Full version: 28 graders värme
Berit
Av misstag har mina nysatta fröer (Ipomea och sommaraster) vistats i 28 graders värme i ett dygn.

Är de förstörda nu?

mvh
Berit
kiki
Tro inte att det är nå'n fara så länge jorden inte har torkat upp totalt. Tror att vissa fröer gillar när det är lite varmare när de gror. Tror alltså. Inte vet.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är ingen risk att fröerna skadats vid +28 och Ipomoean vill ju ha en +20-25C i jorden när den gror så den har nog bara gynnats av värmen.
kerstin z5-6
De lär sprutta upp ur låddan nu ..
Berit
Nu har 2 av mina 24 sådda Ipomeafröer spruttat upp.

Men av sommaster inte en suck ännu, kanske de behöver längre tid på sig.
De har legat i jorden 4 dygn nu.
kerstin z5-6
Jag tror du lidar av samma åkomma som jag .. fast jag har fröer som tar minst tre veckor innan man kan förvänta sig grodd -så glor jag i krukan ändå .. varje dag .. håll ut ! laugh.gif
Susanna
Jag har samma åkomma! Börjar glo i krukorna redan en timme efter sådd! laugh.gif
AvalonC
Är det inte rätt att en älskad flickvän som har blommor som hobby och ska börja sätta en helt ny trädgård (flyttade just till hus) får ta sin pojkväns hobbybord med elektronikprylar för att få plats med alla 300 förkultiverade plantor...


*ler jättestort och hoppas på medhåll*
Airamya
CITAT (AvalonC @ 06-03-2005, 19:32)
Är det inte rätt att en älskad flickvän som har blommor som hobby och ska börja sätta en helt ny trädgård (flyttade just till hus) får ta sin pojkväns hobbybord med elektronikprylar för att få plats med alla 300 förkultiverade plantor...


*ler jättestort och hoppas på medhåll*

Håller absolut med. men detta är väl självklarheter? wink.gif
tongue.gif

Hej o välkommen förresten smile.gif
kerstin z5-6
Inte bara det -han bör även införskaffa, sätta upp,och installera lysrör över detsamma .. tror män tål elstötar bättre än kvinnor -de har högre andel vatten i kroppen laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
krukan
Självklart! Även (som i mitt fall) får hon ta sin pojkväns akvarium med tillhörande lysramp och dra upp fröer och sticklingar i, trots att pojkvännen egentligen gillar fiskar i akvariet bättre. Ack, detta är översvallande bevis på att man är älskad, trots all blomster-galenskap wub.gif
AvalonC
Så skönt att få medhåll om en så korrekt fråga, även om det bara finns ett giltligt svar.

Tyvärr så håller min pojkvän inte med mig. Men han bygger plats till mig och är den som sätter upp lampanimaturerna, så han hjälper till lite...

får fortsätta jobba på honom...

Något tips???? Han gillar wiskey, kanske en muta???? *ler*
kerstin z5-6
Alla mutor är bra , men att se hur lycklig du blir hjälper det med .
Sulawesii
Äh vaddå muta..... det är ju en rättighet som han helt enkelt får acceptera blink.gif smile.gif .
Berit
Ni är lyckliga ni som har händiga karlar.

Min han bygger bara vägar, kan icke annat. Tummen mitt i handen.

Jag köpte lysrör i torsdags, har inte fått upp dem än.
Berit
Avalon C, ge honom inte för mycket wiskey, då blir allt snett och vint.
jendah
CITAT (AvalonC @ 06-03-2005, 19:32)
Är det inte rätt att en älskad flickvän som har blommor som hobby och ska börja sätta en helt ny trädgård (flyttade just till hus) får ta sin pojkväns hobbybord med elektronikprylar för att få plats med alla 300 förkultiverade plantor...


*ler jättestort och hoppas på medhåll*

Absolut! tongue.gif

Fast min man håller inte med... sad.gif
Jag fick leta upp en annan plats... så det blev sådd iaf smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon