Full version: Syrien
Susanna
Hej!

Någon som varit i Syrien?

En av mina lärare inom antiken ordnar en resa till Syrien i maj. Jag är sugen på att åka eftersom det finns så många arkeologiska platser där. Men hur säkert/osäkert är Syrien för västerländska turister? Landet gränsar ju bland annat till Irak. Jag har sökt lite på nätet men hittar inget matnyttigt. UD säger varken bu eller bä!

Har ni egna erfarenheter av landet eller tips på hur man kan hitta information? Alla synpunkter mottages gärna!
Caprice
Är övertygad om att det är väldigt vackert där... wub.gif

Men att åka dit, det får man nog bedöma själv... Är väldigt oroligt i Irak just nu, vilket beror på valet...

Det kan nog svänga fort i de där länderna, kolla upp det någon / några veckor innan du ska åka...

Min personliga åsikt är nog att jag skulle dra mej för att åka dit...
Hur funkar det tex för en tjej att gå på gatorna där, i "vanliga" kläder...?


Caprice
TeliaNet
asyrierna nämnds ju inte som nåt positivt i biblen men det är nog bara påhitt.

i syrien finns öken, öken och stäpp. alltså inget att se inne i landet.
däremot så finns mängder av växter vid kusten, tex citrus, oliv osv.
Susanna
Har lagt handpenning på resan nu i alla fall. Maken ska ju med och vi är en ganska stor grupp, 18 pers. Men jag ska hålla noga kolla på läget i länderna runt och i Syrien fram tills dess.

Nej, växlighet finns det kanske inte så mycket att se inne i landet, men det finns mängder med antika arkeologiska platser. Det är dem jag är ute efter. Ebla och Palmyra till exempel.

Assyrierna var ett krigiskt folk men de har lämnat efter sig mängder av fina antika föremål.
gammelnalle
Det ordnar sig nog----


I stockholm kidnappas folk... och mördas... och blir nermejade av bilister..


så icke är Sverige HELT utan risker.....


Nyss hemkommen från ett icke helt lugn land säger jag:

Med sunt förnuft och LITE förstånd kommer man långt.

Tänk på att det är VI som är gäster i det land vi kommer till... VI måste respektera DERAS seder.
Unvik att uppträda som en Besserwisser.


Jag har rest i många länder och aldrig blivit utsatt för något negativt.
Respektera DERAS kultur och religion.
Susanna
Ja Gammelnalle, du har helt rätt tror jag. Att respektera kulturen och sederna i det land man vistas i gör att man undviker många svåra situationer. Linne och shorts tar jag nog inte ens med mig, det blir skjortor och långa luftiga byxor. Kanske till och med en sjal över huvudet. Min längtan efter dessa arkeologiska platser är så stor att jag kan nog inte låta bli att resa rolleyes.gif

Jag bor ju i stockholms innerstad och här är sannerligen livet inte riskfritt heller. Grova överfall och våldtäker, dagliga rån och bilister som verkar vilja ta livet av sig själva och andra. Fast staden har trevliga sidor också. tongue.gif

I vilket land var du förresten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon