fruberglund
Vattnar ni omskolade plantor med sprayflaska eller börjar ni vattna dem normalt efter att ni omskolat dem i större krukor?

Som jag har förstått det så ska man alltid ge en rotblöta eftersom rötterna söker sig mot jordytan annars. Gäller det även såna här små plantor?

Hur stor är risken att man övervattnar när de är så små? Är det inte bättre att ge dem en ordentlig rotblöta med jämna mellanrum istället?

Får sån kramp i handen när jag sprayar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Jag har mina krukor stående på en underbevattningsbricka med en kapilärmatta. Slipper sprejjandet! biggrin.gif

Om jag skolar ut dem i krukor större än 9x9 cm så vattnar jag uppifrån som vanligt, om plantorna är stadiga nog förståss! smile.gif
kerstin z5-6
-vattnar from omskolningen smile.gif
Stream
Jag har en "pip" till en pet-flaska (för tillfället 0.5l, men passar även större flaskor) som gör att vattnet strilas. Ungefär som en minivattenkanna med stril smile.gif

Min pip hittade jag på Weibulls i sthlm, men jag vet att vissa handelsträdgårdar också kan ha.
fruberglund
CITAT (Stream @ 11-03-2005, 22:37)
Jag har en "pip" till en pet-flaska (för tillfället 0.5l, men passar även större flaskor) som gör att vattnet strilas. Ungefär som en minivattenkanna med stril smile.gif

Min pip hittade jag på Weibulls i sthlm, men jag vet att vissa handelsträdgårdar också kan ha.

Ja, såna har jag nog sett. De är väl egentligen till för att ställa petflaskor i krukan så den blir som typ självvattnande krukor? Eller är det inte en sån du menar?

Idag tog jag ett provrör och vattnade en och en men det var ändå lite för mycket vatten tror jag. Var lite krångligt men jag ska se vad jag kan hitta på.
Stream
CITAT
Ja, såna har jag nog sett. De är väl egentligen till för att ställa petflaskor i krukan så den blir som typ självvattnande krukor? Eller är det inte en sån du menar?


Nej, det är det inte. Jag försökte hitta åt den på Weibulls hemsida, men lyckades inte, så jag tog en bild på min egen istället smile.gif

Eva i Skåne
Det går utmärkt att själva göra hål i en plastkork till en petflaska så sparar man trettio kronor.

Jag minns inte nu vad jag gjorde hål med, men jag har kvar min sedan ifjol och det fungerar mycket bra.
fruberglund
Det ska jag nog göra då smile.gif

Tack för tipsen!
niklaswik
CITAT (Eva i Skåne @ 12-03-2005, 09:34)
Jag minns inte nu vad jag gjorde hål med, men jag har kvar min sedan ifjol och det fungerar mycket bra.

Häftstift (sånt där "långt" med en sak som man kan hålla i.. kan inte förklara riktigt, men ni kanske förstår. biggrin.gif) och en liten hammare.. smile.gif Mitt första "stril-lock" gjorde jag med knappnål istället för häftstift.. ohmy.gif wacko.gif Pilligt värre. biggrin.gif
jeno
Jag testade att göra hål i ett lock till en 0,5-liters petflaska med hammare och spik och det gick alldeles utmärkt! Tackar för tipset, funkar jättebra att vattna med!
GroPia
Ett litet tips bara! Ta en vanlig kork som sitter på Yes-flaskor o sätt på petflaskan då får du automatiskt ett hål, vill du finfördela vattnet, vattna på öppen handflata över t.ex en sålåda mjukt o fint!!!!!!!! (2:- flaskor är ju mjuka o du har lättare att trycka ut vattnet, men fungerar även på 4:-flaskorna)
fruberglund
CITAT (GroPia @ 13-03-2005, 22:48)
Ett litet tips bara! Ta en vanlig kork som sitter på Yes-flaskor o sätt på petflaskan då får du automatiskt ett hål, vill du finfördela vattnet, vattna på öppen handflata över t.ex en sålåda mjukt o fint!!!!!!!! (2:- flaskor är ju mjuka o du har lättare att trycka ut vattnet, men fungerar även på 4:-flaskorna)

Smart idé! Men är det samma sorts skruv på den?
GroPia
Passar perfekt!!!!!!!!
titti49zon6
Jag använder en helt vanlig stänkflaska ohmy.gif det fungerar jättebra,har gjort det i 4år och jag `nyper lagom hårt`så att jag kan reglera vattenmängden, använder detta även till frösådder wub.gif
Maggan H
Köpte idag på Lidl en pumpsprayflaska, rymmer 1½ liter och är alltså självsprayande tills trycket är slut i flaskan. När så händer är det bara att pumpa upp nytt tryck. Funkade jättebra, pris 29,90.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon