Full version: Folkvett saknas
kristerh
När jag i morse skulle ta bussen som vanligt var den full av skolbarn, förutom ett säte på yttersidan av gången, men där låg det en väska som "damen" som satt brevid ägde så jag bad henne lite försynt att: ursäkta kan du ta bort väskan så jag kan sitta.
Vilken raktion det blev; hon började vifta med sin tidning o svära o ha sig,
och som protest satte hon sig bredbent så jag skulle få så liten plats som möjligt wacko.gif
Ibland undrar man om folk inte fått någon uppfostran wink.gif
det är väl ok om "tanterna" breder ut sina väskor men då får de ta bort dem om någon vill sitta, och de flesta gör det utan att morra.
krister
amaira
Ja, det finns ju folk av alla de slag. En del uppför sig som folk, en del inte rolleyes.gif .
Pia-Maria
Vi får hoppas hon hade en dålig dag!
Du va ju duktig som inte blev förbannad tillbaka, det hade jag nog blivit!
Alla har ju betalat för sin biljett och finns det ledig plats så ska dom ju andvändas till människor och inte till väskor!
Hoppas på trevligare resa nästa gång!
kristerh
CITAT (Pia-Maria @ 02-02-2005, 11:37)
Vi får hoppas hon hade en dålig dag!
Du va ju duktig som inte blev förbannad tillbaka, det hade jag nog blivit!

Jag hade verkligen svårt att hålla mig wink.gif tänkte fråga hur många biljetter hon hade betalt för men tyckte det var lite onödigt wink.gif
krister
pejori
tror att hon mår ganska dåligt själv, när hon uppför sig på det viset. huh.gif huh.gif
f...n vet om jag inte hade satt mej på kärringen om det varit jag....
starkt av dej att hålla dej i skinnet smile.gif smile.gif
Pia-Maria
Ja, lite onödigt, för brukar inte löna sej att ta upp en disskusion med en viss kategori människor, och hon verkade vara av den modellen; dom som tror dom äger allt, vet allt, kan allt! osv!
jag har så svårt för dem!
Jag tiger hellre !
gammelnalle
Stå på dig!!!









kan man ju inte säga.... här...


Bra att du inte började bråka.
Precis som pejori tror jag att det var HON (inte pejori alltså sleep.gif ) som mådde sämst...
Posse
CITAT (kristerh @ 02-02-2005, 11:32)
Vilken raktion det blev; hon började vifta med sin tidning o svära o ha sig...

Jag är nyfiken på det där med tidningen.... använde hon den som ett slags tillhygge liksom för att schasa bort dig eller hur gick det till...? unsure.gif
Annlo
Ja, jösses, man träffar verkligen på allsköns olika människor på bussen eller hur wacko.gif
Ibland kan man skratta gott o ibland blir man ju rent ut sagt förbannad blink.gif

Annlouice
Eva St
Undrar hur hennes dag fortsatte detta var kanske bara början - var glad att du inte träffade på henne på vägen hem
kryddan
Var med om något liknande för ett tag sedan, damen bakom mig hade brett ut sig och en man ville sitta bredvid henne. Vilket hon INTE ville.

Fast det var så tydligt att hon inte var "riktigt frisk" så jag blev mer irriterad på karln som inte gav sig och som babblade en massa om att hon borde "resa tillbaks" (hon var inte svenska) wink.gif
Magdis
Oj oj! Undrar om damen verkligen hade alla "breven frankerade"? Sura och snorkiga miner har man väl varit med om när man bett någon flytta sig lite men aldrig handgripligheter!
*Felix matte*
När jag möter såna människor så brukar jag bemöta dem med vänlighet och det slår aldrig fel.. det leder till att de skäms för sitt betéende.
Det ger en alltid mer positivt att möta elakt med gott än att vilja "ge igen med samma mynt" wub.gif
Annki
Krister! Du har just fått uppleva det vi kvinnor alltid kämpar med på T-bana och bussar. Män som sprider benen åt alla håll och kanter så att vi kvinnor får sitta på yttersta fjärdedelen av sätet och hålla i oss för att inte ramla av! laugh.gif Har man otur läser mannen dessutom en stor tidning som han gärna viftar med i ansiktet på mig som är allergisk mot färsk trycksvärta. Ja du, det gäller att samsas om utrymmet. Eller vara miljöovänlig som jag och ta bilen. Men jag jobbar så illa till kommunalt att jag tror jag är förlåten.

Fördelen med bilen är inte bara utrymmet. Man slipper influensor och förkylningar, man kan äta frukost i bilen om man är lite sen. Måla ögonfransar, om man känner för det, vid varje rödljus. Och träna sitt spanska uttal med hjälp av cd-skivor. Och om det är kö på 73:an hinner man även läsa morgontidningen! laugh.gif
cic
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 22:06)
När jag möter såna människor så brukar jag bemöta dem med vänlighet och det slår aldrig fel.. det leder till att de skäms för sitt betéende.
Det ger en alltid mer positivt att möta elakt med gott än att vilja "ge igen med samma mynt" wub.gif

Precis min taktik med! Jobbar ju inom handlen och ibland är folk helt enkelt sura. Och ibland är de till och med riktigt otrevliga. Om jag då är treligt och förstående så vet dom inte riktigt hur de ska hantera det.. rolleyes.gif

På tal om människor som saknar folkvett. Igår på jobbet (som sagt, IKEA) kommer det fram en man och frågar om det finns någon som kan hjälpa honom. Såklart säger jag, vad kan jag hjälpa dig med? Då säger han att han inte vill ha hjälp av mig, utan han skulle föredra en man som vet vad han pratar om.. Jaha, säger jag, då får du vänta 45 minuter tills min kollega kommer och byter av mig för lunch. Han tittar knappt på mig och vänder sen på klacken och går.. Jag kände att det helt klart var under min värdighet att krusa för en sån människa. Har han fördomar mot (unga) kvinnor måste det ju vara hans problem. Inte mitt.

Men jag undrar hur såna människor mår. EGENTLIGEN. Hur ser deras liv ut? Hur beter de sig mot sina nära och kära? De kanske inte har några?

Mycket ska man fundra på och förundras över när man går på livets stig..
Sylvia
CITAT (Pia-Maria @ 02-02-2005, 11:55)
Ja, lite onödigt, för brukar inte löna sej att ta upp en disskusion med en viss kategori människor, och hon verkade vara av den modellen; dom som tror dom äger allt, vet allt, kan allt! osv!
jag har så svårt för dem!
Jag tiger hellre !

Ja, särskilt ungdomarna äger ju hela bussen och ve den tant som vågar säga till om att ta bort fötterna från sätena och låta folk sitta!! Så nu säger jag inte längre något, har fått så mycket ovett i mina dagar...
Hannele
CITAT (kristerh @ 02-02-2005, 11:32)
jag bad henne lite försynt att: ursäkta kan du ta bort väskan så jag kan sitta.

Jag frågar, om hon har betalat för två platser.
Nästa gång kan du sätta dej tantens väska. tongue.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Annki @ 02-02-2005, 22:23)
Män som sprider benen åt alla håll och kanter så att vi kvinnor får sitta på yttersta fjärdedelen av sätet och hålla i oss för att inte ramla av!  :lol:  Har man otur läser mannen dessutom en stor tidning som han gärna viftar med i ansiktet på mig som är allergisk mot färsk trycksvärta. Ja du, det gäller att samsas om utrymmet. Eller vara miljöovänlig som jag och ta bilen. Men jag jobbar så illa till kommunalt att jag tror jag är förlåten.

Ha ha Annki du är verkligen förlåten att du tar bilen! Du beskrev T-bane- och bussresa dessutom alldeles utomordentligt bra ! Egentligen skulle man vilja bresa med benen bredvid en manlig medpassagerare på samma sätt! Hur skulle han reagera??? Det skulle vara intressant att se!

/Gunvor
Annlo
Ha, ha Cic, samma typ av historia hände mig när jag sommarjobbade (ca 16 år) på en bensinmack (var för övrigt uppvuxen där!)...

En man kliver in o säger att han vill tala med någon på verkstaden för bensinpumpen var trasig... Det är bara jag här, svarade jag, men jag kan säkert hjälpa till! Nej, det trodde han inte för den var ju TRASIG! (tonen något iriterrad, "hur skulle denna lilla flicksnärta kunna hjälpa mig?") Sagt o gjort jag gick ut tog mannens pengar som han ville betala med och förde in dem åt RÄTT HÅLL i automaten och sade vänligt "varsågod nu är det bara att tanka!" Förnedrad o sur svarade mannen " jaha, nu funkar den igen..." laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Annlouice
adrian
CITAT (cic @ 02-02-2005, 22:32)
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 22:06)
När jag möter såna människor så brukar jag bemöta dem med vänlighet och det slår aldrig fel.. det leder till att de skäms för sitt betéende.
Det ger en alltid mer positivt att möta elakt med gott än att vilja "ge igen med samma mynt" wub.gif

Precis min taktik med! Jobbar ju inom handlen och ibland är folk helt enkelt sura. Och ibland är de till och med riktigt otrevliga. Om jag då är treligt och förstående så vet dom inte riktigt hur de ska hantera det.. rolleyes.gif

På tal om människor som saknar folkvett. Igår på jobbet (som sagt, IKEA) kommer det fram en man och frågar om det finns någon som kan hjälpa honom. Såklart säger jag, vad kan jag hjälpa dig med? Då säger han att han inte vill ha hjälp av mig, utan han skulle föredra en man som vet vad han pratar om.. Jaha, säger jag, då får du vänta 45 minuter tills min kollega kommer och byter av mig för lunch. Han tittar knappt på mig och vänder sen på klacken och går.. Jag kände att det helt klart var under min värdighet att krusa för en sån människa. Har han fördomar mot (unga) kvinnor måste det ju vara hans problem. Inte mitt.

Men jag undrar hur såna människor mår. EGENTLIGEN. Hur ser deras liv ut? Hur beter de sig mot sina nära och kära? De kanske inte har några?

Mycket ska man fundra på och förundras över när man går på livets stig..

Den var en trevlig kund du fick...smile.gif.
kristerh
CITAT (Posse @ 02-02-2005, 17:23)
[Jag är nyfiken på det där med tidningen.... använde hon den som ett slags tillhygge liksom för att schasa bort dig eller hur gick det till...? unsure.gif

Nej hon verkade så upprörd så tidningen for omkring som om hon fått stora darren, alltså kraftiga ryckningar åt alla håll biggrin.gif
krister
kristerh
CITAT (Eva St @ 02-02-2005, 18:37)
Undrar hur hennes dag fortsatte detta var kanske bara början - var glad att du inte träffade på henne på vägen hem

Jag såg henne i morse oxså fast då låtsades hon sova, bussen var full av skolungar i dag oxså, men jag ville inte störa törnrosa så jag stog och hon fick sova vidare wink.gif ganska bra taktik egentligen att låtsas sova, det verkar som ingen vill störa en sovande person på bussen... (inte ens jag)
krister
kristerh
CITAT (Annki @ 02-02-2005, 22:23)
Krister! Du har just fått uppleva det vi kvinnor alltid kämpar med på T-bana och bussar. Män som sprider benen åt alla håll och kanter så att vi kvinnor får sitta på yttersta fjärdedelen av sätet och hålla i oss för att inte ramla av! laugh.gif Har man otur läser mannen dessutom en stor tidning som han gärna viftar med i ansiktet på mig som är allergisk mot färsk trycksvärta.

Till om med jag reagerar på alla killar som sitter bredbent, det kan även jag göra om jag sitter själv, men om det kommer någon som vill sitta får man dra in benen, som sagt folkvett och hyfs måste men visa, men vissa har nog inte fått lära dig det wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Hannele @ 02-02-2005, 22:40)
[Nästa gång kan du sätta dej tantens väska. tongue.gif

Bra tips biggrin.gif får vara lite snabbare nästa gång... laugh.gif
krister
Christoffer
En gång på biblioteket var det en man som väntade på att kopiera något i kopieringsmaskinen, och jag stod på kö efter honom. Efter det att han kopierat tidningar och bläddrat och letat i de i ungefär 10 minuter, frågar jag honom om det blir ledigt snart, då jag bara hade ett papper att kopiera.
Omedelbart slår han mig med näven (men det blev bara en snuddning, då jag stod lite längre ifrån än hans armlängd) och svär och spyr galla över mig och säger att jag minsann får vänta, eftersom han själv har fått vänta i över en halvtimma på en kvinna före honom.
Märkligt att han inte vågade säga ifrån till kvinnan i sådana fall, utan
var tvungen att spy ut allt över mig i stället.
Sådant är dålig stil, och han verkade inte sinnessjuk eller så, utan
verkade bara må dåligt för detta.
Men bara för den skull så kan man inte acceptera vad som helst.
Kathy
sorry....mitt inlägg kom helt fel, så jag flyttar det.
Kathy
CITAT (cic @ 02-02-2005, 22:32)
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 22:06)
När jag möter såna människor så brukar jag bemöta dem med vänlighet och det slår aldrig fel.. det leder till att de skäms för sitt betéende.
Det ger en alltid mer positivt att möta elakt med gott än att vilja "ge igen med samma mynt" wub.gif

Precis min taktik med! Jobbar ju inom handlen och ibland är folk helt enkelt sura. Och ibland är de till och med riktigt otrevliga. Om jag då är treligt och förstående så vet dom inte riktigt hur de ska hantera det.. rolleyes.gif

På tal om människor som saknar folkvett. Igår på jobbet (som sagt, IKEA) kommer det fram en man och frågar om det finns någon som kan hjälpa honom. Såklart säger jag, vad kan jag hjälpa dig med? Då säger han att han inte vill ha hjälp av mig, utan han skulle föredra en man som vet vad han pratar om.. Jaha, säger jag, då får du vänta 45 minuter tills min kollega kommer och byter av mig för lunch. Han tittar knappt på mig och vänder sen på klacken och går.. Jag kände att det helt klart var under min värdighet att krusa för en sån människa. Har han fördomar mot (unga) kvinnor måste det ju vara hans problem. Inte mitt.

Men jag undrar hur såna människor mår. EGENTLIGEN. Hur ser deras liv ut? Hur beter de sig mot sina nära och kära? De kanske inte har några?

Mycket ska man fundra på och förundras över när man går på livets stig..

En heder till dig, som jobbar på IKEA.

Jag brukar handla på IKEA i Kungens Kurva och kan bara ana hur många kunder det varuhuset har varje dag.
Inte en enda gång har jag blivit otrevligt bemött av de som jobbar där...vare sig de som sitter i kassorna, de som jobbar på lagret eller de som jobbar på avdelningarna. wub.gif

Har själv jobbat i butik sen en massa år tillbakas, och jag vet att det kan finnas knepiga kunder. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon