Full version: Sådd av Heuchera
AgnesC
Jag sådde Heuchera "Kjejsarens nya kläder" för 1,5 vecka sedan, inte ett liv! Står i ca 20 grader, ljust med plast över, täckte ej med jord. Tar det lång tid eller har jag gjort fel? Lika skralt resultat med Spetsössa som jag gjort likadant med. Ni som fått Heucheran att gro, hur har ni gjort?
Helen i Piteå Zon 5
Alunroten tar lite tid på sig innan den gror, det är bara att vänta ut sådden, det kommer igång snart. rolleyes.gif / Helen
AgnesC
Jag funderar på om det blir för blött, har bara lagt gladpack över utan lufthål direkt på jorden, det blir ju en massa kondens. Borde jag försöka få luftspalt?
kerstin z5-6
Skaka ner fukten på fröna .. så slipper du vattna , 2v är inget att vänta på alunrotens groning, men de kommer .. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (AgnesC @ 22-02-2005, 11:22)
Jag funderar på om det blir för blött, har bara lagt gladpack över utan lufthål direkt på jorden, det blir ju en massa kondens. Borde jag försöka få luftspalt?

Jag har alltid lufthål på min gladpack + att jag skakar och vänder på plasten varje dag, ibland ett par gånger/dag. /Helen
Så här ser det ut i en av mina krukor av Alunrot just nu, det är lika eländigt varje år, det blir mängder att ta reda på. tongue.gif
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p23225.jpg
AgnesC
Bäst att ta o lufta när jag kommer hem, men så länge det inte syns något mögel skall det väl inte vara kört hoppas jag? När sådde du dina? Mina är alltså sådda 11 februari.
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösådde mina den 4/2, det är 8 sorter och det har tagit mellan 9-16dar för de olika Alunrötterna att gro. Nej, det är ingen fara bara för att du inte har vänt din gladpack. / Helen
AgnesC
Tack för det lugnande svaret, får väl utrusta mig med lite mer tålamod bara!
kerstin z5-6
jag sådde årets alunrötter ung samtidigt som du o de rör inte heller på sig ännu , men snart gissar jag ..smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon