Unni
Kul att höra hur tidigt ni börjar ge era såddar styrkedroppar. Själv brukar jag nog vänta tills efter första omskolningen, och hos mig får det bli trångt i krukan innan jag skolar om (plats är hårdvaluta). Jag kanske kan börja tidigare?

Unni
Christer i Falköping
Det dröjer till några veckor efter omskolningen. Det finns ju en del gödning i den nya jorden jag omskolat dem i och så vill jag att rötterna skall få utvecklas i lugn och ro innan jag göder dem.
Christer.
Susanna
Vad är bäst att göda sådderna med? Jag har mest grönsaker på gång.
Dzad
Vad säger ni om näringspinnar? Sådana använder jag i mina krukor. Behöver inte blanda i vattnet på det sättet, men har ingen aning hur bra de är... är som sagt ganska mycket nybörjare.
Eva i Skåne
Näringspinnar är för dyrt om man skolar om några hundra plantor, tycker jag. unsure.gif

Flytande blåkorn kör jag med. funkar bra både till grönsaker och blommor, men gillas inte av alla odlare blink.gif
Susanna
Fast vad kan man annars använda inomhus till småplantor? Det är ju svårt att vändar ner kogödsel i krukorna! rolleyes.gif Guldvatten är ju kanske en lösning i och för sig, men kanske inte så kul inomhus? tongue.gif

Ni som drar upp mängder med plantor, vad använder ni?
Eva i Skåne
Det finns någon form av flytande naturgödning på flaska, men den vill jag inte heller ha inne. Den luktar pekka unsure.gif
Anna Maria
Jag kör bara med Änglamarks gödningsmedel, finns på konsum. Det luktar lite Bycobact (som jag också haft ibland) men det är ok tycker jag.

Maria
Zazu
CITAT (Susanna @ 12-03-2005, 10:29)
Fast vad kan man annars använda inomhus till småplantor? Det är ju svårt att vändar ner kogödsel i krukorna! rolleyes.gif Guldvatten är ju kanske en lösning i och för sig, men kanske inte så kul inomhus? tongue.gif

Ni som drar upp mängder med plantor, vad använder ni?




vad är guldvatten förnåt huh.gif
är det kanske gjort av guld, borde vara ganska dyrt isåfall biggrin.gif
Susanna
Det är bara ett finare ord för gödning med urin. rolleyes.gif Man blandar en del med 10 delar vatten cirka. Om du använder sökfunktionen kommer du att hitta många trådar där det diskuteras. En del gillar det, andra inte. Jag prövade förra våren och sommaren på en del av växterna och fick en otrolig växtkraft.
sommarfina
Guldvatten... hmm spelar det någon roll när på dagen man tar det?

Jag menar på morgonen borde det ju bli mest koncentrerat...och luktar det inte hemskt illa?

Men ska man ha det ute på sommaren så kan det väl inte vara så farlig lukt på det?.... eller?
Christer i Falköping
Nä, det luktar inte alls om man späder det som man skall. Fast göd inte med det för ofta.
Christer.
Susanna
Jag har aldrig haft några problem med lukt heller. Dock får man tänka på att det är extremt kväverikt, så det gäller att inte hälla på för mycket.
sommarfina
Hej igen !
Hur stora ska plantorna vara för att de ska tåla guldvatten då?

Och hur ofta kan man vattna med den lösningen?
Susanna
Jag har aldrig prövat på mindre plantor. När jag testade förra säsongen var det på relativts stora plantor som var utplanterade sedan några veckor. Jag prövade på bl a brysselkål, chili och vitlök och på några buskar. Så jag har inte så stor erfarenhet. Vet bara att det är extremt starkt och viktigt att blanda ut det ordentligt med vatten, men ändå gäller att inte hälla på för mycket. I någon bok jag läste (minns inte vilken) rekommenderas att en brysselkåplanta behövde max några liter på en hel säsong. Eftersom det är kväverikt kan det ge upphov till stor bladtillväxt och mindre blomning/fruktsättning. Därför tror jag att det är bra att använda på våren när man vill ha fart på växterna. Sedan tror jag att man ska minska på kvävetillförseln. Själv tycker jag det här med gödning är ganska svårt, jag vet aldrig hur mycket jag ska ge. Jag har inte ens tänkt tanken att småplantor behöver näring förrän jag läste det här, jag brukar komma ihåg det först när jag planterar ut växterna! *ler åt min dumhet, hi hi*

Jag tror att ämnet diskuterats flitigt i forumet några gånger. Om ni använder sökfunktionen och söker även på äldre inlägg kan ni nog hitta några heta diskussioner! rolleyes.gif

Guldvatten diskuteras i en del trädgårdsböcker, bland annat i Handbok för kökstrådgården av Lena Israelsson. En kanonbok som rekommenderas. Fast jag vet fortfarande inte hur jag ska göda mina småplantor just nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon