Farbro-Barbro
Hej!
När sätter man ett äppelträd? Hade tänkt sätta nu till våren, eller är hösten bättre?

Mvh Farbro-Barbro
Fenja
Ställ den här frågan i trädavdelningen, så kommer säkert de som är duktiga på träd att hjälpa dig!
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Farbro-Barbro @ 28-01-2005, 14:19)
Hej!
När sätter man ett äppelträd? Hade tänkt sätta nu till våren, eller är hösten bättre?

Mvh Farbro-Barbro

Sätt du trädet till våren. smile.gif Det är ju då det finns mest att välja på i plantskolorna och handelsträdgårdarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp i norr är oftast vårplantering att föredra då hinner trädet etablera sig och klarar vintern bättre.

Att plantera på en kulle + välja riktigt härdiga sorter hjälper till när man ska odla äpple i zon 6. (+är det ovanligt med äppelträd i ditt område kan du behöva mer än ett träd, måste ha lämplig pollinatör)
Farbro-Barbro
Oj, förlåt. Jag såg inte att det fanns en trädavdelning rolleyes.gif Tack snälla för hjälpen iallfall. Grannen har ett äppelträd alldeles i närheten av platsen där jag tänkt sätta vårat träd, det blir väl bra? Då ska här planteras till våren. Längtar!! smile.gif

Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
Våren som sagt laugh.gif lycka till smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Farbro-Barbro @ 28-01-2005, 15:19)
Oj, förlåt. Jag såg inte att det fanns en trädavdelning rolleyes.gif  Tack snälla för hjälpen iallfall. Grannen har ett äppelträd alldeles i närheten av platsen där jag tänkt sätta vårat träd, det blir väl bra? Då ska här planteras till våren. Längtar!! smile.gif

Mvh Farbro-Barbro

Angående grannens äppelträd, alla äppelsorter kan inte pollinera varann för de brukar blomma vid olika tider om du vet vilket äppelträd din granne har kan det vara lättare att välja sort.

Skulle man inte veta och man planterar en sort som saknar lämplig pollinatör kan man ju sedan ympa in pollinatörer i trädet ifall det inte finns plats att plantera flera träd.
Farbro-Barbro
Hur gör man när man ympar in pollinatörer? Låter som rena grekiskan i mina nybörjar-öron rolleyes.gif

Mvh Farbro-Barbro
Susanne i Linköping
CITAT (Farbro-Barbro @ 30-01-2005, 20:41)
Hur gör man när man ympar in pollinatörer? Låter som rena grekiskan i mina nybörjar-öron rolleyes.gif

Mvh Farbro-Barbro

Lugn! Luuugn! När det är dags för den eventuella ympningen är du inte nybörjare längre! laugh.gif

Läs i avdelningen "Träd, buskar och häckar" och använd sökfunktionen så kan du lära dig om ympning. Lite mer om pollinering står där säkert också. Tänk på att inte begränsa sökningen till bara de senaste 30 dagarna, du behöver ändra en inställning för att hitta tidigare inlägg.

Fast det hade du säkert redan upptäckt! tongue.gif biggrin.gif
gutta
Jag bor också i zon 6 och valde för ett par år sedan den mycket tåliga sorten Silva. Den är självpollinerande, så man behöver inte fundera så mycket. I somras fick jag skörda för första gången. Det blev visserligen bara ett fullstort äpple men det bådar gott för framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon