fruberglund
Tycker det känns som ett väldigt slöseri att kasta såjorden som bara använts till att dra upp några sticklingar i 2 veckor. Sticklingarna ska planteras om nu, måste jag då slänga såjorden eller kan jag använda den till nästa omgång frön också?

Den kan väl knappast fått någon sjukdom på 2 veckor, plantorna som står i jorden nu ser friska ut.
kerstin z5-6
Jag slänger den .
Helen i Piteå Zon 5
Även jag slänger och tar ny jord. / Helen
kerstin z5-6
Jag diskar även alla såkärl i såpa innan jag återanvänder dem
evelina
Hej!
Jag slänger den inte, använder den minst 2 ggr under en odlingssäsong, sedan slänger jag den.Det har alltid fungerat bra men jag kanske bara har haft tur. Det vore jättebra att få veta varför man ska ta ny jord.
fruberglund
Vad ni är noga!

Men jag är nog för snål för det,tycker det är väldigt slöseri både med pengar och jord så jag tänker prova i alla fall. Kan ju inte mer än misslyckas och så farligt tror jag inte det är. De delar ju på jorden i rabatterna sen.

Annars borde man väl kunna slänga det på komposten?
pisanggoreng
Jag slänger den gamla jorden i komposten.
kerstin z5-6
jag är för rädd om mina nya fröer -som jag kanske sökt länge .... använd såjord innahåller en hög tillväxt av mögelsporer, alger, skadedjur mm otyg som jag inte vill att de nya ska ha som start i livet
med tanke på priset av en såjordsbytta ..... 1 krona ..?? mindre -och fröna är valet självklart
har jag fått fröna av en vän är de ju ovärdeliga tongue.gif ohmy.gif

När de börjar dela jord med andra är de fullvuxna -här talar vi om embryon biggrin.gif
Dzad
Kan man inte värma såjorden då så att den "renas"?
Är det förresten också så att såjorden tappar sin näring eller sin förmåga efter anvädning?
Min såjord har åtminstone hönsgödsel i sig... är det konstigt? Tycker att alla talar om att såjord är något som saknar näring.
kerstin z5-6
Såjord är i allmänhet, o ska vara mer näringsfattig än annan jord ..
Visst kan man ta ihjäl en del med micro .. men vem orkar det `??
Allt dör inte -strukturen på jorden efter dels första sådden dels micro ev x 2 är urkass.. byt jord !
Mia, zon 3
Jag har återanvänt ibland, men inte till frön jag ä4r extra rädd om.
Däremot har jag steriliserat jord på plåt i ugn, men det var för att säcken legat ute och blivit full med daggmask-ägg.... Inte kul att så fröer, och sen märka att jorden fullkomligt smular bort pga 20 daggmask-bebisar i varje kruka....
Använder också helst ny jord, så länge jag har någon att tillgå.
Annlo
samlar gammal jord och använder som kompostströ... rolleyes.gif

Annlouice
Sulawesii
Jag skulle aldrig komma på tanken att återanvända den. Om det skulle vara nån skit i den, så känns det ju så himlans onödigt.
Betty
Gammal jord slänger jag på komposten. Jag vill ge mina sådder så bra start som möjligt.
fruberglund
Ja...suck...ni har övertygat mig igen smile.gif

Ni är då bra på att vända till allt och övertala mig att göra det rätta hela tiden. Snåljag får maka sig åt sidan smile.gif
Sulawesii
Kanske tom så att "snåldu" tjänar på det! I formen av friska och starka växter. smile.gif
mulle
Usch, så jag saknar mina frösådder när jag läser era inlägg... Jag har ju inga i år eftersom jag ska vara så mycket bortrest men jag försäkrar er om att det svider varje gång en ny katalog kommer på posten och då jag läser alla förtjusta gro-utrop här...
Jag har alltid återanvänt min såjord men på ett lite speciellt sätt.
Jag brukar lägga jorden i en pallkrage och i den sätter jag på sommaren frösådder som inte grott innan mitt tålamod tagit slut, frön som jag inte har fått i jorden i tid och frön som jag har hittat utomhus och undrar vad det är... Så får det gå som det går.
Dessutom funkar platsen bra för tillfälliga planteringar, t.ex. då jag tagit upp en planta som står fel och ännu inte vet var den sedan ska bo.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon