Jan af Lisö
Jag har en Tehusmagnolia (magnolia sieboldii) som det växer många skott från rotpartiet som jag tycker misspryder magnolian. Därför funderar jag på att ta bort dessa men undrar om man skulle kunna ställa dessa i vatten, få dem att slå ut rot och sedan plantera dessa i jord. Går det ? Om det går, när är bäst årstid ?
kerstin z5-6
Jag har inte prövat men av de som Kan mkt om Magnolia förstår jag att den är oerhört svår att sticklingföröka ..Lyckas du vill jag gärna veta -jag har en ovanlig sort som jag skulle vilja föröka
Big Gardener
Är magnolian ympad? Om den är ympad kommer troligtvis rotskotten från Magnolia kobus. Dessa rotskott kan gå att få till en egen planta, men just magnolia kan vara lite kinkit. Om du funderar på tidpunkt är just nu en väldigt bra tidpunkt. Försök att skära av dem utan att skada huvudroten men få med lite finrötter. Planteras direkt, men måste skyddas från frost och uttorkning.

Frösådd är vanligare förökningsmetod, men det kan ta ett tag innan magnolior sätter frön. Ska du ta vanliga sticklingar utan rötter är det mycket svårare, och bör göras på sommaren, omkring juli.
Thomas Wahlqvist
Hej Kerstin
Vad har du för Magnolia?
Jag har en liten samling på 7 ex.
Hur går det i Norr med magnolior?
Thomas Wahlqvist
Jag har en Sieboldi.
Har använt mig av grov ståltråd, snurrat som en telefonsladd runt grenarna och sedan sakta tvingat ner dom till marken.
Skall undersöka om det blivit några rötter till våren.
Annars så skär jag nya snitt och väntar ett år till.
kerstin z5-6
Utomhus har jag en M .accuminata X Norman Gould -den växer på , har aldrig frusit men är för ung för blom
Inne i växthuset en Magnolia denudata Dan Xin CV

Som har knopp nu -dock inte såhär stora ännu ...
Thomas Wahlqvist
Låter spännande, dessa måste jag läsa på om i kväll.
Mina favoriter just nu är Acuminata butterflies och en Acuminata rot med en ymp av Daybreak, köpte den av Ahnby i Gullmarsfjord, en ymp som han fått från Wim Rutten i Holland.
En annan är M soul. Picture och förstås min Tripetala eller vad den nu heter.
Men den som växer bäst är min Sieboldi (tredje sommaren) Oj vad den växer.
Har du någon erfarenhet om Acuminata och kalk, eller allmänt sämre jordmån?
Jag krattar barr på skogsvägar och matar Magnoliorna med, det skall dom gilla.
Var i Kalmar i dag och såg att magnoliorna har börjat vakna.
Alltzå är våren snart här.
Thomas Wahlqvist
Här har jag hittat en Orange fin Magnolia.
Undrar hur härdig den kan vara?
http://www.mairandthompson.com/magnolias.htm
kerstin z5-6
testa smile.gif jag har en frösådd kobus som börjar ha storlek för utplantering i vår -trevliga sorter du har -jag får sortera bort alltför mkt ...
Dan Xin verkar inte så vanlig -tror den var ett klipp smile.gif
jag har naturligt sur jord- så jag vet inget eg om kalkrikare jordar ..
Thomas Wahlqvist
Jag har inte den Oranga i länken, jag är bara nyfiken på den.
På ett annat ställe på webben var den gul, jag har skrivit och frågat Engelsmännen om färgen.
Ludvig Johansson
Magnolia tar man sticklingar på som halvförvedade på sommaren och placeras lämpligast i dimdyskammare. Rotning 6-8 veckor enligt Michael Dirr. Jag har fått rötter på en Stellata genom gamla vanliga sand-jord i kruka med auxin och plast ovanpå och 15C. Lyckades dock sumpa den sticklingens rötter när jag skulle sätta tillbaka den :-( Det tog ca 3 månader innan några rötterna var synliga.

Magnolia sticklingar ska skadas (eng wound). Städsegröna Magnolior tar man som förvedade på hösten har jag för mig.

Avläggare är nog säkrast.

Beställde grandiflora Edith Bogue i fredags. Jag är så lycklig!
Thomas Wahlqvist
Engelsmännen svarade i dag.
Den var primrose yellow , sa de.
Primula gul, alltzå inte orange som den såg ut på deras sida.
M. grandiflora Edith Bogue [B][U][U]
Vart skall du plantera den?
Berätta lite mer om ditt ny förvärv.......
Angående sticklingar , visst skall det gå att göra luftsticklingar oxå.
Dela ett skott till hälften, vitmossa i snittet och kanske lite rotningsmedel, plastpåse om och håll fuktig.
Är det någon som hört något om denna teknik?
Auxin, vad är det? Nytt för mig.
Sen undrar man ju om det finns någon i södra sverige som säljer rotade små sticklingar av sina Magnolior..........
Tänk om man visste...... biggrin.gif
LillaTiger
I somras var jag hos en magnolia fantast, Anders Blomqvist om någon känner igen namnet. Där fick jag veta att avläggare borde fungera ganska bra även om det tar lång tid. Han hade gjort ett försök med bland annat paraplymagnolia och den skulle få rötter om den fick vara ett tag till. Den magnolian ska tydligen vara väldigt svår att föröka med sticklingar så om det fungerar på den borde andra sorter vara lite lättare.
Sieboldii är ju en av de härdigare sorterna vad jag vet och den ska vara mer lätthanterlig.
Jag har inte testat att ta sticklinger, men jag fick en liten fröplanta av den sieboldii Anders hade. Det var en speciell namnsort, men jag minns inte riktigt vad den hette. Det står i boken "Magnolia" vet jag iaf, om någon har den. Anders är ju med i den lite granna.

Någon form av avläggare funkar nog bäst, då man skadar barken lite där den ligger under jorden. Som sagt tidigare.
Ludvig Johansson
Edith Bogue beställde jag på http://www.hortogreen.se. Där anges den som härdig i zon 1-4 med det måste vara ett missförstånd någonstans. Antagligen har de gjort en slarvig översättning från internationella (amerikanska) zonsystemet.

Jag tänker nog utgå från att den är mycket känslig och plantera den så skyddat som möjligt. Samtidigt måste den ha maximal värme och gärna ganska fuktig jord, så det får bli mot en stenmur i sydväst läge som står bredvid en liten sumpmark. Sedan kommer jag täcka den mycket nogsamt vintertid, och plantering i sand förstås.

Luftsticklingar är en gammal kinesisk metod för att föröka bl.a. Magnolior.

Auxin är den verksamma komponenten i rotningsmedel.
Jan af Lisö
Hej

Läste många spännade inlägg här, men måste fråga om förklaring av några begrepp:

Luftsticklingar ?

Avläggare ?

Dimdyskammare ?
Ludvig Johansson
Dimdyskammare innebär att man placerar sticklingen i ett utrymme som har dimdysor i taket som med jämna mellanrum sprider en fin dimma över sticklingarna. Luftfuktigheten blir på detta sätt mycket hög, och sticklingarna kyls dessutom kontinuerligt. På detta sätt kan sticklingarna stå i full sol i växthus mitt i sommaren och rotar sig därför fortast möjligt. Metoden används inom proffsodling av jordgubbar och av plantskolor. Den är nog inte så känd/använd av vanligt folk i Sverige. I USA är den vanligare.

Jag installerade en i mitt växthus i början av förra hösten. Till sommaren ska den gå varm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon