Full version: Är jag hemsk...
netaave
Är jag hemsk som blir glad över att det blev svensk seger i Vasaloppet?

Visst jag vet att loppet är öppet för alla men visst klappar mitt hjärta lite extra för de svenske. Och jag tycker på något sätt att med den traditionen det loppet har, så ska det vinnas av en blågul.
Christina i Taxinge~
CITAT (netaave @ 06-03-2005, 17:45)
Är jag hemsk som blir glad över att det blev svensk seger i Vasaloppet?


Isåfall är vi två 'hemskingar'! tongue.gif
Jag tjoade som en tok under den spännande avslutningen!

Att inte få glädjas åt svensk seger i Vasaloppet vore väl som det beramade exemplet med skolavslutning utan svensk flagga..... sad.gif
Gunvor Nilsson
Jag är faktiskt så hemsk att jag skulle helst vilja se att bara svenskar skulle få delta i Vasaloppet och helst också vinnas av en mas!

/Gunvor
Bjäbban
Ja, inte vet jag...
Tittar inte! Finns två ämnen jag är totalt ointresserad av: Sport och politik unsure.gif
lotta_
CITAT (netaave @ 06-03-2005, 17:45)
Är jag hemsk som blir glad över att det blev svensk seger i Vasaloppet?

Självklart inte! Vi måste väl kunna glädjas och känna stolthet när det går bra för våra egna landsmän.
Agger
Ooh, du hemska människa!!!! tongue.gif biggrin.gif

Det är väl SJÄLVKLART att en svensk ska vinna, norrmännen tycker ju att en norrman ska vinna, tyskarna vill se tysk seger o s v. o s v.

Nä, Heja Sverige! Det är väl därför man tävlar, för att vinna...
Boxer
CITAT (Bjäbban @ 06-03-2005, 18:28)
Finns två ämnen jag är totalt ointresserad av: Sport och politik unsure.gif

Sporta kan jag inte eftersom jag inte tål mjölksyra.........Jag är nämligen laktosintolerant. sleep.gif
Brandklipparen
Det var härligt att en Svensk vann!
Tänk om det varit en norrman?..................................nej hu hemska tanke.
ohmy.gif
Snöflinga
Klart man är patriotisk och jag skäms inte ett dugg, finns ingen an-
ledning...... sitter och hejar och tjoar tongue.gif

Den andra höjdpunkten i dag bjöd ju Stefan Holm på, en riktig nagelbitare som vanligt wub.gif För att inte tala om systrarna Kallur....

Heja Sverige !!!!!!!!
netaave
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-03-2005, 18:19)
Jag är faktiskt så hemsk att jag skulle helst vilja se att bara svenskar skulle få delta i Vasaloppet och helst också vinnas av en mas!

/Gunvor

Det vågade jag inte ens skriva! tongue.gif

Det är något visst med Vasaloppet, det har ju tillkommit med anledning av en historisk händelse i Sverige. Det är bland det svenskaste som finns lika med Hälsingehambon, Vätternrundan m.m.

Andra idrottsliga evenemang i Sverige får gärna vinnas av utländska idrottare, det bryr jag mig inte ett dugg i, men inte Vasaloppet. Jag håller också med om att det helst av allt ska vinnas av en mas, skinnet knottrade sig på mig idag då det var så nära för Mora-Nisses barnbarn, det hade varit en riktig höjdare.
Milex
Visst var det kul att en svensk vann. Jag tycker att det är jättekul att loppet är så populärt att det drar folk ifrån många länder. Bra för turistnäringen. Är dessutom själv halvnorsk så jag förstår inte ens pratet om att inga andra än svenskar skulle få vara med unsure.gif
Hur många generationer bakåt måste man ha varit svensk före man får vara med och köra loppet?
netaave
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:19)
Visst var det kul att en svensk vann. Jag tycker att det är jättekul att loppet är så populärt att det drar folk ifrån många länder. Bra för turistnäringen. Är dessutom själv halvnorsk så jag förstår inte ens pratet om att inga andra än svenskar skulle få vara med unsure.gif
Hur många generationer bakåt måste man ha varit svensk före man får vara med och köra loppet?

I rakt nedstigande led från Gustav Vasa förstås! wink.gif
Milex
Är det nån som vet om Gustav hade nån frilla i Norge?
kerstin z5-6
ooops -fel tråd .. jag bryr mej väldigt lite om skidor jag ..
Christina i Taxinge~
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:25)
Är det nån som vet om Gustav hade nån frilla i Norge?


En dansk frilla har jag för mig att han hade iaf.....och Danmark & Norge hängde väl ihop då eller...? smile.gif
Milex
Ja, då må jeg vel bare begynne å trene, da biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 06-03-2005, 22:05)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-03-2005, 18:19)
Jag är faktiskt så hemsk att jag skulle helst vilja se att bara svenskar skulle få delta i Vasaloppet och helst också vinnas av en mas!

/Gunvor

Det vågade jag inte ens skriva! tongue.gif

Det är något visst med Vasaloppet, det har ju tillkommit med anledning av en historisk händelse i Sverige. Det är bland det svenskaste som finns lika med Hälsingehambon, Vätternrundan m.m.


Varför??? Varför är vi svenskar sååå rädda för att vara stolt över vårt land och våra landsmän?????? (inkluderat alla invandrare)

Jag tycker att det har gått för långt...detta att alltid och i alla sammanhang försöka så mycket som möjligt likna andra nationaliteter och ta deras seder...annnars betraktas man som mer eller mindre rasist.

Inte sjutton kräver svenskar som flyttat till arabländer, att araberna ska äta pitepalt och ha stringtrosor...dricka absolut vodka och sjunga snapsvisor.

Kanske hamnar jag alltför långt ut från ursprungsfrågan men jag har på TV och i radio hört "nysvenskar" som säger att de inte kan förstå varför vi skäms så över vårt land och folk....och det undrar också jag.

Vasaloppet ...visst satt jag framför TV:n...trots att jag inte är speciellt sportintresserad...men detta hör liksom till traditionerna och den rafflande slutspurten... den fick till o med mig att hålla tummarna, hejja på och slutligen smått svettig konstatera att Oscar Svärd vann biggrin.gif wub.gif
Milex
Det är väl klart att vi ska vara stolta över vårt land!
Men i det här landet finns det en väldigt massa folk som inte är infödda svenskar i flera generationer tillbaks. Jag tror att det skulle bli väldigt svårt att dra gränsen för vilka som fick vara med i Vasaloppet om det bara skulle vara svenskar med. smile.gif

Vasaloppet är ju bland det svenskaste som finns. Det ska vi stolt visa upp och låta alla som vill få ta del av och berömma. Inte får den grek som åker loppet Ouzo på drickställena. Nä hon tycker säkert att det är häftigt att dricka vår svenska blåbärssoppa.

Idag tycker jag är det kul att vara svensk med Oscar Svärd, Stefan Holm, systrarna Kallur och Robert Kronberg. Norskarna får vara stolta över Ole Einar Björndalen, skridskokillen som tog guld och sina backhoppare. Tyskarna får vara glada över Uschi Disl :s andra guld i skidskytte. Finnarna har säkert något att vara glada över de oxå...... biggrin.gif
netaave
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:58)
Finnarna har säkert något att vara glada över de oxå...... biggrin.gif

Koskenkorva, Bastu och ........ biggrin.gif
*Felix matte*
Syrran min bodde i Saudiarabien i 1,5 år...hon och familjen fick "ta seden dit de kom"...alltså fick hon låta sy upp heltäckande klänningar...lång ärm, hög hals. Kvinnor (utlännningar) fick inte visa mer än huvudet.. de inhemska ..bara ansiktet.

Där i Saudi fick gift par... kvinna och man inte ens hålla varann i hand...ett finländskt par höll på att stenas ihjäl när de glömde bort "reglerna".

Jag vill absolut inte att vi i Sverige ska ha samma stränga regler gentemot invandrare...men vill med detta exempel visa på hur hårt andra länder håller på sina regler och traditioner.
Gunvor Nilsson
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:19)
Hur många generationer bakåt måste man ha varit svensk före man får vara med och köra loppet?

Ursvensk! tongue.gif

Man kunde ju gå efter samma regel som urstockholmarna har: fem generationer tillbaka! Annars räknas man inte som riktig stockholmare! laugh.gif

/Gunvor
(urupplänning)
Rossi
Det som jag tycker är hemskt är att du överhuvudtaget ska behöva fundera över om du tycker att det är hemskt. Det är väl den mest självklara sak i världen att man vill att en svensk ska vinna? Det tycker i alla fall jag.
Berith
CITAT (Rossi @ 07-03-2005, 07:36)
Det som jag tycker är hemskt är att du överhuvudtaget ska behöva fundera över om du tycker att det är hemskt. Det är väl den mest självklara sak i världen att man vill att en svensk ska vinna? Det tycker i alla fall jag.

Precis! wub.gif Heja Sverige och alla dessa fantastiska idrottare vi har!
Gunvor Nilsson
Ja, jag tycker också det är hemskt, men vi svenskar har ju blivit itutade att vi är rasister om vi håller på det svenska sad.gif

/Gunvor
Airamya
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:58)
Jag tror att det skulle bli väldigt svårt att dra gränsen för vilka som fick vara med i Vasaloppet om det bara skulle vara svenskar med. smile.gif

Det är väl inte så svårt? huh.gif Det är väl bara att dra gränsen vid att man ska vara svensk medborgare?
Vad som förbryllade mig häromdagen var att man måste tydligen inte vara svensk medborgare för att tävla för Sverige i melodifestivalen?? För inte är väl Allanah Myles o Katrina det? unsure.gif
Kathy
CITAT (Airamya @ 07-03-2005, 08:32)
CITAT (Milex @ 06-03-2005, 22:58)
Jag tror att det skulle bli väldigt svårt att dra gränsen för vilka som fick vara med i Vasaloppet om det bara skulle vara svenskar med. smile.gif

Det är väl inte så svårt? huh.gif Det är väl bara att dra gränsen vid att man ska vara svensk medborgare?
Vad som förbryllade mig häromdagen var att man måste tydligen inte vara svensk medborgare för att tävla för Sverige i melodifestivalen?? För inte är väl Allanah Myles o Katrina det? unsure.gif

Nä...Men både Alannah Myles och Katrina var med i band där de andra bandmedlemmarna var svenskar.
Kathy
Åkare passerade de döende männen i Vasaloppsspåret;


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,613407,00.html
netaave
CITAT (Gunvor Nilsson @ 07-03-2005, 08:08)
Ja, jag tycker också det är hemskt, men vi svenskar har ju blivit itutade att vi är rasister om vi håller på det svenska sad.gif

/Gunvor

Det är ganska lätt att bli anklagad för rasism.
I mitt jobb intervjuar jag och anställer fasta vikarier i barnomsorgen. För en tid sen sökte en kvinna som inte kunde göra sig förstådd på svenska, hon fick naturligtvis ingen anställning.
För mig och mina kolleger är det självklart att om man jobbar med barn måste man också kunna kommunicera med dom. Det finns ju visserligen förskolor som har invandrarbarn som talar hennes språk, och vi ser det som en merit att vara invandrarkvinna- eller man när vi anställer på den typen av förskolor.
Men om man inte alls kan göra sig förstådd på svenska så kan man ju inte kommunicera med föräldrar eller sina arbetskamrater, så det är ju en omöjlighet att anställa då.
Ändå anklagade den här kvinnan och hennes man oss för rasism, det kändes inte alls kul.
Gunvor Nilsson
Netaave, då tycker jag att den kvinnan inte hade några som helst kvalifikationer för att arbeta med barn, när hon inte förstod att man måste kunna kommunicera med barnen och det kan man bara göra om man talar samma språk. Förskolan är ju ett led i barnets utveckling och inser man inte att språket är det basala så har man inget där att göra!

Men är det inte så att outbildad personal anses kunna arbeta med barn och i äldrevården vare sej de passar för det eller inte?

/Gunvor
netaave
CITAT (Gunvor Nilsson @ 07-03-2005, 11:33)
Men är det inte så att outbildad personal anses kunna arbeta med barn och i äldrevården vare sej de passar för det eller inte?

/Gunvor

Jo precis så är det idag, det är så otroligt svårt att få tag på utbildad personal samtidigt som vi har krav på oss att så många barn och äldre som möjligt ska få plats när dom behöver det.

Jag bor i en studentstad så jag anställer i huvudsak studenter från lärarprogrammet som vill jobba extra på föreläsningsfria dagar. Men även andra söker ju och med den brist på vikarier som är idag så "måste" vi i princip anställa alla som visar intresse.
Sulawesii
Haha..... drog en lättnadens suck när det var en svensk som vannDen Stora Svenska Skidtävlingen.
Sen vill jag nog inte dra gränsen vid att det bara ska få vara svenskar som deltar. Så länge svenskarna vinner tongue.gif , så har jag ingenting emot att utlänningar deltar! rolleyes.gif

När det gäller Melodifestivalen tycker jag att eftersom vi tävlar länder mot länder, så borde de tävlande vara medborgare i landet de tävlar för. Helt klart!

Och på tal om Alannah Myles...... hur pinsam var hon då...... hjälp......
Kathy
[/QUOTE=netaave,07-03-2005, 11:01]
Ändå anklagade den här kvinnan och hennes man oss för rasism, det kändes inte alls kul.[QUOTE]



Men då kunde hon ju svenska...om hon kunde anklaga dig för rasism? blink.gif
anna_rispan
det var ett ovanligt upplopp på vasaloppet i år. roligt. lyssnade på radion ända tills vi hörde att detbara var två kilometer kvar. annars brukar jag sitta o titta hela tiden. jag tycker nog att vet är bättre på tv. när man får se från spåret och de intervjuar alla glada åkare och det är spännande i täten.

Vasaloppet gillar jag . inte mycket annan sport.
netaave
CITAT (Scrollan @ 07-03-2005, 12:07)
[/QUOTE=netaave,07-03-2005, 11:01]
Ändå anklagade den här kvinnan och hennes man oss för rasism, det kändes inte alls kul.
CITAT




Men då kunde hon ju svenska...om hon kunde anklaga dig för rasism? blink.gif

Hört talas om tolk eller?
Betty
CITAT (netaave @ 06-03-2005, 17:45)
Är jag hemsk som blir glad över att det blev svensk seger i Vasaloppet?

Visst jag vet att loppet är öppet för alla men visst klappar mitt hjärta lite extra för de svenske. Och jag tycker på något sätt att med den traditionen det loppet har, så ska det vinnas av en blågul.

Tycker inte att du är ett dugg hemsk som blev glad att en svensk vann vasaloppet. Det är väl bara fullständigt normalt om man själv är svensk! Jag blev också jätteglad, hejja oss!:)
Kathy
CITAT (netaave @ 07-03-2005, 14:29)
CITAT (Scrollan @ 07-03-2005, 12:07)
[/QUOTE=netaave,07-03-2005, 11:01]
Ändå anklagade den här kvinnan och hennes man oss för rasism, det kändes inte alls kul.
CITAT




Men då kunde hon ju svenska...om hon kunde anklaga dig för rasism? blink.gif

Hört talas om tolk eller?

Ja, faktiskt så har jag hört talas om "tolk". tongue.gif
Det är inte för inte som jag har det jobb jag har. laugh.gif

Vad jag menar är att jag har varit med om personer med språksvårigheter i svenska som vill förstå när de själva vill, så att säga. Därav min kommentar. (förtydligar mig)

Förstår du mig bättre nu, Neetave? tongue.gif
cic
CITAT (Bjäbban @ 06-03-2005, 18:28)
Ja, inte vet jag...
Tittar inte!  Finns två ämnen jag är totalt ointresserad av: Sport och politik unsure.gif

laugh.gif Sport och politik är mina stora intressen!! laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon