Sidor: 1, 2, 3
kerstin z5-6
Hos mej är det en liten bonsai"- ämnes -buske -
Caragana microphylla, samt några alpiner, tex Centaurium scillioides som segat sig upp nu :)Den är frö från Bernt:)
Tessa
va trevligt, än så länge är det paprika och jacarande, och något okänt (finns i album) som gror här
pisanggoreng
Här gror chili, papaya, indonesisk basilika, tomat & gurka (som nån på forumet lyckades övertala mig att så såhär tidigt), och idag har jag sått åtta fler sorters chili... biggrin.gif
Margith
Här gror chili och tomat och naturligtvis ett helt gäng vilda och tama pelargoner tongue.gif
TeliaNet
jordgubbar och vattenmelon var det här.
pisanggoreng
är det dags för vattenmelon? (och andra meloner?)
Maria Alunda/Uppland
Här gror änglatrumpet tre olika sorter, lupin två sorter(försökskaniner), taklökar(massor).

Än så länge allt barar bra med de små...(maskarna ser jag inga, man lär sig av misstagen rolleyes.gif )

Snart ska flera små frön ner i jord.... spännande.

Har även en massa står ute i garaget aklejor, jättedaggkåpa, några sorters gräs. Inget har hänt där ute men hoppas att de kanske sätter igång när de fått komma in(eller jag kanske har tagit död på dem sad.gif )

Mvh Maria /Alunda
lisselbo
tomat, paprika, chili, jalapeno, smultron rügen (har precis tittat upp), basilika lemon, ruccola, palettblad.
~Marie~
Lady Hamilton
Gul lupin, smultron, fröpelargoner. jordnöt o frösådda palettblad
evelina
Klematis, tomat, chili, nattljus, stäppsalvia, husarknapp, svartöga, tobaksplantor och mer ska det bli smile.gif
jessica zon6
här är det lite allt möjligt;palettblad,petunia,pensé ,dahlia, tomat,townsendia,alunrot,lyrsalvia ,lewisia,stormhatt,m.m. smile.gif
jendah
Ännu så länge bara tomaterna - men förhoppningsvis är det snart mer smile.gif
Betty
Och jag har inte börjat så ännu... huh.gif
tullmejs
Liksom förra året; allting gror igen ;-/
Lena i Torslanda
Några Primulor, Campanula, Amurnejlika, Kapfackla samt ETT Greraniumfrö sleep.gif
Mari i Eslöv
Här gror julrosor, blåsippor, clematis och ROSOR biggrin.gif
Visst är det underbart!

Hälsningar Mari
Anna Maria
Hörninini. ni som sått tomat - när åker de ut då? Har ni uppvärmda växthus med bubbelplast eller?
Finns det NÅN som har kallväxthus som sått redan?

Maria i Västerås, tomatsåsugen men...
Eva i Skåne
Här gror tre sorters petunior, lejongap, trädgårdsnejlika och portlak.

Bara törnrosas kjortel väntar jag ännu på ska titta upp.


Sen har jag inte sått fler sorter ännu.
Har väl ca 20 sorter till som jag tänkt så, men väntar några veckor med.
Fönstren är ju redan fulla. sleep.gif
Innan nästa omgång ska det iväg ett lass pelargonsticklingar och "vanliga" krukväxter till förvaring i fönstren på jobb laugh.gif . Tur man har reservplats att ta till.
TeliaNet
CITAT (pisanggoreng @ 14-02-2005, 19:28)
är det dags för vattenmelon? (och andra meloner?)

man kan ju så när man vill och jag tyckte att jag ville ha skörd något tidigare.
lisselbo
CITAT (Anna Maria @ 14-02-2005, 21:12)
Hörninini. ni som sått tomat - när åker de ut då? Har ni uppvärmda växthus med bubbelplast eller?
Finns det NÅN som har kallväxthus som sått redan?

Maria i Västerås, tomatsåsugen men...

Har kallväxthus. Vet inte riktigt när jag skickar ut tomaterna, men i början tänkte jag använda mig av fiberduk. Vill iallafall att det ska vara 10-15 grader i växthuset.
~Marie~
Eva St
CITAT (pisanggoreng @ 14-02-2005, 19:00)
Här gror chili, papaya, indonesisk basilika, tomat & gurka (som nån på forumet lyckades övertala mig att så såhär tidigt), och idag har jag sått åtta fler sorters chili... biggrin.gif

Men inte gror väl din Ricin eller????????????
pisanggoreng
CITAT (Eva St @ 15-02-2005, 01:48)

Men inte gror väl din Ricin eller????????????

Inte än... Men den är i jorden sen en dryg vecka tillbaka. Vi får se hur det går! smile.gif

(Borde man ha filat eller blötlagt den?)

Eh, förresten, gul änglatrumpet gror också här. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Här hos mig så gror: ett frö av Julros, olika exotiska växter, Geranium, Zigadenus elegans (grönlilja), olika sorters Penstemoner, olika sorter av Heuchera (alunrot), Lathyrus vernus (vårärt), 3 olika sorters Mertensior, Saxifraga variegata (varigerad porslinsbräcka), Salvia argentea (silversalvia), olika sorter av Primula, olika sorters Gräser m.m. Jag sår någon sort nästan varje dag och i slutet av mars börjar jag med sådden av 1-åriga sommarplantor. / Helen
torvan
Här har bara sommarfloxen och violkungsljusen kommit upp. Igår planterade jag massor av marktäckare som ska få stå ute och gro. Har lärt mig från förra året att ta det lite lugnare så jag får plats med allt. Grannarna vill nog inte att jag ockuperar vår tvättstuga med plantor igen tongue.gif I år räknar jag med att kunna få ut en hel del till vårt växthus som ska upp i mars-april om snön är borta då... torvan rolleyes.gif

Jo, utomhus har jag massor på gång men det ligger gömt i snön idag. Det är bla julrosor, akleja, stjärnflocka och myskmadra. rolleyes.gif
kerstin z5-6
julrosor, blåsippor, clematis och ROSOR
Jisses smile.gif :)NÄR sådde du ?Marie smile.gif
niklaswik
Faucaria Tigrina har jag på gång, det har kommit upp 10 st än så länge, men det kanske kommer nån mer. Tror jag sådde 12 eller 15 frön så 10 är jag väldigt nöjd med. smile.gif

Igår och i söndags sådde jag "NICOTIANA sanderae. ‘Lime Green'. Blomstertobak.", "DELPHINIUM cultorum Belladonna. ‘Bellamosum'. Praktriddarsporre." och "PARDANCANDA norrisii. Karamellilja.".

När/om dom visar sig återstår att se...
Boxer
Eukalyptus, zuluaster, skuggbräcka, äppelsolbrud, violkungsljus och blå bolltistel. smile.gif
Ewa smålänska höglandet
/Ewa zon 4-5
Eva St
CITAT (pisanggoreng @ 15-02-2005, 07:51)
CITAT (Eva St @ 15-02-2005, 01:48)

Men inte gror väl din Ricin eller????????????

Inte än... Men den är i jorden sen en dryg vecka tillbaka. Vi får se hur det går! smile.gif

(Borde man ha filat eller blötlagt den?)

Eh, förresten, gul änglatrumpet gror också här. smile.gif

Jag har aldrig varken filat eller blötlagt ibland har det lyckats och ibland inte
Bleu Magenta
Ett gäng Riddarsporrefrön som jag plockat från en egen planta. Jag hade stoppat dem i kylen, i en liten påse. Fem frön har grott och är nu flyttade till en kruka. wub.gif wub.gif wub.gif
Jag har också sått surfinier från egna frön sleep.gif sleep.gif
Ja jag vet att det inte ska gå då de inte är fröäkta. rolleyes.gif
Men lite roligt ska man också ha, det är ju så roligt att så och det blit vad det blir biggrin.gif biggrin.gif
Agneta
Sulawesii
Det ända som kommit upp av det som ska ut är två slags chili. Första året jag driver upp chili själv, så det är jättespännande!

Tack för att ni pratade om Ricin, för den påsen hade jag helt glömt bort!

Vet inte var jag ska göra av allt när det grott. Jag har ju så fullt av krukväxter överallt...... får väl be min andra hälft att fixa en (???) ny ljusrörshylla.
Oj, oj, oj. Vilka problem man kan ha.... smile.gif
Ti bee
Här gror yttepytte klockmalvor, rosor, platycodon (ballongblomma?) double blue, rudbeckia golden brown, nattljus white wedding, agastache apache sunset (isop), 1 liten rökblomster, elfenbensklocka, sibirisk hjärtstilla. Mycket gror ännu ej.

Fokuserar på perenner i år. Hinner inte med ettåringarna. Ska flytta också (för den som läst tidigare inslag: Jo, den lilla charmiga tomten blir vår! Uj, vad med klätterväxtmöjligheter!!). Kommer att behöva hjälp med rosidentifiering, där finns ett litet rosbestånd. Inga perenner dock....än.
smile.gif

För övrigt: sibirisk hjärtstilla saluförs ibland som perenn, men verkar högst vara bienn enligt min erfarenhet.
Ciczi
Änså länge gror bara paprikorna och vissa hibiskussticklingar. Men jag ska så en massa annat kul lite längre fram. Är lite tidigt än för tagetes och sommaraster tycker jag... Det får gå enmånad till ialla fall.

Ciczi
estet
Här har praktportlak, kattfot och borsttåtel grott, alla som behöver lång tid på sig...Tog bara 6 dar från sådd.
Önskar bara chilin & törnrosas kjörtel förstod det också att de behöver titta fram snart smile.gif
kerstin z5-6
Platycodon -praktklocka, så skiljer man den från den ettåriga ballongblomman
-asno-
Å här gror det wub.gif
Färgväppling, rosenrot, nåt gräs, stockros, platycodon, sanguisorba mm. Och allt är väl som vanligt sått för tidigt laugh.gif
Men min sådd av salvia "purple knockout" sad.gif Inte blir det svårt att välja den med finaste bladfärgen inte, för det har kommit bara en endaste blink.gif Och Aklejan "woddside gold" har inte tittat upp det minsta. Kanske får jag starta en tråd för mindre lyckade sådder vad det lider tongue.gif

/Åsa
Anna Maria
Här gror:
Chili, rosmarin, fläckflockel, äkta tobaksblomma, citrongräs, akleja "rockii", kaktus, violkungsljus. Jag väntar otåligt på fler jätteverbena än de tre som kommit upp (jäkla stratifiering, skulle kanske ställt ut dem i växthuset i stället i väntan på vårvärmen?)
Och så ska jag så tomat, Brandywine, ikväll. Den tar sån tid på sig så det kanske blir bra att så tidigt! Blev inspirerad av er här som redan sått tomater.
Fast jag hoppas verkligen det blir en bättre vår än den förra, då tomaterna blev blåfrusna när de stod ute i växthuset över dagen. Trots fiberduk.

Maria i Västerås
Eva St
Åh vad mycket ni har på gång. Jag har hållt igen än så länge eftersom vi ska till Sälen vecka 9 och var rädd för att de skulle ledsna om de kommit upp när jag inte är hemma och sköter de små liven. Några sticklingar har det dock blivit och några Ricinfröer som inte visat sig ännu. Men vänta bara till vecka 10 då kör jag igång med turbofart
MariaS
Här gror det minsann i hela källaren just nu. det är: ricin, Canna indica, paprika, kaktusar, kumquat, gurka, Eucalyptus (grå och citron), ätlig tagetes, Taxus piccata, och några olika sorters exotiska fruktkärnor tagna ur frukter. Snart dags att så pärlhirsen och Echinacea purpurea.

MariaS
TeliaNet
CITAT (MariaS @ 16-02-2005, 18:38)
Här gror det minsann i hela källaren just nu. det är: ricin, Canna indica, paprika, kaktusar, kumquat, gurka, Eucalyptus (grå och citron), ätlig tagetes, Taxus piccata, och några olika sorters exotiska fruktkärnor tagna ur frukter. Snart dags att så pärlhirsen och Echinacea purpurea.

MariaS

lägg in lite bilder, jag är nyfiken smile.gif
MariaS
Får väl leta reda på kameran och fota. Återkommer.

MariaS
MariaS
.
kerstin z5-6
Du kanske ska låta aklejan gå ut i retur en gång till ? Hur länge har den haft på sig nu inne,? -tre dar ? LOl .. nää tar tillbaks laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
-asno-
Johoja, tycker du inte att dyrt inköpta frön ska gro på tre dar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Men vad ska jag göra med min "urskiljningslösa" salvia då?
Jag som tycker jag är så himla tålmodig.... wacko.gif Belen kalla vi det här.
Åsså ser ja ju hur ja stava, må göra nå åt de....

/Åsa
kerstin z5-6
Tja ,Åsa , du har testat i värme .. ,just den där Salvian kan visst ta tid på sej -har läst på lite såråd -hav tålamod -testa undervärme kanske .. men den var visst ljusgroende ..kan bli knepigare då

har aklejan stampat i 2-3 v ta en ny kylsväng

Snygg källarodling Maria S!
-asno-
Men jag har den under och över ljuskälla. Alltså varmt underifrån och ljust överifrån. Den vill bara inte mad.gif Men en är väl inte så illa?

/Åsa
fiffigafrun
Äntligen tycker jag mig kunna ana nåt ljusgrönt på g i höstanemon-sådden!

Hässleklocka som jag trodde skulle vara superenkel är däremot tvärtjurig. Brukar den vara det?
Helen i Piteå Zon 5
Sådden av Hässleklockan ställer jag ut och då gror det bra till våren. /Helen
fiffigafrun
Ok, tack Helen då har jag bara missat att den ska stratifieras alltså! Det var ju t o m dig jag fick fröerna av så du borde väl veta... tongue.gif
Unni
Helen, är Hässleklockan vit?

Var köpte du fröerna och gror den lätt?

Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon