Caprice
Nyfiken hur ni andra som håller till här är...

Är ni morgonpigga eller riktiga nattugglor...?

Jag är en riktig nattuggla... Rena skräcken att gå upp sju på morgonen om jag måste någongång... Som tur är jobbar jag kväll / natt...

Har förskjutit dygnet mao.. Kan få ett ryck och börja städa klockan ett på natten, om jag är ensam hemma... unsure.gif

Mina normala sovtimmar är mellan 02-03 till ca 10.00....
Då funkar jag som bäst..

Oftast är det väl jobbet som styr läggdags...

Men om ni kunde välja fritt, vilka tider skulle kännas mest rätt för er...?


Vem är ni..?

Morgontupp /höna.. biggrin.gif


Eller nattuggla...?



Caprice
amaira
Morgontupp eller nattuggla?

Rugguggla!! laugh.gif laugh.gif
Var rädd om mig! Ruggugglor är sällsynta och utrotningshotade!!! wub.gif


Annars är jag lite olika i mina sömnvanor. Oftast vaknar jag mellan sju och åtta. Ibland kan jag vakna riktigt tidigt - och rusa upp, för jag har kommit på något roligt jag vill göra wub.gif .

Ibland vill jag inte ur sängen, för jag kan inte komma på något roligt att göra.

Somnar mellan kl 20 och 01, beroende på hur mycket roligt jag har att göra. Oftast lägger jag mig runt niotiden.


Egentligen är jag så himla olika i mina sömnvanor. Har ett "nästan trötthets-syndrom", som kommer och går i perioder.
Är också "lätt uttröttbar" av mycket intryck.
Fast när jag kommit upp i varv finns det ingen hejd. Då kommer tröttheten efter nån dag istället.

Jag planerar sällan in saker, eftersom jag aldrig vet i förväg när tröttheten slår till på allvar.

Många gånger går jag och lägger mig vid femtiden på kvällen ohmy.gif , eller mellan sex och åtta kanske.

När tröttheten faller på blir det. Men då har jag bullat upp med böcker (mest facklitteratur av olika slag), tidskrifter, papper och penna, mm, och njuter i högan grad.
Gärna några bananer att mumsa på också, eller annan frukt och nötter. (Har slutat med chokladen och godiset och bullorna och saften och juicen och...)

Ibland är jag sådär seg-trött, det är jobbigt, för då kan jag inte läsa heller, och inte skriva, eller hitta på något annat att göra. Har bara "bomull" och grå dimma i huvudet.

TV tittar jag sällan på. Tappar ron av TV, har ju "inget att göra" då. Gillar inte att titta på när andra "gör", jag vill "göra själv".


Mår i alla fall gott, när jag får gå och skrota som jag vill, och ha intressen som ger mig glöd.
amaira
Hmmm, det låter som att jag alltid måste ha något att göra... när jag läser mitt svar.
Så är det ju inte!! huh.gif

Finns väl inte många som kan göra så lite som jag... Är lite expert faktiskt rolleyes.gif .

Men det är nog huvudet som det handlar om. "Det" vill ha att göra, för att vara nöjd och må bra!!! Det går nog ofta på högvarv. Ibland börjar det "koka" i huvudet, då har det gått för varmt, det är jobbigt det med.

Nä, nu slutar jag - klarar inte av att försöka förklara i alla fall...
mulle
På vintern är jag en nattuggla av absolut ren ras, säkert med jättefint stamträd!
Jag älskar de nätter på vintern då jag inte måste upp följande dag!
På sommaren är jag en lika inbiten morgonhöna och eftersom det inte blir många timmar sömn om sommarnätterna har jag en säng ute i trädgården, under en himmel av clematis, och där blir det en och annan tupplur!
Mulle
Tesa
Jag är varken eller om jag får välja...
Sitter gärna uppe till halv ett-ett men klarar nog inte ligga kvar i sängen längre än till halvnio-nio....ens om jag fick...
Får tvinga mig i säng vid tolvsnåret och tvinga mig ur den vid 7 varje dag nu...
Jag kanske är en uggletupp...
AvalonC
Härligt att höra att jag inte är ensam om att vilja vara vaken på natten. Alla andra runt om mig tycker att natten är till för att sova. Men jag njuter av stillheten och att kunna göra som jag vill istället.

Jag kan också börja städa mitt i natten, eller ställa mig och göra någon gryta som mat dagen efter.

Jag sover som allra bäst runt 10:00-14:00 medans min pojkvän är i rummet intill och renoverar, kör motorsåg, spikar, borrar. Ju mer ljud, desto skönare sover jag.

Det är så roligt att så många har katt här på forumet, och verkligen tycker om sina katter annars skulle man inte ta sig tid att sätta in bilder på dem.

Jag har whiplash, så är det någon annan här som har whiplash och vill dela med sig till mig så får ni gärna starta ett forum med det....
Rossi
Jag är morgonpigg. Stiger upp halvsex och lägger mig vid 10-tiden. Då tar det ca. 10 sekunder från det att jag har lagt huvudet på kudden tills jag somnar. Sen sover jag i ett sträck fram till halvsex på morgonen.
kerstin z5-6
Jag har Avalons problem , så jag sover uselt ...och är därmed inte människa före 10 om jag får välja ..
laugh.gif
Däremot har det blivit bättre av trädgårdsintresset
carol
Jag är trött på morgonen och trött på kvällen. wacko.gif Hopplöst mao. Men det har blivit bättre, jag har pressat morgontiden för uppstigning det senaste året och nu står klockan på 5.45 varje morgon. Kommer jag isäng vid senast tio-tiden på kvällen funkar jag ganska normalt på dagen. Men på fredagkvällen är jag helt död, höll på att somna vid bardisken på krogen för ett tag sen. Sen dess har jag bara gått ut på lördagar. Om ens det... laugh.gif *gäsp*
Sylvia
Tyvärr blev jag likadan som både mamma o pappa: den ena var morgontuppe, den andra nattugla. Så jag är bådadera tongue.gif
Mycket sömn blir det ju inte men det tycks räcka för mig. Folk är tydligen olika även ang. hur mycket man behöver sova.
Sulawesii
Trodde bara att det var jag som var morgontrött och kvällstrött. Förr i världen var jag morgonpigg. Sen började jag jobba natt. Tror att det förstörde min inre klocka.
cic
Jag är kvällstrött OCH morgontrött på vintern. Vår och sommar är jag kvälls- OCH morgonpigg. Ljuset ger mig liv!

När jag var liten vaknade jag tydligen vid fem på morgonen.. rolleyes.gif Som tonåring kunde jag sova hur länge som helst på dagen.

Det verkar gå i vågor det där med sömnbehov.
renate
Jag är igentligen morgonmänniska,men på vintern sover jag lite längre.Går och lägger mig vid middnatt,uppe senast 8.Nu när det blir ljusare är det morgon som är viktigt för mig.Sover middag ibland.
Heddas matte
jag är morgonpigg OCH kvällspigg.. ganska i alla fall... men fruktansvärt eftermiddagstrött. Gissa om det ställde till problem när jag hade kontorsarbete... eftermiddagsmöten... brrrrrr... somnade konstant. Bättre nu när jag är "egen" och kan bestämma tiderna själv. smile.gif
niklaswik
Jag är absolut nattuggla! Oftast brukar jag piggna till framåt tio-elva på kvällen.. Däremot kan jag inte sova länge på dagarna, vaknar nästan alltid före 10. Tycker det är skönt att inte sova bort hela dagen.
Vaknar jag framåt 12 så går jag runt och morrar några timmar för att jag känner att jag har slösat bort hela förmiddan.
Inga från Närke
Jag lägger mig runt ca 21,30-23,00 och kollar på TV som jag har i sovrummet i ca 1-2 timmar men oftast somnar jag och TV-en står på hela natten med ljud och då sover jag som bäst.
Är sedan uppe 06,30 för att äta frukost och åka till jobbet.
Men när fredagen kommer är man rätt så trött då somnar jag ganska tidigt vid TV-en men vaknar på helgerna runt 08,00 fast man inte behöver.
Det bästa jag vet är att ha väckarklockan på som vanligt och när den ringer på lördagen känns det SÅ skönt att få stänga den och vända sig om i sängen och sova en stund till.
zaaritha
Nattuggla!
Lägger mej vid 01-02 på natten o sover till ca 09.30-10.Jättetrött till framåt 12-13,se´n "piggnar jag till"............................
Caprice
CITAT (zaaritha @ 10-03-2005, 23:40)
Nattuggla!
Lägger mej vid 01-02 på natten o sover till ca 09.30-10.Jättetrött till framåt 12-13,se´n "piggnar jag till"............................

Precis som jag.. wub.gif

Caprice
estet
Uppe sent så fort tillfälle ges. Nyss städade jag badrummet och strök tvätt. Vänder direkt på dygnet om jag är ledig.
*Felix matte*
Morronpigg... har aldrig behövt väckarklocka. biggrin.gif
yla
nattsuddare har jag alltid varit o morgontrött
men de har börjat vända på sej självt fast bara på morgonen så jag antar att jag behöver mindre sömn heltenkelt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon