kristerh
Idag skall ju Ica sänka sina priser rejält om man skall tro dem wink.gif
Aftonbladet hade några exempel i lördags, men jag tyckte att priserna de redovisade innan sänkningen inte stämde wink.gif tyckte att de verkade höga, iallafall om man jämför med de affärer jag brukar handla i, då blir man ju skeptisk, det kan väl inte vara så att de höjer först o sänker sedan, skulle inte förvåna mig wink.gif Det är ju tydligen upp till varje handlare att sänka och med hur mycket.
ska ut o handla lite efter jobbet så jag får väl se om det har hänt något wink.gif
krister
Sulawesii
Ska iväg och handla senare idag. Det blir spännande att se om jag märker någon skillnad!
netaave
På morgonprogrammet i Tv hade de testat två butiker och i en hade de sänkt med 4%, fast de har gått ut med 7%. Hur det var i den andra hann jag inte höra.

Jag måste säga att jag är lite skeptisk till det här, jag tror det är ytterligare ett sätt att lura oss konsumenter, de sänker kanske några % nu för att så sakteliga höja igen sen.

Vad man också ska vara uppmärksam på vid sådana här kampanjer är om innehållet i förpackningarna är det samma. Ofta minskas innehållet till bibehållet pris eller en väldigt liten sänkning som i själva verket gör innehållet dyrare. Kolla alltid jämförpriset.
Sulawesii
Ja, jämförpriserna måste man ju kolla! Det är mycket mygel och båg i matbranschen......
Gunvor Nilsson
TV4 tog upp det i Nyhetsmorgon och test hade gjorts i en ICA-butik (Stockholm) på morgonen av 40 olika produkter. Snittsänkningen var 4 % - mot utlovade 7 %! Gissa om dom försöker lura oss konsumenter! wacko.gif

Som exempel togs fram havregryn som sänkts 30% men va 17 dom är ju billiga redan och hur många köper havregryn regelbundet? Jag köper kanske en påse i månaden och den kostar högst en 10-a.

/Gunvor
kristerh
Ja om man ska utgå från de priser som var i ab så har de ju höjt innan "sänkningen" kelloggs kornflakes tex kostade 24,90 efter sänkningen wink.gif det är ju samma pris som innan unsure.gif wink.gif
krister
Caprice
Ofta tycker jag det känns så med "sänkningar" att de enligt sig själva inte prishöjer, och ser detta som en sänkning.. wink.gif
Visst, det stämmer väl iofs... men känns lite båg..

Så dessa 7% får nog ta med en ganska stor nypa salt... tyvärr..

Men vi kan ju alltid hoppas..!

De kanske känner press...? Tyckte jag läste att ytterligare en tysk eller dansk livsmedelsjätte skulle göra sitt intåg i sverige...?

Konkurans är nog ett av de bästa skälen till prissänkningar...


Caprice
Sulawesii
Nu har jag varit iväg. Ingenting att hurra för, tyckte jag. Synd......
Bjäbban
Fick en massa reklam i dag från olika Ica, har lite dåligt koll, men de fyra saker som jag vet priset på, var tre exakt sama!
Och den 4:de hade gått upp 1:- ( ok, de hade haft extra pris på det innan...)
Anki på Öland
Vad jag såg när jag var på ICA handlade det mest om färdiglagad mat, halvfabrikat och snabbmat. En lite udda youghurtsort var sänkt medan dom vanliga som flest folk köper var lika dyra.

Anki
Betty
Jag såg ett inslag i Rapport tidigare idag att ICA är tvugna att sänka priserna p.g.a. lågprisaffärernas frammarch. (Lidl och Netto nämndes.)
Dzad
Ja, men mat hör ju till dem varor vars efterfrågan inte stiger kraftigt p.g.a. prissäkningar.

Själva säkningen vet jag inte vad jag ska säga om... Sverige har väl dyrast mat i Europa, nästan... men det är inte lätt att sänka priserna och samtidigt ha lika bra varor och god service. Hoppas inte denna ökade konkurrens gör att inhemska butiker snart ser och gör som LIDL. Då menar jag inte bara kvaliteten på maten utan även den själviska inställningen från butiken, den dåliga servicen samt det hårdare företagsklimatet (med mer hierarki och sämre förhållanden för de anställda).
renate
Jag köpte hundmat i lördags,då såg jag det rosa märke sänkt pris.De hade sänkt det med 2kr.
För samma påse betala jag i Konsum 20kr mer, det gäller att ser upp och jämföra.Jag springer inte mellan affärena och kollar priser men 20kr.skillnad då handlar jag på ICA när jag behöver hundmat,eller annat som är betydligt billigare där än på Konsum.
På de mingre ortena finns inte lågpriskedjorna, annars hade jag handlat där med.
Bjäbban
ohmy.gif vilken "kuslig" bild du har Rrenate! ( Eller också är det min dåliga syn, som spelar mig ett spratt!) Jag trode det var en blomma, men såg att den andades blink.gif
Nu försöker jag räkna ut vad det kan vara... unsure.gif
Bettson
Jag har inte direkt kollat priserna mot förut men jag reagerade på att det nästan bara var onyttiga grejor med rosa prissänkt lapp.

Bara vitt bröd, frysta grejor med mycket potatis innehåll osv. Nästan inget av det jag handlar var prissänkt.



sad.gif
Berit
Håller med Bettsson, bara onyttiga varor i min närmaste butik.

Typ vitt bröd, snacks, majonäs och sill i glas bl.a., det köper man inte varje dag.

Jag vill ha sänkt pris på frukt och grönsaker m.m..
kristerh
Jag var o handlade igår, och det var en besvikelse, det enda jag såg att de hade sänkt var heinz ketchup och felix krögar pytt tror jag att de hade sänkt priset på wink.gif ett bra reklamjippo som kan slå tillb på dem själva, jag tror konsumenterna av i dag är såpass upplysta att de märker om priserna sänkts, men handlarna tror nog att vi är helt blåsta o går på vad som helst wink.gif sad.gif efter denna falska kupp undrar jag om jag kommer att fortsätta handla hos ica wink.gif eftersom det är de lokala handlarna som bestämmer hur mycket och vilka varor de skall sänka förekommer säkert variationer men hos min icahandlare har de tydligen huvudet i sanden o tror att vi inte märker nåt.
krister
Copycat
Hejsan ! Coop gick ju ut med att dom också skulle sänka sina priser, samma resultat där med , bara att beklaga. Dom skulle sänka sina priser så kraftigt för den ökande konkurensen från lågprisaffärerna som Willys, Lidl m.fl. Inte mycket att konkurera med, med dom priserna sad.gif Hoppas bara att ICA och COOP förstår att dom är genomskådade wink.gif wub.gif
Sulawesii
Kommer det här kunna vara till gagn för Ica och Coop?
Själv har jag bara blivit på avigasidan emot dem nu. Och det var jag inte innan.
Fenja
Lidl har de lägsta priserna.
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Coop har ju sänkt sina priser redan för ett tag sedan...på alla egna iaf...de som är märkta X-tra (el nåt likn.)
jag har inte så stor koll på hur stora sänkningarna var för jag köper så gott som aldrig blåvitt...inte för att jag vet något om kvaliten, men jag tycker förpackningarna är så trista.
carol
Igår sa någon från ICA att 7% sänkning var en långsiktig sänkning. Att dom inte kunde sänka allt på en gång.
Tesa
Joo...de sänker säkert priserna...och jag vet vem som får "betala" i slutänden.... sad.gif sad.gif
...börjar tröttna på att vara nederst i näringskedjan... blink.gif
kristerh
CITAT (Tesa @ 08-03-2005, 14:07)
Joo...de sänker säkert priserna...och jag vet vem som får "betala" i slutänden.... sad.gif sad.gif
...börjar tröttna på att vara nederst i näringskedjan... blink.gif

Ja det borde vara i grossistleden de skulle skära, undrar hur många steg det är mellan bonde och affär wink.gif och alla vill ha sin bit av kakan.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon