Full version: Kumquat
*Felix matte*
Sådde kärnan i augusti-04 (tror jag det var)...så här har den sett ut sen i november.
Ska jag vänta och se om det "kommer mera" eller... wink.gif den är ca 4 cm hög nu.
TeliaNet
du vet väl om det där med vintervilan?
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 06-03-2005, 23:52)
du vet väl om det där med vintervilan?

Det tänkte jag inte på tongue.gif sleep.gif
kanske sätter den fart nu när ljuset återvänt smile.gif
netaave
Fyll på lite jord överst i krukan och ge lite näring.
Sulawesii
Då skulle du se min, Felix matte! Två eller tre ca 20 cm långa pinnar med ett par blad på varje...... inte fin..... Börjar fundera på om den lever över huvud taget!

Hoppas att din tar sig och börjar växa. Dom är ju så fina. När dom ser ut som dom ska och inte som min, vill säga.
Gunilla i Arboga
Vad är kumquat för nåt ? Det är nog nåt i fruktdisken, men vad ? Känner igen namnet...........
Sulawesii
En sån där lite citrus som man kan äta upp med skal och allt.
TeliaNet
citrus fortunella eller är det microcarpa, jag kommer inte ihåg vilket.
liten citrusfrukt som är besk/sur, finns både oval och rund.
frösådda ska visst blomma lätt.
*Felix matte*
Så här ser den ut idag...12 cm hög och har 12 blad biggrin.gif Någon som vet om man ska toppa den eller om den grenar av sig själv?

TeliaNet
de grenar sig ibland.
just denna är lite liten för att beskära.
*Felix matte*
då väntar jag och låter den växa till sig smile.gif
kristerh
CITAT (TeliaNet @ 07-03-2005, 23:09)
citrus fortunella eller är det microcarpa, jag kommer inte ihåg vilket.
liten citrusfrukt som är besk/sur, finns både oval och rund.

Den är bara besk/sur om man plockar den för tidigt wink.gif som jag tidigare skrivit är den inte besk om man plockar den direkt från busken/trädet där den fått mogna under bra betingelser, dvs sol värme. Den jag pratar om är oval, jag undrar om det finns någon "rund" kumquat wink.gif
krister
JOLE
Kumquat är egentligen ingen citrus alls men är nära släkt och kan hybridisera med citrusarter. Kumquat finns det flera arter av, bland annat rund kumquat (Fortunella japonica) kallas också "Marumi kumquat" en annan rund kumquat är Meiwa kumquat som smakar mycket bra. den vanligaste kumquat vi finner i fruktdiskarna är oval kumquat (Forunella margarita).

Frukten är sur men skalet saknar den bitterhet som de flesta citrusfrukter har.

Det är lätt att förväxla rund kumquat med kalamondin som är en släkthybrid mellan Citrus och Fortunella.
TeliaNet
jag älskar din bok johan, den är bäst. smile.gif
estet
Heja Agneta!
smile.gif
kristerh
CITAT (JOLE @ 23-06-2005, 11:49)
Frukten är sur men skalet saknar den bitterhet som de flesta citrusfrukter har.

Då har jag nog smakat en ny sort i spanien wink.gif den som mina föräldrar har i spanien har ovala frukter men är inte det minsta bitter, tvärtom söt och god wink.gif men det beror väl på vad man menar med bitter.
krister
*Felix matte*
CITAT (estet @ 23-06-2005, 13:46)
Heja Agneta!
smile.gif

är sååå stolt över denna planta.... sedan har jag också tack vare snälla och kunniga från forummedlemmar lyckats med paprika och physalisen hoppas jag får frukt så småningom. biggrin.gif
JOLE
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon