Full version: Upprörd!
Agger
Fick ett mail av en av min 14 åriga dotters killkompisar... Han påstod att jag har spridit rykten om honom(!!?) Att han super varje helg och skulle vara ett dåligt sällskap. Har jag då aldrig påstått. Var har han då fått detta ifrån?? Ja, eftersom han visste min mailadress så måste det ju komma från min egen dotter.

Hon går i 7:an han går i 9:an. Jag har vetat om att dom umgås, och har ju emmellertid då talat om för jäntan att hon ska vara försiktig och inte lita blint på alla. En 14 åring har väl inte samma urskillningsförmåga som oss vuxna...??!! Jag har talat om för henne VAD jag hört om denna kille, det är väl naturligt att göra det. Då får hon ta ställning själv. Förbud att umgås med den ena eller andra tror jag inte fungerar, då blir det bara tufft att trotsa.

Nåja, jag svarade på hans mail, och sa att förtalet INTE kommer från mig, det kommer någon annanstans ifrån, men att jag hörsammar saker och ting om alla möjliga människor, och när det gäller min egen dotter och hennes sällskap, ja då lyssnar jag. Det är väl inget konstigt med det.
Sa avslutningsvis att det är ju jättebra om det bara är osanna rykten, och att han skulle fortsätta vara god vän med Dotra, med betoning på God. En GOD vän ser till att andra inte råkar illa ut.

Det kryllar av föräldrar, bara i den här byn, som inte bryr sig om vem deras ungar umgås med eller var dom håller hus, JAG är inte en av dom.

Upprörd blir jag för att min unge har "hängt ut" mej. Påstått att JAG har spridit ryktena om killen.

Hur skulle ni ha reagerat?
Airamya
Har du pratat med din dotter om det?
Agger
Nej, men jag ska när hon kommer hem från skolan, fick mailet idag.
Airamya
Det finns alltid en bakomliggande orsak till våra handlingar.
Försök att stilla din upprördhet och vänta på vad din dotter har att säga. Kanske har du ingen orsak att vara så upprörd som du är...
Hon kan hjälpa dig att se hela bilden. Med förståelse försvinner ofta våra så kallat 'negativa' känslor.
Betty
CITAT (Agger @ 15-03-2005, 12:03)
Upprörd blir jag för att min unge har "hängt ut" mej. Påstått att JAG har spridit ryktena om killen.

Eftersom du inte har pratat med henne ännu så vet du ju inte om det handlar om en "uthängning" eller ej. Du har ju bara hört en version av saken. När du pratar med henne så tänk då på vems respekt du vill vinna i slutänden, hennes eller hans...
Ta det bara lugnt och utan höjda röster så ska du se att det hela löser sig. Lycka till! smile.gif
Ewa L
Förstår om du är besviken på din dotter, men som sagt kolla vad som verkligen har hänt först.

Tycker också att det faktiskt var ganska modigt av honom att konfrontera dig direkt. Dvs om det gjordes sakligt och lugn och inte hätskt. Tyder på en viss mognad.
GoSatta
Måste dock säga att det va lite modigt av honom att fakatist maila och fråga dig själv. Skulle aldrig jag gjort i den åldern. (då hade iof inte alla email heller men endå =) )
Hannele
Agger, jag tycker det är bra, att pojkvännen är rak och skriver direkt till dej.
Hoppas du träffar honom hemma hos er, så ni kan prata avslappnat med varandra.
Agger
Ja, jag skrev det till honom, att jag tyckte det var bra att han försvarar sig om han anser att han är orättvist behandlad. Berömde honom också för att han var rak och kontaktade mig. Att jag tror på honom. I övrigt var "tonen" en aning hätsk i mailet. Vilket jag kan förstå, om han nu tror att det är jag som är ryktesspridaren.
pisanggoreng
Jag förstår inte riktigt... Att han känner till din e-postadress betyder väl inte per automatik att det är din dotter som gett den till honom..? Eller att det är hon som spridit skit om honom och dig...?

Gå fram varsamt, är mitt tips.
Agger
CITAT (pisanggoreng @ 15-03-2005, 13:54)
Jag förstår inte riktigt... Att han känner till din e-postadress betyder väl inte per automatik att det är din dotter som gett den till honom..? Eller att det är hon som spridit skit om honom och dig...?

Gå fram varsamt, är mitt tips.

Min E-post är inte vida känd. Visst, möjligheten finns ju att någon av hennes kompisar har snappat upp den, även om jag tycker det verkar långsökt.

Jo, jag ska gå varsamt fram wub.gif

Ni är så gulliga här, jag visste att jag skulle få stöd. wub.gif

Jag andas helt luuuungt nu smile.gif
*Felix matte*
Svårt att råda annat än att ta ett lugnt samtal med dottern.
En förälskad fjortonåring tänker kanske inte alltid sååå klart och då kan det halka ur en ett o annat som de kanske sedan ångrar men det går inte få osagt.

Lite tufft av killen att maila men samtidigt "stöddigt" tycker jag,
kanske ett försök av han att så split mellan mor och dotter...inte så ovanligt.

Lycka till i samtalet med dottern. wub.gif
Fialotta
Håller med Agneta här...ta det försiktigt med ett snack med både dottern o killen tillsammans hemma hos dig...så hade jag gjort tror jag smile.gif
Ralf
Sådana här saker visar hur vikgit det är att välja sina ord, speciellt i mail. Försök att hålla resten av komunikationen muntlig. Annars är det stor risk att det blir missuppfattningar.
Agger
Nu har det löst sig. Ett litet missförstånd från min sida, och felvalda ord från hans sida.

Dottern har jag pratat med. Hon lämnade ut min mail istället för mitt telefonnummer, som han ville ha från början. Han hade tänkt ringa mej, tuff kille. Han skulle nog ha gjort det så vi fick prata direkt, då slapp vi alla missförstånd.

Ja, ja, slutet gott, allting gott. (just nu iaf.)
Annlo
Det var ju för väl! rolleyes.gif

Tuff kille som vågar stå upp för sig själv och försvara sig!

Tur att ni redde ut missförstånden iaf... smile.gif

Annlouice
pyrola
Jag tycker att det var modigt av honom att våga möta de fördomar som han trodde att du hade om honom smile.gif

Framför allt så fick ju du chansen att tala om hur det egentligen förhöll sig och att han hade missuppfattat saker och ting.
Att du är rädd om din dotter som är såpass ung är fullständigt förståeligt.

Vad världen skulle bli lättare om fler vågade stå upp för sig själva och för andra då de upplever att de blivit baktalade.

Ofta ofta så ligger det ett missförstånd bakom sad.gif
Tesa
Tycker bara att det är lite lustigt hur saker och ting utvecklade sig i denna tråden...
Agger berättar om sin dotters killkompis och det slutar med pojkvän.. huh.gif
Inte så konstigt att det kan bli missförstånd.... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon