Full version: Måste jag börja om?
Maggy
Hej alla!

Ny här...

Jag frösådde i söndags sommarrudbeckia och blomstertobak, men mina sålådor hade inga hål i botten. Däremot har de huv. Kommer detta att misslyckas nu eller fungerar det ändå? När jag tänker efter använde jag dessa lådor förra året, till att ställa små torvpottor med jord och frö i. Vet inte riktigt vad jag tänkte på nu, men frågan är om fröna kommer antingen ruttna eller torka??

Tips emottages tacksamt!

Maggy
Ullet
MIna sålådor har heller inga hål i bottnarna men det går ändå! Kruxet är att du måste lufta det inte möglar nere i lådorna, när plantorna har några fler bladpar än de första hjärtbladen, då skolar du om i näringsrik plantjord o då ska krukorna ha hål i botten. Så lufta så det inte bildas mögel bara o lufta oftare när det kommit upp nåt ur jorden.
Maggy
Hej!

Tack för snabbt svar.

Vad bra, då behöver jag bara bevaka att det inte blir för blött. Det finns ventilationsluckor på huven och jag har öppnat dem.

Maggy
Fenja
Ta av huvarna ett par timmar varje dag och låt dem lufta ljust men i skugga.
Mvh
Fenja
Maggy
Hej!

OK, det var ett bra tips. Jag skall hålla koll på lådorna. Det viktiga var att jag inte behöver börja om.

Maggy
kerstin z5-6
Det där är himla svårt ... mögel kommer lätt och övervattning ska vi inte tala om .. jag har gjort hål efter sådd på en hel del , petigt men det går bra
är sålådan av plast kan man ta en upphettad sticknål eller liknande -
Annars tar jag bara niven o sticker underifrån .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon