Full version: Tebuske
andreasrocen
Hejsan! Ska skriva ett arbete om tebusken och behöver lite fakta om tebuskens fysiologi och växtsläkte, någon som kan mycket om tebuskar? Latinskt namn vore till stor hjälp...
Bra länk och boktips välkomnas varmt,
Tack för hjälpen på förhand,
Andreas
Ingrid på Västkusten
Camellia sinensis - sök på www.google.com så får Du veta det mesta, det är ju Du som skall göra Dina efterforskningar.

Hälsar Ingrid
andreasrocen
Tack så mycket. Ja det har du rätt i!
Christoffer
Vilket är det rätta namnet på tebusken egentligen?
En jag träffat påstår att Tea sinensis är det nyare namnet och att
Camellia är ett gammalt.
TeliaNet
sinensis är apelsin så det kan hända att det bara är camelia den heter.
Christoffer
"Sinensis" betyder att den kommer från Kina, men frågan är om det är Thea, Tea eller Camellia. Camellia stod det på fröpåsen, men jag är ändå osäker. Vilket är det mest nya namnet?
sanna
Hej Christoffer!

Du har inga tefrö kvar som du vill sälja eller byta, möjligen?
Beställde Camellia sinensis från Impecta, men den var slut!
Har väntat sedan i januari...de har nog glömt bort mig... sad.gif

Vad gäller din fråga så har jag ingen aning dessvärre... unsure.gif
Camellia japonica är en slags ursprunglig kamelia, jag råkade beställa fel från Impecta nämligen...jamen Kina eller Japan...vem kan hålla reda på sådana detaljer?!?! laugh.gif

Men råkar du ha lite äkta tefröer till övers - så kontakta mig privately! smile.gif

Du vet väl förresten att man försiktigt ska "woka" bladen så får man grönt te!

Sanna
Christoffer
Det där med woka visste jag inte, men det är ingen dum idé om jag nu får mina frön att gro. Lyckades inte förra året och jag hoppas att jag lyckas i år (utan sandpappring)
Åsa, mälardalen zon 2
Angående namnet. Tittar man i Kulturväxtlexikonet så är det Camellia som är det namnet som anses korrekt just nu.

Slår man upp Thea i kulturväxtlexikonet (Stavningen Tea finns ej med i boken) blir man hänvisad till Camellia.
Christoffer
Bra! smile.gif Då var saken löst!
Kan man förresten använda japonicans blad som te de också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon