jazzvän
Grundregeln är väl att man beskär buskar i febr-mars? Jag fick nyhetsbrevet idag med trevlig trädgårdsläsning. Där rekommenderades man att vänta med beskärningen av vårblommande buskar tills de blommat färdigt (på försommaren). För mig är gränsdragningen svår. Vilka buskar beskärs nu och vilka ska man vänta med?
Tacksam för råd och stöd
Jazzvän unsure.gif
ejjan
Har inte koll på allt... men vårblommande väntar man nog med (knoppanlagen är redan klara och då blommar de inte om man beskär nu)

Många häckväxande buskar kan beskäras nu och sedan putsas igen under semestern (så noga är inte jag biggrin.gif ) Under sommaren har de ju lång tid att repa sig på, de blir inte frostskadade och "blöder" sönder.

Rosor när björkarna har "musöron". Hortensior under JAS (juli, augusti, september).

Andra kan säkert mer - hoppas du får hjälp rolleyes.gif
Hannele
Jazzvän, man galllrar på vårvintern, men det räcker vart 4:e eller 5:e år.
Buskar som blommar på årskott från äldre grenar, beskär du nu; forsythia, tok, schersmin.
Buskar, som blommar på årskott, beskär du nu; buddleja, spirea, hortensia.
Buskar som blommar på fjoårsskott, beskär du direkt efter blomningen.
Solklart?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon