Full version: nattligt läte
estet
Ett inlägg från en pigg nattuggla. smile.gif
För att gå ned till källaren måste jag gå från utsidan. I källaren har jag mina plantor och sticklingar så det blir många svängar dit, gärna sena sådana. Ofta har jag hört ett läte då och undrat vad det är för ett ljud.

Kom in nyss efter att ha hört det igen och googlade på ugglor.
Fick napp direkt på en sida där man kan höra olika ugglors läten och det är en pärluggla!
Så nu har jag sett en sparvuggla på gården och hört en pärluggla.
yla
härlig visst e de härligt rolleyes.gif
Boxer
Visst är det läckert med flygfän också. Jag har en uv i berget intill som pratar med jämna mellanrum. wub.gif
KURT
CITAT (estet @ 10-03-2005, 01:50)
Ett inlägg från en pigg nattuggla. smile.gif
För att gå ned till källaren måste jag gå från utsidan. I källaren har jag mina plantor och sticklingar så det blir många svängar dit, gärna sena sådana. Ofta har jag hört ett läte då och undrat vad det är för ett ljud.

Kom in nyss efter att ha hört det igen och googlade på ugglor.
Fick napp direkt på en sida där man kan höra olika ugglors läten och det är en pärluggla!
Så nu har jag sett en sparvuggla på gården och hört en pärluggla.

Har du adressen till sidan med uggleläten? Ugglor är mycket intressanta fåglar, Dag petersons bok Rovfåglar & ugglor i Norden är mycket bra. Våra ugglor är oftast geografiskt seprarerade, på så sätt konkurerar tex sällan pärlugglan med kattugglan.
*Felix matte*
Uggleläten

en till länk
amaira
CITAT (estet @ 10-03-2005, 01:50)
Så nu har jag sett en sparvuggla på gården och hört en pärluggla.

Ååååhhhh wub.gif wub.gif . Vad mysigt! Vilken bonus!

Igårkväll när jag kom hem och klev ur bilen, så "pep" kattugglan i lönnen ovanför mitt huvud! Jag blir lika glad varje gång wub.gif . Ibland här jag den hoa utanför mitt sovrumsfönster. Magiskt!
renate
Tack för länkarna Agneta,det finns nu i mina favoriter.
Det är mysigt med Ugglor i närheten,tyvärr har jag inte hört någon på sistone.Här är många Hackspättar i närheten,Spillkråka,Gröngöling och större Hackspätt.Hopps de häckar här i år med,eftersom så mycket skog har blåst ner.
Airamya
CITAT (KURT @ 10-03-2005, 07:36)
Dag petersons bok Rovfåglar & ugglor i Norden är mycket bra.

hihi Jag bor granne med honom! smile.gif Han har en underlig falk på gården... Förr hade han örnar men inte nu längre.
estet
CITAT (Felix matte @ 10-03-2005, 07:51)

Jag hittade lätet på Felix mattes "en till länk".

Sparvugglan är ju ganska liten så den skiljer man lätt på från de andra arterna. Det är värre med de större arterna som ofta är skygga de få gånger man ser dem på dan.

Vi såg en uggla som flög ned från en elstople och fångade en råtta på marken och flög upp igen och satte sig för att äta. Allt detta medans vi passerade med bilen på 90-väg tio meter ifrån. Självklart vände vi och såg då den satt och åt. Men nu hade den flyttat sig längre in i skogen så inte ens med zoomen på kameran kunde jag se vad det var för en sort.
Men mäktigt var det! smile.gif
zaaritha
Pärluggla!! Grattis! De är--tyvärr--inte så vanliga längre!
Var bor du?
estet
Hörde den i eftermiddags igen när det började skymma!

Jag bor vid norrbottenskusten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon