Full version: luktärtor
kiki
...undrar jag...

Jag satte luktärt i en relativt stor kruka förra året. Och de växte pinsamt dåligt. De stod i lä, med mycket sol, jag vattnade och gav näring, men de blommade så sparsamt att det hela kändes meningslöst...

Har lixom ingen given plats i marken åt dem,men vill gärna ha luktärtor. Kan man inte odla vanliga luktärtor i stora krukor, eller kräver de speciella dimensioner?
kerstin z5-6
Min erf är att det ska vara djupa o stora krukor för att det ska bli nåt ..
kiki
Jag får väl skaffa nå't i tunn-klassen kan tänkas...
kerstin z5-6
Och enbart PÅS KOGödsel - de gillar näring
Anna Maria
Jag odlar nästan bara luktärter i krukor. De har liksom en tendens att bli tunna och försvinna om jag sätter dem i jord... Jag har rätt stora krukor, ca 40-50 cm höga kanske. Och så sätter jag fröna direkt i krukan i en ring runt kanten. Numera i växthuset, men förr ute, skyddat, med plast över. Och så plocka blommorna hela tiden, och gödsla massor.
Berith
När är det lagom att sätta ärtorna? Och Kerstin.... sätter man ärtorna direkt i ko-jorden? Blir det inte för starkt? Enklast att strunta t.ex. i dassrullarna?

------------
ett litet tillägg....

Jag köpte byttor i fjol med färdiga plantor, bara att sätta i en stor kruka. Smidigt! Tog frön av dom och tänkte mej lika fin odling i år, men av egen kraft. wink.gif
Fenja
Jag brukar förkultivera luktärtorna början av mars i zon 4 och skola om dem en gång innan jag sätter dem i jorden ute eller i kruka. Om man toppar dem efter andra bladparet så grenar de sig och blir kraftiga och fina. Jag odlar dem i en massa olika kärl, både stora och mindre/grundare. Gödsla varje gång du vattnar. Plocka bort alla överblommade blommor annars kan plantan börja ägna sig åt att sätta frö i stället för att blomma.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Dassrullarna -suck -de blir bara mögel o elände hos mej ...
jag gör som föregående talare , Har jättekruka -möjligtvis lite såjord på toppen som de får gro i,
och sen har jag en make som gör rullbrädor" till alla krukor
Så , gro -rulla ut i växt hus, rulla ut endast dagtid o sen låt stå -smile.gif
men det finns 100 sätt minst ...

I år ska jag fylla växthuset med Gladiolus -100 st i påse fr Eurobulb och massor av nedpetade luktärtfrö i bäddarna
jag har aldrig haft ngn riktig användning av mitt lilla växthus på sommaren eftersom jag varken är tomat eller gurk odlare -de tar för mkt plats under perennaracet
Nu ska det bli doftrum i sommar , i stället för makens enstaka -(kattkissdoftande tomtynk..) Han är ännu -helt ovetande om dessa planer .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
Tackar båda. wink.gif Joo dassrullarna möglar... testade för ett par år sen men fick slänga alltihop. Blev desto gladare ifjol när jag hittade färdiga byttor, bara att plantera och njuta.
yla
aha nu förstår jag varför luktärtor aldrig gillat mej

men de ska bli ändring på det japp rolleyes.gif rolleyes.gif

för jag gillar dom sleep.gif
Fenja
Impecta har frö till knölvialen, eom doftar ljuvligt och dessutom är perenn!



Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Doftar dina -? då måste du ha en bra sort för mina är helt doftlösa ..
Fenja
Kerstin, det är denna jag odlar, du kanske tänker på rosenvialer? De doftar alldeles underbart! Även fröer jag tagit från mina egna plantor doftar. Om du vill ha fröer har jag lite över.

Knölvial
Artikelnr: 9821
Svenskt namn: Knölvial (Ardacker)
Latinskt namn: Lathyrus tuberosus
Kategori: Grönsaker Perenner Ovanliga Grönsaksväxter
Portion: 25 frö
Höjd: 75 cm
Zon: 4
Växtläge: Sol
Årighet: Flerårig
Blomtid: Juli - September
Pris: 21,50
Beskrivning:
KNÖLVIAL. Ardacker. Klängande kulturväxt som odlades redan under 1600-1800-talet. Mörkröda, utsökt doftande ärtblommor. Får 3-5 cm långa rotknölar med en kastanjelik, fin smak, vilka skördas vår eller höst och äts kokta eller stekta. Bra dragväxt för bin. Förr odlad i slottsträdgårdar.

Mvh
Fenja
kiki
OK! Tack för alla tips!

Jag kommer att följa era råd!
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2005, 12:13)
Och enbart PÅS KOGödsel - de gillar näring

Varför behöver de så mycket gödning? Ärtväxter i grönsakslandet klarar ju normalt sin egen kväveförsörjning med kvävefixering. Fungerar detta sämre i krukor, eller fungerar det inte för luktärtorna?
kerstin z5-6
Jag har ingen aning Kurt , men det varkar så .. antar att krukan utarmas fort ?


Fenja -jag vill gärna pröva din sort -mina var det inte mkt med .. å andra sidan lyckades jag få icke doftande reseda när jag sådde dem -för doftens skull smile.gif
Betty
Förra året sådde jag ampelluktärt (frön från Suttons) med ganska klent resultat. Bild Jag blandade SwellGel och långtidsgödsel i jorden vid planteringen, borde kanske använt kogödsel i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon