Full version: Citron
Christoffer
Vad är det man bör tänka på när man ska plantera citronfrön?
Är de ljusgroende och hur sköter man sedan om dem när de kommer upp?
TeliaNet
de är inte kräsna utan vattna normalt och fröet ska vara ca 1cm under jorden.
Dzad
Med andra ord är de inte ljusgroende. Jag har haft tjockt svart soppåseplast ovanpå en kruka med citronkärnor i. En kärna skapade både rot och lite av själva stammen... stammen var dock vit då jag tog bort plasten. Efter lite tid under ljuslampa så blev den grön.

Så visst, fastän den inte får något ljus så gror den.
Christoffer
Brukar det ta lång tid för de att gro?
TeliaNet
både ja och nej.
vissa är snabba och vissa är långsamma.
Dzad
Vissa får dem att gro efter en och en halv vecka eller så.
Mitt medeltal ligger nog på närmare 3 veckor skulle jag gissa. Aldrig har något grott inom en vecka för mig.
lisselbo
Så här ser min citron ut ca 1 månad efter plantering av kärna. Den är ca 8 cm.



TeliaNet
hoppas bara du får den att överleva vintrarna framöver.
den blommar inte på många år, prova med lime, kumquat, grape eller clementin/mandarin som blommar snabbare.
lisselbo
Är det bäst att ha citronen svalt på vintern? Har ett rum som jag kan ha ca 15 grader i, har övriga småplantor står där. Ska nog testa grape, vete sjutton om jag orkar leta efter fröer i dom andra frukterna du nämde, TeliaNet.
TeliaNet
CITAT (lisselbo @ 02-03-2005, 21:42)
Är det bäst att ha citronen svalt på vintern? Har ett rum som jag kan ha ca 15 grader i, har övriga småplantor står där. Ska nog testa grape, vete sjutton om jag orkar leta efter fröer i dom andra frukterna du nämde, TeliaNet.

15*c är något varmt, gärna ner mot 10-12*c.
de kräver även då mycket ljus.
Fredi
Telia - klarar citrusplantorna lite lägre? Alltså ner mot 4-5 grader?
TeliaNet
citron kan klara, men det är något kallt för den.
höj till 7*c och den mår genast bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon