sedan så blev det så mycket ”om den där kaninen” så det har liksom bara fortsatt!
När jag började här på Odla också, så kändes det fel att byta så det fick bli Bjäbban och kanin här också!
Men nu har jag hittat en bild på en liten bjäbbig hund! Så nu kan jag äntligen bli en hund!!!
Airamya
Det var en gång för flera år sen, en tjej vid namn Maria som gav sig ut på nätet och upptäckte att man behövde ett användarnamn lite här o där.
Hon blev mycket ställd och funderade länge o väl innan hon kom fram till att vända sitt namn baklänges. Då föddes Airam.
Ett år senare började hon studera Veda-skrifterna o lite sanskrit och i ett anfall av inspiration la hon till ett -ya på slutet och, vips!, så blev hennes nick en hyllning till den hinduiska guden Rama tongue.gif (på sanskrit)
Och så levde hon lycklig i alla sina dagar... eller nåt... blink.gif
*Eko*
Mitt nick - Eko - är ju något som alltid ger gensvar...fast inte lika konsekvent som ekot i skogen!!! Ibland helt motvalls.... wub.gif
Dessutom är det första bokstäverna på mitt riktiga namn.
Många, varmt ekande hälsningar till er alla wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif
Ti bee
Min pappa kallade mig för Ti. Och bee hamnade väl på slutet för att det rimmade och för att det lät som blommor och bin, eller något existentiellt "jag vara Ti" - "Ti be", eller så.... smile.gif
mekare
mekare:
jag är mekares stolta matte biggrin.gif
Exotic
Kattras tongue.gif rolleyes.gif smile.gif

Exotic
Heddas matte
<------ Hedda! wub.gif och jag är Heddas matte
rutis
Jag hette Ruta i efternamn när jag började hålla på med internet, men så visade det sig att Ruta som användarnamn ofta krockade, så då fick man ändra sig lite då blev det en Rutis istället, å det får hänga med fast jag numera har bytt namn, om jag inte skojar till och sätter ett litet x framför


/xRutis
estet
Mitt tog jag från min mejladress som är estet75...så enkelt var det. smile.gif Kul tråd!
Agger
Agger för att det associerar till mitt för -och efternamn, har ingenting att göra med "att hysa agg för något". biggrin.gif

Bara kort o bra, och ingen hette så...här på odla i alla fall smile.gif
Magnolia
Jag ville att det skulle ha med växter att göra och ändå låta som ett namn!

Dessutom blir jag alldeles varm inombords bara av att tänka på magnolior.
Copycat
..
evarina
Kallade mig själv för evarina när jag var liten (Heter Eva Carina). Brukar inte vara upptaget så det fick det bli...
pejori
CITAT (evarina @ 18-03-2005, 14:22)
Kallade mig själv för evarina när jag var liten (Heter Eva Carina). Brukar inte vara upptaget så det fick det bli...

så heter min dotter också laugh.gif laugh.gif laugh.gif


mitt namn är ett kaktusnamn som jag hittade när jag letade kaktusar på nätet laugh.gif
yla
jag gillar vargar o har en varg tatuerad på axeln som ylar mot månen
wolfie är nästan alltid upptaget men ingen vill ju va gammal så då blev de oldwolfie för jag har inget problem me min ålder

så nicket e mycket jag


rolleyes.gif
Kakaduan
Jag har en liten (inte så liten egentligen) vitfjädrig sak hemma - en kakadua!

Kakaduan
Ciczi
Jag valde Ciczi för att det är min nick på ICQ. Anledningen till att jag valde det är att alla heter Cicci eller Cissi eller Cizzi men ingen (då på den tiden) stavade med CZ så då fick det bli så.. tongue.gif

Ciczi
netaave
netaave är ett hopdrag av mitt smeknamn+efternamn. Jag använder det nästan överallt på nätet.
Jag har så dåligt minn att jag förmodligen skulle blanda ihop dom om jag använde 2 olika.
Blomstertanten
rolleyes.gif Vilken rolig tråd !

Ni kan aldrig gissa var jag fått mitt från tongue.gif

wub.gif blommor , trädgård och natur ! Är alltså en riktig blomstertant.

Fast egentligen var det en granne som började kalla mig för MILITANTA BLOMSTERTANTEN , eftersom jag alltid planterade ,
grävde , rensade ogräs eller flyttade om växter och bar hem nya fynd hela tiden ! biggrin.gif

Men det blev ju lite långt så förkortningen fick bli BLOMSTERTANTEN .
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 18-03-2005, 16:45)
rolleyes.gif Vilken rolig tråd !

Ni kan aldrig gissa var jag fått mitt från  :P

wub.gif blommor , trädgård och natur !  Är alltså en riktig blomstertant.

Fast egentligen var det en granne som började kalla mig för MILITANTA BLOMSTERTANTEN , eftersom jag alltid planterade ,
grävde , rensade ogräs eller flyttade om växter och bar hem nya fynd hela tiden !   biggrin.gif

Men det blev ju lite långt så förkortningen fick bli BLOMSTERTANTEN .

Det kunde ju blivit "Mili-tanten" också. rolleyes.gif
Fast utan blommor då, förstås.
AvalonC
AvalonC

Det finns en film som heter Avalons Dimmor och handlar om en ö ute i vattnet som inte syns. (snabbt beskrivet)

Vi bor bredvid en sjö som har en ö, som man inte upptäcker om man inte tittar väldigt noga och om man vet att den är där.

Så därför döpte jag huset till Avalon.

C står för Carisma, min äldsta katt. Jag är allergisk mot henne, så jag kan inte kela för mycket med henne så jag tänkte att jag kunde hylla henne med att skapa ett namn med henne i. Så att hon vet att jag tycker om henne lika mycket som de andra katterna.... wub.gif
Airamya
Aha! Ja, jag har undrat hur det kommer sig att du kallar dig för Avalon, men aldrig kommit mig för att fråga smile.gif
Ursprungligen kommer inte namnet från filmen, utan från legenden, vet du wink.gif Skulle gärna vilja se den ön du bor vid, det låter underbart...
cic
CITAT (ciczi @ 18-03-2005, 15:17)
Jag valde Ciczi för att det är min nick på ICQ. Anledningen till att jag valde det är att alla heter Cicci eller Cissi eller Cizzi men ingen (då på den tiden) stavade med CZ så då fick det bli så.. tongue.gif

Ciczi

Det är lite lustigt.. Mitt nic, Cic, är en förkortning av mitt RIKTIGA namn.. Nämligen CICZIE.

Eftersom jag är HELT ensam om att hete Ciczie så ville jag inte ha det som nic, utan tog mitt smeknamn. (För att röra till det en smula så.. Jag döptes till Cecilia, men bytte till mitt smeknamn.. Kanske heter jag bara C när jag dör.. tongue.gif )

Brukar heta Cic eller HammerCic (Jag är West Ham United suporter och de kallas The Hammers) på nätet.

smile.gif
Jejja
CITAT (AvalonC @ 18-03-2005, 18:05)
Det finns en film som heter Avalons Dimmor och handlar om en ö ute i vattnet som inte syns. (snabbt beskrivet)

Haha, då listade jag ut ditt nick, förutom C förståss...Fast jag tänkte inte på filmen utan boken av Marion Zimmer Bradley. Fast filmen är ju baserad på den... (och boken är baserad på legenden...) biggrin.gif
zaaritha
Mitt kommer från en dröm jag hade för några år se´n!!
Hojanna
Jag heter Johanna! wink.gif
Boxer
Jag älskar boxerhundar för deras busiga livsglädje, vänlighet, barnslighet, andetag, snarkningar, varma och starka kroppar m.m. wub.gif
Castea
Jag har rest med musik/dans-gruppen Up With People - ett stort livsäventyr för ganska många år sedan. Min grupp som jag reste med då hette Cast E. Bokstaven "A" på slutet i Cast-e-a har med mitt förnamn att göra.
Tesa
Och jag har lystrat till Tesa så längejag kan minnas men heter väl Therese enligt folkbokföringen rolleyes.gif
stennie
Stennie är mitt mellannamn inte så vanligt så det är perfekt i Internet sammanhang, man glömmer det ju inte så lätt tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Snöflinga
Snöflinga efter en av mina favvoväxter och från mitt ursprung, de vilda skogarna i norr, där snöflingor ofta falla tätt rolleyes.gif
lilla mamma
Är blott 150 cm över jorden och haver två barn. voila Lilla mamma.
Egentligen vill nog min man att jag ska heta Lillla My med mitt temperament laugh.gif
Pia mitt i Skåne
Ett tag bodde vi så gott som mitt i Skåne, det var då jag tog namnet. Numera håller vi till i nordvästra delen, men namnet hänger kvar, det är ju trots allt i Skåne... sleep.gif
Annlo
Jaa, lolo som jag kallas (främst av mina bröder som har hittat på alla möjliga namn till mig genom åren) var ju taget av min namne här på odla rolleyes.gif

Så då fick det bli Annlo i stället som jag också kallas ibland!

Annlouice (är ju vad jag heter laugh.gif )
Annki
Annki... ja, jag heter ju egentligen Kurt, men det var redan upptaget! laugh.gif

Nej, det klart jag tillhör generationen med de hemska dubbelnamnen. Den tid då det skulle kompromissas mellan mödrar, mormödrar och farmödrar. Så jag fick ett namn från vardera... (stackars mig när jag ska fylla i alla blanketter! Långt efternamn också!)

Så antingen heter jag väl Ann-Christin, Ann-Catrin eller Ann-Caroline. Men det är det ingen som minns, mer än mamma! Däremot är det tydligen ovanligt att behålla båda n:en i förkortningen. Så det är mitt ID.
Smekajsa
Jaha ja för att gör en lång historia kort ....

Smekajsa tillkom vid min internet introduktion för ett antal år sedan
Eftersom jag heter Karin, så var det upptaget i alla de former.

Så tog vi oss en funderare .... hmmm

Är gift med en man som kallas Smén
(hans farfar var smed, hans far kallas åxå smèn)
huset vi bor i kallas Smedgården
Min far kalla mig ofta för Kajsa

så därför nicket Smekajsa
Inga från Närke
Har inget nick som ni alla förstår. Kunde använt Snöflinga, det kallades jag i skolan Inga-Plinga-Snöflinga men det kom jag på just nu.
Tycker det är bra om man har sitt landskap i namnet så alla vet var man bor men ändå är lite annonym.
För vid olika beskrivningar av väder m.m. ser man det enklare än att öppna varje profil för sig och det är inte alltid det står där heller tyvärr. Skulle vilja att alla som vet att ni inte har det i er profil uppdaterar den och anger zon eller landskap. Tack på förhand.
amaira
CITAT (Inga från Närke @ 20-03-2005, 09:45)
Kunde använt Snöflinga, det kallades jag i skolan Inga-Plinga-Snöflinga men det kom jag på just nu.

Inga-Plinga-Snöflinga... biggrin.gif wub.gif
Vad gulligt! Det gillar jag wub.gif wub.gif !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon