Full version: ajajaj...
Sollan
Jag har fått ryggskott! Fort gick det och ont gör det...
Kan någon tycka lite synd om mig...? Och gärna ge något bra tips...
*Felix matte*
Stackars dig sad.gif

För inte så länge sedan råkade jag ut för samma... inte kul alls.
Värmedyna och att duscha varmt det var bästa hjälpen för mig.
kanske har du någon som kan ge dig

Krya på dig wub.gif
Sulawesii
Jag kan också tycka lite synd om dig smile.gif !
Har själv aldrig haft ryggskott, så några tips kan jag inte ge...
Gabi
Usch, har rkat ut för det oxå! En gång var jag så illa däran (hörde snäpet i ryggen när den gick) att jag försökte muta vårdcentralen att komma hem till mig och ge mig en spruta i ryggen. Men tji fick jag. Inga hembesök utan du får ta ambulans. Då dör jag, sade jag. Jag kan inte röra mig överhuvudtaget. Många tårar och en vecka senare började det bli bättre...Hoppas ditt inte är lika illa. Då brukar det hjälpa att gå mycket så man värmer och mjukar upp ryggen. Är ju värst på morgonen när man är stel. Och sedan värme, som tidigare nämnt. Nä, nu skall jag ut och gå...

Gabi
Annlo
Åh, stackars dig nu när våren närmar sig o allt! unsure.gif
Du får beställa tid på en gång så du får hjälp av någon kotknackare eller dyligt...
Under tiden får du lägga dig på soffan och beställa "Karlsson på takets kuckelimuck medicin"! (Dvs godis!) tongue.gif

Krya på dig! sad.gif

Annlouice
Boxer
Stackare! Jag vet hur ONT det kan göra.

Lägg kuddar under smalbenen när du sover i natt. Det ska se ut som om du sitter på en stol, fast liggande. T.ex. stadiga soffkuddar så att du ligger still.
Kan vara lite knepigt att somna, men jag sov på det sättet en hel natt, en gång när jag hade så ont att det tog 20 minuter från sängen till köket 10 meter bort. På morgonen var det bra igen.

Krya på dig och lycka till. smile.gif
humla
Tycker synd om dej! sad.gif rolleyes.gif

Har aldrig haft det själv.

Vad är det egentligen som orsakar det? En del människor har det ju med jämna mellanrum.

Hoppas man slipper undan. rolleyes.gif

Krya på dig, vila mycket och se till att bli väl omhändetagen!
Yin o Yang
Stackars Dig sad.gif . Den som aldrig haft ett rejält ryggskott kan inte föreställa sig hur gräsligt det är wacko.gif . Själv har jag klarat mig 15 år nu, tack vare akupunkturbehandling vid senast "skottet" tongue.gif. På kuppen försvann även mina ischiasbesvär biggrin.gif
renate
Stackars dig,Jag vet hur det är får det då och då,sist vid första snöskottningen.Vetevärmare,och promenader hjälper.Det låter hemskt men man måste försöker röra sig så gott det går,och vila emellan.
När jag jobbade fick jag massage av företagets skjukgymnast för mina ryggproblem.Mår bra nu,tills nästa ryggskott.
*Felix matte*
Chiropraktor wub.gif hon/han kan bota en på en kort stund...de vet vad som hamnat snett när det blir låsning i ryggen. biggrin.gif
kostar några hundringar men är väl värd alla slantar wub.gif
Smekajsa
Det beror lite på vad det är som gör ont.......

För det mesta är det en inflammation, något som ligger i kläm.
Jag hade ryggskott i september och min kiropraktor vägra
ta i det för att det var så akut. (Första gången jag var där.)

Det satt i c:a en månad. Ont ont ont.

Det var andra gången i mitt liv som jag haft ryggskott.
*Felix matte*
CITAT (Smekajsa @ 26-01-2005, 21:53)
Det beror lite på vad det är som gör ont.......

För det mesta är det en inflammation, något som ligger i kläm.
Jag hade ryggskott i september och min kiropraktor vägra
ta i det för att det var så akut. (Första gången jag var där.)

Det satt i c:a en månad. Ont ont ont.

Det var andra gången i mitt liv som jag haft ryggskott.

OK... kan ju skilja på orsak till det onda. Det är bra att de säger till och inte börjar "jobba" när de inte är 100% säkra.


jag har gått hos chiropraktor i flera omgångar... 3 - 10 besök pga olika besvär...en gång med ryggskott som botades snabbt wub.gif
Gunilla i Arboga
Jag brukar råka ut för det varje vinter förr om åren. Sista gången kunde jag inte röra mig en tum. Fick jättestarka piller av en snäll vän så jag kunde krypa till en kotknackare. Ett mirakel skedde biggrin.gif efter en timme kom jag ut som en ny människa, rak i ryggen och nästan utan smärta. Men med en rygg som var full av blåmärken dagen efter. Min kotknackare hade med stor kraft laugh.gif ( SKRIK ) flyttat senorna till en mer lämplig plats närmare ryggraden........... Han lärde mig en enkel övning : Sittande på en stol, lägger man upp det ena benet över det andra ( så att ankeln vilar bakom knät ) sen böjer man sig frammåt så att ryggen sträcks ut och det svider lite i låret. Jag hade altså för korta och för stela ( och kalla på vintern ) senor och muskler. Han sa att de kan "haka upp sig" på fel ställe, och då försvarar de sig med att krampa. Om sen smärtan kommer från en krampande muskel, eller från en hoppressad ryggrad fattade jag aldrig.......
Men jag har iallafall inte haft ett ryggskott sedan efter det ! Känner ibland att det är nära, men tänjer raskt ut ryggen, och försöker sen slappna av i ryggmusklerna så gott det går.
Krya nu på dig, och hoppas att du aldrig råkar ut för det igen .
yla
tröstar o säger naprapat ocheller akupunktör
osså promenader då du kan gå
vila gå vila gå
det gör ont som fn men de går över till slut

tröstar tröstar
Tesa
Röra på sig ska man ju göra men därimellan ligga i soffan med dynor under benen (som tidigare beskrivits) och läsa frökataloger och gamla trädgårdstidningar....
Det var vad som räddade mig att undgå uttråkningsdöden när jag fick först ryggskott och sen även diverse andra skador och var mer eller mindre liggandes i ett halvår....
Haft 2 riktigt "svåra" ryggskott.....sen är jag lite kass i ryggen med jämna mellanrum(varje gång jag reser mig ur soffan)´men det brukar lätta när jag får sträckt ut ryggen när jag mjölkar.....
Caprice
Stackare..!

Som tur är har jag aldrig råkat ut för det ...
Verkar inte speciellt kul...!

Lägg dej i soffan, titta på en film, och ta för dej...


Hoppas du blir bättre snart..!

Caprice
BjursBerit
Här är det en till som vet hur det är med att ha problem med sin rygg...mina råd till dig är ...försök och få en akutremiss till sjukgymnastiken inte lätt men kan gå.Dom kan göra lika som en kiropraktiker att trycka ut upphak.Det är oftast det som det är fast man brukar säga ryggskott..
Om du inte får så en annan bra egenmetod som dom andra inte nämnt är att hänga sig i en dörr eller liknande...jag brukar be min sambo dra i benen...jag ligger på sängen och han drar benen rakt inte uppåt och han får inte dra hårt.
Värme kan oxså vara bra för vissa (jag) men en del vill ha kyla.Pröva bägge.Sen det viktigaste försök att slappna av, jag vet ATT det är svårt!!! Sen gå,gå,gå och försök att inte spänna dig....som är j-a svårt.

Hoppas att det lossnar för dig!!!
yla
jo de e sant jag brukar hänga ut ena benet i en trappa stå på ett trappsteg o så låta det ena benet hänga
o så det andra
de stretschar ut också
kan ju va svårt o hänga sej ifall man inte orkar då e de en bra rörelse
jagtröstar mera o hoppas att du slipper gå länge
mitt jäklades i ett år huvvaligen inte kul o nu måste man va försiktig jämt
Sollan
Tack för alla vänliga tips och "tyck synd om"!
Jag har en tid hos chiropraktorn, sitter med värmedyna, äter choklad, stretchar kors och tvärs, hänger i allt jag kommer åt mm.
Det känns "trevligare" att ha ryggskott när så många hör av sig!
Tack!!
Gunvor Nilsson
CITAT (Sollan @ 27-01-2005, 08:12)
Jag har en tid hos chiropraktorn, sitter med värmedyna, äter choklad, stretchar kors och tvärs, hänger i allt jag kommer åt mm.

Låter som ett bra val! Jag hade annars också tänkt tipsa dej att ringa en chiropraktor! Krya på dej! Det är snart dags att börja gräva smile.gif

/Gunvor
Fialotta
Åhhh...stackars dig, hoppas du får
hjälp nu så att du slipper det onda fort wub.gif

tröstekram wub.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 26-01-2005, 21:44)
Chiropraktor wub.gif hon/han kan bota en på en kort stund...de vet vad som hamnat snett när det blir låsning i ryggen. biggrin.gif
kostar några hundringar men är väl värd alla slantar wub.gif

Håller med, kiropraktor är nog det bästa, det finns en bra i Farsta centrum som jag kan rekommendera. (Hör av dig så får du adressen)
Värme som en del rekommenderar tycker jag förvärrar, det hjälper om det är ischiasen (stavning) som bråkar, annars tycker jag att värme förvärrar wink.gif
ligga mjukt är oxså ett helvete, man kommer inte upp ur soffan när man väl lagt sig där unsure.gif
Hoppas att du inte har fått lika häftigt skott som jag hade i dec wink.gif
Man skriker bara man rör sig,
Tycker synd om dig wub.gif
krister
gammelnalle
Jodå, vi äro många som känner med dig. Själv anser jag att sitta är det sämsta man kan göra (hur andra upplever det vet jag givetvis inte) så stäng av datorn smile.gif .. ligga eller gå hjälper mig när blixtlåset har hängt sig. Ja HÄNGA är inte alls dumt.
Åså: (en lätt rebus:)


GGGGGgggggggggggggGGggGgGg


KRYA PÅ DIG!!!
amaira
Här kommer amaira på besök också, med en liten blomma och en försiktig (så det inte gör mer ont i din rygg) "stackars-dig-kram".

Malvia
Har med åren lärt mig att vara rädd om ryggen. Speciellt när jag tvättar bilen så är det nästan alltid dax för ryggskott. Nu blir det biltvätt när den är som skitigast.
Likadant med snöskottning, så fort jag får minsta lilla känning tar jag en paus.
Håll ut och ta till dig råden du fått här.

Gammelnalle: Det var en fasligt MASSA-GE!
gammelnalle
CITAT (Malvia @ 27-01-2005, 10:56)
Gammelnalle: Det var en fasligt MASSA-GE!

Visst!!! men jag sa den var lätt!!!
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
amaira
CITAT (Malvia @ 27-01-2005, 10:56)
Gammelnalle: Det var en fasligt MASSA-GE!

Tack!!! sleep.gif
Åsa E
När du blir frisk kan du börja tänka på förebyggande träning. Det hjälper, jag lovar!
Det är viktigt att träna både mage och rygg för att bli stabil och kunna bära upp kroppen.

Jag har haft ryggskott två gånger, andra gången blev det någon låsning i musklerna som satt i nästan ett år, företagshälsovårdens sjukgymnast kunde inte fixa det. Men sen fick jag hjälp av en arbetskamrats fru, som också är sjukgymnast, att mjuka upp ryggen. Rörligheten kom tillbaka på en vecka!

Efter det här har jag tränat regelbundet och inte haft något ryggskott mer, det är tre-fyra år sen nu jag började träna. Dessutom är det kul att träna! Man käner sig duktig efteråt i alla fall. tongue.gif
Malvia
Åsa E! Vad är det för rörelser som är bra/förebyggande?
Kan man gör detta hemma? Eller är det träningslokal som gäller?
Åsa E
Hej!

Jag är inte nån expert på området, men sånt som man kan göra hemma är t ex

1. Sit-ups (heter visst crunches nuförtiden) med svanken kvar i golvet.
2. En övning där man ligger på magen och tittar ner i golvet, och lyfter överkroppen från golvet. Fötterna ska inte lämna golvet.
3. Statisk träning - håll ut så länge du orkar: Stå på alla fyra med underarmar och tår i golvet. Ryggen ska hållas rak. Jättejobbigt, om man inte klarar detta kan man sätta ner knäna i golvet.
4. Ligg på rygg med knäna uppdragna mot hakan, inte ända fram till hakan utan bara så långt att det känns bekvämt och rumpan är kvar i golvet. Försök lyfta rumpan någon cm från golvet genom att "dra in svansen mellan benen".

Alla övningar bör göras på en matta. Detta har jag lärt mig på gymmet genom att delta i en klass som heter "Core", som bara är mage och ryggövningar i en halvtimme. Det ingår förstås många andra övningar i Core.

Dessutom tror jag att det är bra med allsidig träning, att variera sig mellan att springa, simma, cykla, styrketräna och vad man nu tycker är kul. Jag brukar försöka köra en Core, en konditionsträning och en styrketräning ("Body Pump") i veckan. Nu har jag sån tur att jag får träna gratis genom jobbet, det är en fantastisk löneförmån.


Hälsningar från Åsa
sleep.gif
Malvia
Tack Åsa! ja lite allround-träning skadar säkert inte
*Felix matte*
Promenader stärker också ryggmuskulaturen:D
-99 började jag gå långpromenad varje dag, sträckan varierade mellen 4 -7 km. Efter ca ett år hade jag blivit nästan 2 cm längre ohmy.gif Förklaringen var att mina ryggmuskler nu orkade bära upp skelettet och jag blev rakare i ryggen. smile.gif
Sollan
CITAT (Åsa E @ 27-01-2005, 15:03)
När du blir frisk kan du börja tänka på förebyggande träning. Det hjälper, jag lovar!
Det är viktigt att träna både mage och rygg för att bli stabil och kunna bära upp kroppen.

Jag ska (så snart jag kan) dra in svansen... smile.gif
Tack igen för all omtanke....
lavendel
CITAT (Caprice @ 26-01-2005, 22:51)
Stackare..!

Som tur är har jag aldrig råkat ut för det ...
Verkar inte speciellt kul...!

Lägg dej i soffan, titta på en film, och ta för dej...


Hoppas du blir bättre snart..!

Caprice

Nej det förstår jag att du aldrig råkat ut för tongue.gif !
Har man ett riktigt akut ryggskott så är bara detta att lägga sej i soffan ett jätteprojekt......man måste beräkna varje rörelse...proppa sej full med smärtstillande tabletter...och vid minsta felberäkning så kommer smärtan och illamåendet...och ofta har jag svimmat när jag rört mej för mycket!
Är det akut så är det bara att äta smärtstillande och antiinflammatoriska medel ..och stå ut tills det ger sej!
Förebygga kan man göra...simning fungerar för mej...det finns säkert andra träningsmetoder!
Och att lära sej att lyfta rätt....tunga lyft kombinerat med vridrörelser vägrar jag nu!
Jag vet att det finns dom som rekommenderar kiropraktorer....kanske det fungerar...men jag vet att jag definitivt inte skulle utsätta min ryggrad för det...!
Lavendel...ryggskottsfri sen nåra år tillbaka! tongue.gif
kristerh
CITAT (Sollan @ 27-01-2005, 18:59)
CITAT (Åsa E @ 27-01-2005, 15:03)
När du blir frisk kan du börja tänka på förebyggande träning. Det hjälper, jag lovar!
Det är viktigt att träna både mage och rygg för att bli stabil och kunna bära upp kroppen.

Jag ska (så snart jag kan) dra in svansen... smile.gif
Tack igen för all omtanke....

Sollan, anmäl dig till sjukgymnastiken på stortorps sjukhem, där får man träna i lugn o ro, sjukgymnasterna gör ett program åt dig de har fullständig gymutrustning. wink.gif
krister
yla
promenad promenad promenad
de e min medusin
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon