neena
Förra året klippte jag av några sticklingar från en Magnolia på sensommaren och satte dem i vatten för att rota sig , men det blev aldrig några rötter och de ruttnade så småningom :/

Nu undrar jag om det kanske är bättre att ta sticklingarna på våren istället och om man ska sätta dem i jord direkt istället för i vatten?

Någon som har erfarenhet av att föröka Magnolia med sticklingar? Tar tacksamt emot tips!

/Nina
kerstin z5-6
Tyvärr inget svar utan samma fråga -ska vara knepiga att rota -under värme o ånga .. vem har det .. ?
BLÅKORN
Har hört att man kan göra luftsticklingar på busken/trädets grenar.
Dela en kvist till hälften, pula in lite vitmossa.
Täta med plast.

Någon som testat?
Christer i Falköping
Det finns skäl till att de är så dyra biggrin.gif Ingen lätt sak alls. Antingen då att man skdar en gren och lägger vitmossa runt och plastar in det hela. Kan lyckas, men större sannolikhet är att man bara förstör grenen. Dessutom kan man pröva vanlig avläggare. Ner med en gren under jord, skada barken där, säkra grenen mot marken och hoppas. Har man tur kan grenen ha rotat sig efter ett par år.
Christer.
Ludvig Johansson
Magnolior är trixiga att rota. De sticklingar jag tog av stellata i augusti förra sommaren hade synbara rötter i februari. Sedan lyckades jag torka ihjäl dem. Eftersom det tar så lång tid är god hygien och svampmedel ett måste. Rotningsmedel skadar inte. Jag håller just nu på att testa sticklingsförökning i dimkammare. Ska bli intressant att se hur det går. Jag har sett uppgifter att det ska ta 8-12 veckor att rota Magnolior i proffesionella sammanhang (dimkammare, undervärme, konstant temperatur osv) vilket därmed gör det till en utmaning för amatören. Lövfällande magnolior tar man sticklingar från i juni/juli (halvmogna). Avläggare är nog det bästa eftersom det ändå tar så lång tid med sticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon