ElliC
Jag har fått i uppgift att odla upp småplantor till mina barns dagis som vi ska sälja för att samla ihop till en resa. Problemat är att jag har bara en månad på mig.

Är det någon som vet vad man kan få bra plantor av på en månad?
Åsa, mälardalen zon 2
Jaa du det var väldigt kort om tid även om man tar snabbgroende växter så brukar det nog inte bli så enormt stora plantor på den tiden men går det bra även om plantorna är lite mindre kommer här några som kanske passar:

basilika (finns en massa olika sorter) så direkt i krukor ca 5-7fröer i en kruka som är ca 5cm i diameter så har du fått en liten tuva i krukan tills det är dags att sälja (OBS!Basilika är oerhört köldkänsliga så packa in dem väl när du fraktar dem)



Blomman för dagen borde också fungera så ca 3 frön per kruka (ca 7cm i diameter)


Små tomatplantor (ca 10-20cm höga) borde du också lyckas få fram på den tiden. Så 1-2 fröer per kruka (ca 5cm i diameter), ta bort en planta ifall båda fröerna gror.


Kanske du även har några krukväxter hemma som man skulle kunna lyckas rota sticklingar av på en månad.
ElliC
Basilika och tomater har jag satt. Blomman för dagen har jag själv aldrig prövat, Kanske är värt ett försök.

Tack för förslagen!
pisanggoreng
Små chili- och paprikaplantor borde det också finnas tid till... smile.gif
TeliaNet
vattenmelon, gror på 4 dagar vid ca 27*c.
trevlig fin växt som är lättskött och blir ganska stor, växer inte jätte snabbt.
jag valde weibulls och fick ca 30 plantor för några få kronor, väl värd sitt pris.
vänta inte förlänge med att skola om, de kan då få svårt att klara livhanken.
på en månad blir de ca 5-9 cm.
Åsa, mälardalen zon 2
Kom även på att sötpotatis brukar grönska snabbt. Plantera halva "potatisen" under jord och låt den andra halvan sticka upp, vattna och sätt en plastpåse över så kommer det ganska snart fullt med gröna skott i toppen på potatisen. På sommaren får den små "blomman för dagen" blommor (sötpotatis och blomman för dagen hör till samma släkt).
solkatten
CITAT
uppgift att odla upp småplantor


Går det bra med sticklingar?
Paradisträd, aloe vera, -på-tråd (hjärtan,plättar, pengar o.dyl)
Om du tar en lång ranka av växt-på-tråd och petar ner den ena änden i en kruka och sen binder ihop 3 trägrillspett som en tipi i krukan och hänger upp rankan i så har du en färdig krukväxt på nolltid. Gör du det nu så hinner den till och med rota sig laugh.gif .
Sen kan man ju dekorera med sand och snäckor i krukan, al-folie istället för ytterkruka osv. så borde det betinga ett högre pris för lite kostnad.
Gåsis
Kanske kan du här "ragga" lite överblivna perennfröer och sälja i färdig planteringssats - lite jord, lite kruka och en såanvisning? Det är inte så mycket som kommer fort på en månad och som är färdigt för utplantering när värmen kommer, inte tidigare. Annars kanske något prydnadsgräs? Det blir väl inte så stora tuvor men ändå. Stockrosor, om man vill ha blomning samma sommar och vet att dom tar mycket plats innan utplantering.

/Åsa
ElliC
Tusen tack för alla bra förslag.
Ett tag trodde jag att det var kört men ni har givit mig hopp igen!

Fyra dagar efter plantering så börjar nu basilikan sticka upp sina små huvuden.
Caprice
Jag sådde precis Malva...
Tog 2 dagar så började den titta upp...


Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon