Rossi
Är det någon som har erfarenhet av trådläs nätverksanslutning när man har ADSL? I så fall - är erfarenheterna bra eller dåliga? Ni kan väl skriva och berätta!
TeliaNet
klart det finns som wlan routerswitch.
alla i din närhet med trådlöst nic kan avlyssna och surfa fritt på ditt abonnemang.
Rossi
Vad menar du med "i din närhet"? Vi fick frågan i affären också men vi bor på landet och har inga andra hus direkt inpå oss. Hur gör man för att avlyssna andra? Det borde ju vi också kunna göra om nu andra kan avlyssna vårt.

Vi fick ADSL för några veckor sedan och har trådlös nätverksanslutning eftersom vårt förstajack är på helt fel ställe så att säga. Det funkade jättebra till en början men efter ett tag gick det inte alls att komma ut på nätet. Då fick vi byta ADSL-modemet och sen fungerade det bra igen.

Nu är det så himla trögt och rätt vad det är så är den trådlösa nätverksanslutningen nere på halva sin hastighet. Fast även om den är på full hastighet så är det trögt nu vilket det inte var från början. Så kanske är det modemet och inte det trådlösa som fortfarande spökar.

Jag vill gärna veta era andras erfarenheter.
Agger
Vi har i och för sej inte trådlöst ADSL, men ett vanligt. Det brukar sega som bara den ibland. Det brukar gå till sig om man bryter strömmen på modemet en stund, det är som att det uppdaterar sig då.

Men kolla så ni har lösenorden tillhands om det ska skrivas in igen...
Rossi
Nåja, det var ju skönt att höra om du nu missförstår mig rätt! Då är det kanske inte något fel på vårt.

Hursomhelst så är det bättre än det gamla telefonmodemet .... (Och billigare!!!!)
TeliaNet
kommunikationen sker på 2,4 GHz(2400 MHz) och har stora problem att gå genom väggar, tak, golv osv. FM radio ligger på 88-108 MHz och kan där igenom gå lägre sträcka och igenom vägger mm. en TV-sändare brukar vara på 1000W och en wlan nod på mindre än 1w.
man kan lösenords skydda men det är avancerat.
självklart kan du avlyssna andras wlan.

du kan pinga modemet för att kolla hur snabb kommunikationen mellan modem och dator är. är det under wlan utmärkta hastighet är det för långt i från och den tappar paket på vägen.

kolla på vad ni har för mask och IP.

gå in på google.se och sök på adsl ken så finns där en sida som ken eriksson gjort. på den finns alt du behöver veta.
Agger
CITAT (Rossi @ 22-02-2005, 17:56)
Nåja, det var ju skönt att höra om du nu missförstår mig rätt! Då är det kanske inte något fel på vårt.

Hursomhelst så är det bättre än det gamla telefonmodemet .... (Och billigare!!!!)

Jag menar att vi har ADSL, men inte trådlöst.

Ett modem har väl du med??

ops! Du kanske pratade med telianet... rolleyes.gif
TeliaNet
låt mig gissa, det är ett zyxel prestige 660 M?
det modemet har visat sig krångla mycket.
det är gjort för adsl2+ efter en uppdatering.
Rossi
CITAT (Agger @ 22-02-2005, 17:57)
CITAT (Rossi @ 22-02-2005, 17:56)
Nåja, det var ju skönt att höra om du nu missförstår mig rätt! Då är det kanske inte något fel på vårt.

Hursomhelst så är det bättre än det gamla telefonmodemet .... (Och billigare!!!!)

Jag menar att vi har ADSL, men inte trådlöst.

Ett modem har väl du med??

Jadå, ADSL-modem måste man ju ha och det har vi också. Problemet är att det ska anslutas till det s.k. förstajacket. Vårt förstajack sitter på ett mycket olämpligt ställe där vi definitivt inte vill eller för den delen kan ha datorn. Men modemet sitter där + boxen för den trådlösa historien och så sänds signaler eller vad det är till datorn istället för att vi skulle dra en telekabel till datorn.

Så det ska fungera precis på samma sätt som hos dig. Skillnaden är bara att du har en kabel mellan modem och dator (om jag har förstått det rätt) och vi har trådlöst.
Agger
CITAT (Rossi @ 22-02-2005, 18:01)
CITAT (Agger @ 22-02-2005, 17:57)
CITAT (Rossi @ 22-02-2005, 17:56)
Nåja, det var ju skönt att höra om du nu missförstår mig rätt! Då är det kanske inte något fel på vårt.

Hursomhelst så är det bättre än det gamla telefonmodemet .... (Och billigare!!!!)

Jag menar att vi har ADSL, men inte trådlöst.

Ett modem har väl du med??

Jadå, ADSL-modem måste man ju ha och det har vi också. Problemet är att det ska anslutas till det s.k. förstajacket. Vårt förstajack sitter på ett mycket olämpligt ställe där vi definitivt inte vill eller för den delen kan ha datorn. Men modemet sitter där + boxen för den trådlösa historien och så sänds signaler eller vad det är till datorn istället för att vi skulle dra en telekabel till datorn.

Så det ska fungera precis på samma sätt som hos dig. Skillnaden är bara att du har en kabel mellan modem och dator (om jag har förstått det rätt) och vi har trådlöst.

Okej.
Vi fick vårat förstajack flyttat från farstun till kontoret i somras. så dom går ju att flytta på.
Rossi
CITAT (TeliaNet @ 22-02-2005, 17:57)
kommunikationen sker på 2,4 GHz(2400 MHz) och har stora problem att gå genom väggar, tak, golv osv. FM radio ligger på 88-108 MHz och kan där igenom gå lägre sträcka och igenom vägger mm. en TV-sändare brukar vara på 1000W och en wlan nod på mindre än 1w.
man kan lösenords skydda men det är avancerat.
självklart kan du avlyssna andras wlan.

du kan pinga modemet för att kolla hur snabb kommunikationen mellan modem och dator är. är det under wlan utmärkta hastighet är det för långt i från och den tappar paket på vägen.

kolla på vad ni har för mask och IP.

gå in på google.se och sök på adsl ken så finns där en sida som ken eriksson gjort. på den finns alt du behöver veta.

Vi har 8 mbit på ADSL-anslutning och den trådlösa nätverksanslutningen är på 11 mbit. För det mesta står det 11 mbit när jag kollar men ibland är det nere på 5,5 och det är då som det är trögt. MEN det kan vara trögt även om det står på 11 mbit och det står att signalstyrkan är Utmärkt.

Sen beror det väl på vilken hastighet sidan har som man surfar på också, eller?

Jag kanske inte använder rätt uttryck - är ingen tekniker *fniss* - men du förstår kanske vad jag menar?
Rossi
CITAT (TeliaNet @ 22-02-2005, 17:59)
låt mig gissa, det är ett zyxel prestige 660 M?
det modemet har visat sig krångla mycket.
det är gjort för adsl2+ efter en uppdatering.

Hm, ja ett sånt är det! Vi fick problem med det och fick ett nytt efter att mjukvaran hade omprogrammerats.

Vad tycker du att vi ska göra om det fortsätter att strula då? Du verkar ju kunna detta.
Rossi
CITAT (Agger @ 22-02-2005, 18:03)
Vi fick vårat förstajack flyttat från farstun till kontoret i somras. så dom går ju att flytta på.

Ja, den möjligheten finns ju också men nu har vi redan lagt pengar på den trådlösa historien och vad jag kan se av vad Claes har svarat här så kan det ju vara själva ADSL-modemet som krånglar och inte den trådlösa nätverksanslutningen. Det har jag misstänkt hela tiden.
TeliaNet
nja inte bara modemet.
efter som telia bryggar så får du den ip som dslam ger ut.
har du skrivare?
vad har du för ip?
Rossi
CITAT (TeliaNet @ 22-02-2005, 19:12)
nja inte bara modemet.
efter som telia bryggar så får du den ip som dslam ger ut.
har du skrivare?
vad har du för ip?

Skrivare? Javisst har vi det. IP-numret kan jag inte i huvudet och maken är inte hemma och kan bistå med hjälp. Men hade jag verkligen kunnat lämna ut det till dig så här på nätet? Ska inte det vara lite hemligt?

Nu är jag ju amatör på det här området men vad har skrivaren och IP-numret för betydelse? Det där du skrev om brygga och dslam - ja, det är säkert vanliga termer för dig men jag beklagar men det är rappakalja för mig .....
Virgo
om du har fast ip-nummer så uppge det inte här och absolut inte till telianet eller andra s.k. "data experter" på nätet.

Fixa en ordentlig brandvägg först annars kan vem som helst som vet dit ip-nummer gå in i din dator och göra en massa skumma saker.
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 22-02-2005, 21:14)
om du har fast ip-nummer så uppge det inte här och absolut inte till telianet eller andra s.k. "data experter" på nätet.

Fixa en ordentlig brandvägg först annars kan vem som helst som vet dit ip-nummer gå in i din dator och göra en massa skumma saker.

Nämen det kan man väl inte... I så fall skulle massor av datorer vara "hemsökta" det finns forum som öppet visar IP numret vid varje inlägg.
Om du ska göra intrång i annans dator så måste du ha ett progr. för det.
TeliaNet
eftersom du har adsl från teliasonera så får du en ny varje gång du loggar in.
skrivaren är alltid utdelad i windows som standard.
då had jag kunnat kolla om jag kunde skriva ut ett dokument hos dig och på så vis kolla om den tappar paket m.m.

din dator är ganska skyddad även om du inte har nån brandvägg.
en brandvägg visar aldrig interna nummer utåt och du kan själv blockera portar.
OBS! stäng inte 25(epost) och 80(http)

en brygga är en koppling mellan 2 olika nät: modemet är en brygga mellan telenätet och ditt lokala nätverk.

DSLAM är den enhet som finns på di station dit ADSL är kopplat.

och virgo; jag utbildar mig till datortekniker och har MVG i datorkommunikation och PC-teknik, jag kunde innehållet i läroböckerna i huvudet innan jag tittat i dem.
jag vet vad jag gör och kan inte hacka mig in på andras datorer, inte många i världen klara det.
Virgo
CITAT
Om du ska göra intrång i annans dator så måste du ha ett progr. för det.
Behövs inget märkvärdigt alls och de som tillbringar dagarna med att snoka i andras datorer har prog så det räcker.

CITAT
jag kunde innehållet i läroböckerna i huvudet innan jag tittat i dem.

Det var som fan! ohmy.gif Det är inte många som kan det!

CITAT
jag vet vad jag gör och kan inte hacka mig in på andras datorer, inte många i världen klara det.


Det är massor som kan det, tyvärr.
TeliaNet
med hjälp av program, ja.
programmen behöver en sak på din dator för att kunna skicka tillbaka, tex, fil, virus, program eller cookie
netbus är ett sådant program.
det finns även så kallad VNC.
*Felix matte*
Låter som det ligger lite rivalitet (eller avund) mellan Virgo och TeliaNet.

Jag tycker det är kul att läsa Claes inlägg...inte många (inte alla iaf) ungdomar är så intresserade och duktiga som han och som också så frikostigt delar med sig av sina kunskaper.

Hur lätt är det inte att få en ungdom att känna sig "dålig" eller rentav okunnig om han om och om igen får höra att hans kunskaper eg. är skryt och att man skrattar åt hans uttalanden,
samtidigt som man svär åt ungdomar som hamnat snett och inget kan eller vill.
Hur många vuxna bemöter man likadant?
Att Claes kan mycket och vill lära sig ännu mer är väl glädjande...det tycker iaf jag som mamma till fyra. Mina barn har jag alltid uppmuntrat i lärandet.


Till sist...Som jag sa...man kan inte joxa i andras datorer bara för att man fått dennes IPnr det vet till o me jag biggrin.gif
Virgo
CITAT
Låter som det ligger lite rivalitet (eller avund) mellan Virgo och TeliaNet.
Där har du fel Agneta!

CITAT
Till sist...Som jag sa...man kan inte joxa i andras datorer bara för att man fått dennes IPnr det vet till o me jag

Och där tyvärr oxå! Alla kan inte det, men tillräckligt många.
TeliaNet
det är ju bara vissa områden jag kan och när folk frågar så ska man ju inte ute lämna det grundliga.

nä, nu ska jag gå och lösa ca 150 tal i matte B och öva inför provet i religion.
prova högspänningsreaktor och gå till trafiksolan i morgon.
TeliaNet
IP är bara motorvägen för hackarna.
Virgo
CITAT
nä, nu ska jag gå och lösa ca 150 tal i matte B och öva inför provet i religion.

Skit i religionen, den är inte viktig! lös talen i B matten istället , så du kan räkna ut PUR värdet på alla rör.laugh.gif
TeliaNet
jag räknar inte, det gör pur-filen.
det är ett omprov i religion så den får bara inte misslyckas.
wish me luck
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 22-02-2005, 22:17)
jag räknar inte, det gör pur-filen.
det är ett omprov i religion så den får bara inte misslyckas.
wish me luck

Lycka till! wub.gif lovar att hålla tummarna. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 22-02-2005, 22:09)
CITAT
Till sist...Som jag sa...man kan inte joxa i andras datorer bara för att man fått dennes IPnr det vet till o me jag

Och där tyvärr oxå! Alla kan inte det, men tillräckligt många.

Därom tvista di lärde laugh.gif
adamos
Tyvärr så är det tillräckligt många ute i "cybervärlden" som har kunskaper så att det räcker. Under en timme när man är uppkopplad mot internet så görs i snitt ett tiotal intrångsförsök och har man då inte ett bra fungerande och uppdaterat virusskydd och en brandvägg så är det stor risk att någon "hittar på något" med din dator.
När det gäller trådlöst nätverk så fungerar det utmärkt med adsl-anslutning och att någon skulle använda din uppkoppling förhindrar man med att aktivera de säkerhetslösningar som medföljer när du köper dina trådlösa produkter.
Heddas matte
Jag kan i alla fall meddela att våran D-Link router med trådlöst nätverk fungerar som skit ihop med telia adsl. Grunkan tappar tidsinställningarna hela tiden vilket gör att adsl loggar ur sisådären 17 gånger i kvarten när det är som sämst och bara nån gång i timmen när det är som bäst. Så jag är inte nöjd med D-link.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon