Caprice
Om ni har tid så titta på detta program ikväll...
Låter väldigt skumt...

Kan förstå att det kanske är ett alternativ om man tex är väldigt vanskapt efter olycka el likn...

Men det måste ju kännas väldigt konstigt att titta sig i spegeln efter operationen... ohmy.gif

Ikväll 20.00 på 4:an
// Titel: Byta ansikte med en död..

Övrigt: Brittisk dokumentär från 2004. Amerikanska kirurger tror att de är redo att transplantera en död människa ansikte på en levande människa. //

Caprice
Magdis
Urrrrk, vad läskigt! Som sagt, om det vore så att man var helt vanställd i ansiktet så skulle man nog kunna tänka sig en sån behandling, men annars...nej tack!!
*Felix matte*
Såg en glimt av det i morse...var det kanske hon som brändes som ska byta? hon tyckte iaf att det lät intressant.... jag ska titta på progr.
Sulawesii
Kan väl aldrig handla om något annat än brännskador och dyl?

Ska blir intressant att se resultatet!
pejori
ska också titta smile.gif smile.gif
fungerar det så är det bra för alla som bränt sig, eller fått syra kastat i ansiktet huh.gif huh.gif
Sulawesii
Vad tyckte ni då? Själv skulle jag vilja ha möjligheten till det om mitt ansikte blev förstört.
Gabi
Ja, det låter lite riskfyllt men kanske, om jag var svårt brännskadad. Iallafall skall möjligheten finnas då.

Gabi
pejori
helt okay för min del huh.gif huh.gif
ser inget syniskt i det.. unsure.gif
skulle inte tveka en sekund om det gällde mig. wub.gif wub.gif
fruberglund
Jag tycker det var riktigt intressant!

Usch, tänk vad hemskt med den stackars flickan som fick ansiktet bortslitet...och vad fruktansvärt för mamman som bara kunde stå och se på unsure.gif

Och tjejen som blev brännskadad, tänk vilken skillnad på liv man måste få. Hon var ju jättesöt innan olyckan...arrrggggg vad arg jag blir på rattfyllerister!!!

Tja, det är nog svårt att säga hur man skulle göra, det vet man nog inte förrän man är i den situationen själv.

Möjligheten borde ju finnas men som de sa i programmet endast för de som verkligen behöver det...får ju inte bli nån sorts skönhetsoperation på löpande band.
*Felix matte*
I början av 90-talet när vi var på hemväg från Borås mötte vi på tåget en brännskadad kvinna med två barn. Hon var liksom jag och maken, rökare och därför möttes vi i "rökrutan" i utrymmet mellan vagnarna.
Vi pratades vid som rökare gör och jag frågade om det var OK att jag var nyfiken på om hennes ansikte skadats vid en brand (det var vanställt, nästan som kvinnan i TV progr)
Javisst...hon var glad att jag frågade och inte bara vände bort blicken som många gjorde.
Hon var född i Finland, vid 4 -5-års (som jag minns) ålder brann barndomshemmet ner och hon var nära att bli innebränd.
Hon var nu boende i Sverige (på väg att hälsa på hos släkten i Finland) lyckligt gift och hade som sagt två barn wub.gif

För min egen del skulle jag aldrig riskera livet för att få ett nytt och mera acceptabelt utseende.
Men... jag förstår också att det är lätt för mig att säga så eftersom jag inte är i den situationen och för att jag inte reagerar så speciellt när jag ser människor som inte riktigt platsar i "medelsvenssonmallen"
Caprice
Tyckte programmet var både väldigt intressant och samtidigt lite skrämmande...

Men måste säga att jag tycker det är helt ok... Såg jag ut som hon som krockat med rattfyllot skulle jag satsa på det..
Allt på ett kort, det får bära eller brista...

Samtidigt är det lite skrämmande som de sa, om de som skulle donera ansiktet...
Tänk om din syster dör, de tar hennes ansikte och sätter på en annan kvinna... Och helt plötsligt träffar du denna kvinna..!? unsure.gif
Självklart blir det ju inte en kopia av din syster pga benstruktur, mimik o dyl... Men nog måste det finnas något där som gör att man skulle reagera... Och hur skulle man reagera...?

Och självklart är det inte en fråga om de kommer att genomföra en dylik operation, utan när..

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon