Full version: Pelarkörsbär
svanqvistj
Hej!
Jag har ett blandat buskage som behöver få lite höjd av ett litet träd. Jag funderar på pelarkörsbär eftersom jag hört att det är ett prydnadsträd lämpligt för tomtgräns.

Är detta träd härdigt, lättskött i zon 3-4? Jag vore jätteglad om någon som har ett sådant träd som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Har sökt på internet efter en bild av detta träd men inte hittat något. Har bara hört att det skall vara fantastiskt vackert speciellt i ett buskage.

Vill inte chansa när det gäller något så viktigt rolleyes.gif som att plantera ett träd. Det skall ju trots allt sitta där och är inte så lätt att omplacera som en buske.

Nettan
Bengt i Särö
Hej Nettan
Här är ett vackert Pyramidkörsbär.
Prunus serrulata "Amanogawa" tyvärr har jag bilder men det går inte
att sända.
Hälsningar
Bengt i Särö
Christina i Taxinge~
Här finns en bild på trädet:

Pelarkörsbärsträd

Och här finns flera bilder:

Flera bilder
svanqvistj
Hej!
Tack så jättemycket för alla bilder. Är det någon skillnad på pyramidkörsbär och pelarkörsbär?

Nettan
Christina i Taxinge~
Vad jag vet är det samma sak - alltså pelarkörsbär och pyramidkörsbär.
Men nån trädkännare är jag inte smile.gif

Om du söker på bägge uttrycken på Google, så får du se en hel del... smile.gif
Bengt i Särö
Hej.
Tänk på en sak,att det är endast det LATINSKA NAMNET som gäller,andra
namn är väderlösa.
Det var en jättefina bilder på Prunus serrulata "Amanogawa" som Christina
sände.
Hälsningar
Bengt i Särö
svanqvistj
Hej!

Ja, att det är latinska namn som gäller vid sökning har jag börjat förstå nu. Jag har hela tiden sökt på svenska namn. Men tack och lov så hittade jag till det här forumet!

Det är mycket att lära sig när man är nybliven med trädgård.

Tack igen!

Nettan
Lars
Ställer mig lite tveksam till Prunus x serrulata 'Amanogawa' i zon 3-4, Risken är att det skadas av frost. Vad jag vet så är inte trädet härdigt mer än till zon II, eventuellt III. Det vill iallafall ha en varm och skyddad växtplats.

Finns det någon som har trädet i zon 3-4?

Undrar Lars
Big Gardener
Håller med. Zon III borde inte vara något större problem men ju varmare växtplats desto bättre resultat. Zon IV är nog inte att rekommendera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon