Full version: Hör ni talgoxen?
amaira
Talgoxarna har ju börjat sjunga. Har ni tänkt på en sak?
De har förändrat sin melodi!!!

Det har tagit ett antal år, men numera sjunger talgoxarna "tvåstavigt", inte "trestavigt" som tidigare.

Det lär visst gälla i hela landet, och man vet inte varför den har gjort så!

Har den trestaviga låten i gott minne inom mig, men har inte hört den på flera år nu!!!

Lustigt...
renate
Ja,talgoxen sjunga här med,men jag har inte tänkt på det där med två eller trestrofigt.Jag ska ut och lyssna lite extra.
kristerh
När jag var nere i spanien utanför malaga och hälsade på mina föräldrar
förra julen hörde jag några talgoxar sjunga sin fina vårtrudelutt, är det någon som vet om talgoxarna oxså flyttar söderut på vintern, jag har hört dem sjunga flera gånger när jag varit därnere så det kan inte vara en engångsgrej. wink.gif unsure.gif eller finns det "spanska" talgoxar?
krister
Mikaela
Jag har "ungerska talgoxar" rolleyes.gif

Mikaela
gammelnalle
jag lyssnar och lyssnar men jag hör inget....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


pröva här kanske
smile.gif smile.gif

visst blir man glad
Airamya
Åh jösses... nu letar min katt febrilt efter fågeln hon hörde nånstans kring datorn.... Hon kommer att vända upp o ner på hela rummet.... ohmy.gif
amaira
CITAT (kristerh @ 04-03-2005, 12:07)
När jag var nere i spanien utanför malaga och hälsade på mina föräldrar
förra julen hörde jag några talgoxar sjunga sin fina vårtrudelutt, är det någon som vet om talgoxarna oxså flyttar söderut på vintern, jag har hört dem sjunga flera gånger när jag varit därnere så det kan inte vara en engångsgrej. wink.gif unsure.gif eller finns det "spanska" talgoxar?
krister

Nej talgoxar är utpräglade stannfåglar (även om det händer att de lämnar landet ibland).

Däremot finns talgoxar i hela Europa och även långt österut.

Har för mig att jag läst i Forskning och Framsteg att de däremot har "olika språk" i olika områden. Om de låter olika i våra öron, det vet jag inte, men en sibirisk och en svensk talgoxe förstår inte varandra biggrin.gif!

Hur det ligger till med den saken, vet jag inte mer än "såhär", dvs jag har ett minne av att ha hört det (och läst) någonstans.
Berith
CITAT (amaira @ 04-03-2005, 10:00)
Talgoxarna har ju börjat sjunga. Har ni tänkt på en sak?
De har förändrat sin melodi!!!

Det har tagit ett antal år, men numera sjunger talgoxarna "tvåstavigt", inte "trestavigt" som tidigare.

Det lär visst gälla i hela landet, och man vet inte varför den har gjort så!

Har den trestaviga låten i gott minne inom mig, men har inte hört den på flera år nu!!!

Lustigt...

Läste en TT-artikel i en tidning i går - varför kan man inte läsa deras artiklar på nätet?? - om varför talgoxen har bytt sång.

"Den främste kännaren av fågelsång i vårt land, Erik Rosenberg, säger i sin fågelbibel Sveriges fåglar att talgoxens filande 'växlar individuellt oändligt' och föreslår det trestaviga 'sissidá sissidá sissidá' och det tvåstaviga 'sittú sittú sittú' som de vanligaste. --- Numera tycks det som om den tvåstaviga sången blivit vanligast.

I det stora bildverket Bröderna von Wrights fåglar finns en tankeväckande upgift om att talgoxen har förändrat sin sång på grund av bullerstörningar i sin livsmiljö. På 1800-talet, före larmande stadsmiljöer, bilar och industrier, var den trestaviga melodin vanligast. Fyra av fem talgoxar tycktes då föredra den trestaviga sången. I dag är situationen helt omvänd - bara var tionde talgoxe har kvar sin trestaviga sång. Övriga har kortat av melodin till bara två stavelser. På senare år har det också dykt upp talgoxar som filar på bara en enda ton som upprepas fem-sex gånger."
amaira
Det finns många varianter av "minskad mångfald"...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon